- اگر دهانه خرپا یا شاهتیری بیش از 8 متر باشد
، برای جبران تغییر شکل در اثر بار مرده باید قبلا به آن کوژ یا خیز منفی (پیش خیز
) یا تغییر شکل رو به بالا بدهیم . مقذار تغییر شکل را مهندس محاسب تعیین می کند.
2- برای
جلوگیری از خوردگی قطعات فولادی حداقل ضخامت اجزای اعضای سازه ای که در فضای خارج
و در معرض عوامل جوی یا اثرات خورنده دیگر قرار دارند ، از 6 میلیمتر
کمتر نباشد. در محیطهای خشک و به دور از هر گونه آثار خورندگی ، این مقدار به 5 میلیمتر
کاهش می یابد.
3- به کار
بردن روشهای گرم کردن موضعی یا تغییر شکل مکانیکی برای ایجاد انحنا و یا از بین
بردن آن ( راست کردن خم ) مجاز است. دمای موضعهای گرم شده نباید از 565 سانتیگراد
برای فولادهای قوی مخصوص و 650 درجه سانتیگراد برای فولادهای نرمه بیشتر باشد. صافکاری آهن الات در
درجه حرارتهای بالا به نوعی که رنگ محل تحت حرارت آبی باشد ، مجاز نیست.
4- لبه هایی
که با شعله بریده می شوند ، ( و در آینده محل وارد شدن تنشهای کششی بزرگی خواهد
بود ) باید کاملا یکنواخت و خالی از ناهمواریهای بیش از 5 میلیمتر
باشند. ناهمواریها و خراشیدگیهای بیش از 5 میلیمتر
را باید با سنگ زدن و در صورت لزوم با جوش هموار نعمیر کاری کرد ؛ همچنین لبه های
بریده شده با شعله که مصالح جوش در آن قرار خواهد گرفت ، باید تا حد امکان عاری از
ناهمواری و بریدگی باشد.
5- در
درزهای فشاری که در آنها انتقال نیرو از طریق فشار تماسی مستقیم قسمتی از ظرفیت
اتصال را تشکیل می دهد ، باید سطوح قطعات در تماس ، به وسیله تراش دادن ، سوهان
زدن ، سنگ زدن و روشهای مناسب دیگر به خوبی آماده شده باشد.
6- در بلند
کردن قطعات بویژه شاهتیرهای بلند و خرپاها باید از نقاط مخصوص که قبلا معین شده
است با احتیاط کامل به منظور جلوگیری از ایجاد تنش زیاد در قطعه استفاده کرد.
7- به منظور
تصحیح نقایص جزئی ساخت معمولا می توان از تراش ، ضربه و یا برش کم استفاده کرد ،
ولی هرگز نباید از مشعل برش ، مخصوصا برای رفع نقایص قطعات اصلی که معمولا تحت
فشار هستند ، استفاده نمود . استفاده از مشعل ممکن است در رفع نقایص تیرهای فرعی
که تحت فشار نیستند ، مجاز باشد. در هر صورت ، پس از رفع نقص ،تمیزکاری سطوح ،
مخصوصا سطوحی که روی هم قرار می گیرند ، الزامی است.
8- در
صورتیکه در ابعاد نهایی اسکلت فلزی انحرافاتی مشاهده شود ، اگر مقادیر آنها از
مقادیر انحراف مجاز نصب بیشتر نباشد ، کار انجام شده در ردیف کار خوب به شمار می
آید . به طور کلی ، هر یک از قطعات نصب شده باید شاغول یا تراز شود و در محور صحیح
تشخیص طبق نقشه قرار می گیرد ، به شرطی که انحراف آن از 500/1 بیشتر
نباشد.
9- در نصب
قطعات فلزی همواره خطرات جانی وجود دارد ؛ بنابراین باید کلیه نکات ایمنی ، چه از
نظر پوشش و چه از نظر کاری رعایت شود . قطعات فلزی در نصب مقدماتی (موقت) باید با
پیچ و مهره یا هر وسیله ممکن ، به نحوی که در مقابل تنشهای نصب و مانور کارگران
مقاومت نماید ، به هم متصل شوند. به جز در مواردی که بادبندهای کافی به طور دائمی
در اسکلت تعبیه شده است ، همواره باید از مهارها و بادبندهای موقتی و مستحکم تا
زمانی که ایمنی ایجاب می کند و اسکلت فلزی پایداری خود را به دست نیاورده است ،
برای جلوگیری از خطر سقوط قطعات فلزی استفاده کرد .
نکته دیگری که توجه شود اینکه بولت 32 بعد از رزوه شدن قطر موثر آن حداکثر 28 خواهد بود.اگر این ستون در بادبند قرار دارد سهم مقاومت برشی برای پیچ ها به نظرم کم می باشد. راهکاری که به نظرم می رسد: ابعاد صفحه ستون را بزرگتر و ضخامت آنرا بیشتر در نظر بگیرید برای کمبود احتمالی مقاومت در مقابل برش از کلید برشی در زیر صفحه ستون استفاده شود برای شمع هم باید مشخصات خاک(درصورت لزوم برای هر لایه) معلوم شود.در این صورت می توان گفت که شمع اصطکاکی یا با مقاومت انتهائی باید طراحی شود.به نظرم برای این سازه نمونه برداری وآرمایش خاک لازم می باشد.
طفا بفرمایید کلید برشی چیست؟طراحی آن چگونه میباشد؟ طبق محاسبات بر اساس نیروی فشاری ابعاد بیس پلیت 80 در 80 بدست اومد که من 90 در 90 در نظر گرفتم.(به دلیل فضای کم بلتها) ضخامت هم با توجه به سخت کننده ها 2.5 سانت بود که من 3 سانت لحاظ کردم. تست خاک تنها برای لایه 4 متری داریم و با توجه به اینکه 4 متر زیر زمین و مجموعا حدود 1 متر پی دارم تراز کف کار -5 میشه.از اون به بعد دیگر هیچ اطلاعاتی از خاک نداریم.شمعا به قطر 1.5 متر و طول 4 متر برای نیروی فشاری پی طراحی شده اند. در مورد آپلیفت از کجا متوجه بشم که آپلیفت داریم یا نه؟(یعنی ضرورت طراحی شمع پافیلی) از توجه شما دوستان متشکرم
این ستونها در بادبند قرار دارند.در مورد
مقاومت برشی و کششی جوابگو میباشد.
بر طبق نتایج safe هیچ قسمت پی به کشش نمیفتد (یعنی مقاومت یا تنش خاک منفی نمیشود تحت
ترکیبات بار مربوط به کنترل خاک پی و نه ترکیبات مربوط به سازه فولادی). در این
صورت آپلیفت نداریم؟(برداشتم درسته؟) و شمع پافیلی نیاز نیست؟
ولی تنش خاک بیشتر از ظرفیت باربری خاک میباشد که شمع در نظر گرفته
شده (شمع با مقطع ثابت دایره و نه پافیلی).درسته؟
این مطلب آخرین بار توسط P.A.Y.A.M در پنجشنبه
1 دی 1390 - 10:50 ، و در مجموع 1 بار ویرایش شده است.
با سلام مجدد
1- منظور
بنده این بود که در همان قابهای اطراف هم اگر ممکن است در طبقه اول تعداد دهانه
های بادبندی را افزایش دهید، تا نیروی آپلیفت ستونها کمتر شود.
2- منظور
این است که خود جوش ستون به صفحه ستون توان انتقال 500 تن بار را به صفحه ستون
داشته باشد. اگر جوش ستون به صفحه ستون مناسب نباشد صفحه ستون در جای خود ثابت
مانده و ستون از صفحه ستون جدا میشود این نظر شما است که اتصال ستون به صفحه ستون را نفوذی بگیرید یا با
اتخاذ بعد جوش گوشه مناسب بار فوق را تامین نمایید.
3-برای
کنترل فونداسیون که بلند شدگی دارد یا خیر، اگر به روش زیر عمل کرده باشید صحیح
است:
در قسمت
analysis option در
برنامه safe گزینه
Iterative For Uplift را حتما
تیک زده و عددی را برای maximum
number انتخاب نمایید.( مثلا تعداد 100)
بعد از انجام تحلیل مشاهده کنید که آیا برنامه قادر است برای 100 سعی
و خطا کشش خاک را حذف کند
سپس برای ترکیبات بار بهره برداری زلزله و بارمرده بدون اثر بار زنده
تنشهای زیر را خاک را مشاهده کنید. (0.75DL + 0.75E) . در
جاهایی که تنش خاک نزدیک صفر شده است عملا در آنجا بلند شدگی فونداسیون داریم. با
بار 500 تن و ارتفاع 80 سانتی متر فونداسیون به نظر اینجانب بعید است که در پی
بلند شدگی نداشته باشیم
4- در مورد
کشش آرماتور و کنده شدن مخروطی بتن هم در جزوه طراحی بیس پلیت آقای قالیبافیان
مفصل بحث شده است. اما در کل راهکار آن است که فواصل انکر بولتها به اندازه ی کافی
زیاد باشد.از طرف دیگر حداقل 3 برابر قطر را برای فواصل انکربولتها طبق مبحث دهم
باید رعایت کنید.
5-به عنوان
راهکاری دیگر میتوانید از انکر بولت با قطر 40 میلیمتر نیز استفاده کنید که در
بازار هم موجود است.(البته بنده برای قطر 30 میلیمتر طول مهاری را 42 سانتیمتر به
دست آوردم).
6-همانطور
که میدانیم تنش مجاز کششی انکربولتها در صورتی که برش نداشته باشیم برابر با 0.33Fu میباشد،
که در اینجا از آنجا که بادبند داریم قطعا برش قابل توجه خواهد بود و تنش مجاز
کششی کمتر خواهد بود. با فرض اینکه جتی برش هم نداشته باشیم با توجه به قطر
آرماتور 32 میلیمتر و فرض استفاده از میلگرد AIII، نیروی قابل تحمل هر انکر
بولت در کشش برابر 16 تن خواهد بود و 24 آرماتور
توان تحمل کشش 382 تن را خواهند داشت این مورد را هم در نظر داشته باشید
6- آخرین
نکته ای که به ذهنم میرسد این است که در اتصال گاست به صفحه ستون انکربولت را در
محلی قرار ندهید که گاست به انکر بولت برخورد کند ( یعنی در وسط بعد صفحه ستون
انکربولت تعبیه نکرده باشید)
موفق باشید
با تشکر از جناب مهندس (mehdi220) بله متاسفانه نیاز به شمع دارم و تنش پی به صفر رسیده.باید شمع پافیلی حتما استفاده کنم؟نمیشه یک شمع با مقطع دایره ثابت استفاده کنم. مدلسازی شمع در safe برای نیروی فشاری پانچ رو انجام میدم ولی برای آپلیفت چگونه این کار رو انجام بدم؟ طراحی شمع برای نیروی کششی چگونه انجام بدم؟ متشکرم از کمک شما دوستان عزیز
اصولا برای طراحی شمعها چه در حالت فشاری و
چه در حالت کششی نیاز است تا ظرفیت باربری خاک برای پی عمیق و یا همان شمع با
استفاده از آزمایش و روابط موجود به دست آید. بنابراین شما در ابتدا نیاز است که
گزارش کامل مکانیک خاک منطقه مورد نظر را داشته باشید
در حالت شمع های فشاری اگر شمع بر روی بستر مناسب قرار گرفته باشد، بخش
قابل توجهی از ظرفیت باربری شمع حاصل از نوک شمع خواهد بود، که در صورتیکه که در
کشش این مهم را از دست خواهید داد
همچنین توجه داشته باشید که ظرفیت باربری جدار در کشش به طور محسوسی
کمتر از مقدار آن در فشار است و بعضا 40 تا 50 درصد کاهش در خاکهای غیرچسبنده
گزارش شده است
به همین علت شمعهایی که در کشش قرار دارند را به صورت پافیلی اجرا
میکنند که در این حالت ظرفیت کشش شمع حاصل از مجموع وزن شمع و خاک روی قسمت
پافیلی، چسبندگی خاک بر روی سطحی که شمع در حین بلند شدن خاک آن قسمت را جابه جا
میکند و مقاومت اصطکاکی بر سطح اشاره شده که با گرفتن شمع به صورت پافیلی این سطح
بسیار افزایش خواهد داشت
در نهایت شما برای مدلسازی شمع چه به صورت فشار و کشش باید ظرفیت
باربری برای شمع را در هر دو حالت داشته باشید و هر دو حالت را در برنامه کنترل
نمایید.
به عنوان یک توصیه حتما شمع را به صورت پافیلی بگیرید
من جدیدا با موردی برخورد کردم که در حین نصب ستون متوجه شدیم که تعداد سوراخهای مربوط به انکر بولت به اشتباه کمتر از تعداد درج شده در نقشه اصلی می باشد. با توجه به ساخته شدن ستون در کارگاه به نظر دوستان برای رفع این مشکل چه باید کرد؟
باید با دریل مگنت سر کار سوراخش کرد اگه فقط تعداد کم هست در غیر این صورت دقیق تر بگید مشکل چیه
قریبا 10 تا صفحه ستونه که هر کدوم 4 تا سوراخ کم داره. ضخامت صفحه ستون هم 35 میله. بیشتر سوال من اینه که آیا دریل پورتابلی هست که بشه با اون پلیت ضخامت 35 میل رو سوراخکاری کرد؟ سازنده اون ادعا می کنه که هیچ راه حلی برای سوراخکاری تمیز آن وجود ندارد و با توجه با اینکه زیر دریل مگنت نیز جا نمی شه، تنها رهکار، سوراخکاری با هوا برشه
با سلام ، ضمن تشکر از ارایه نظرات فنی دوستان ، علاوه بر بحث آپلیفت با توجه به بارهای اشاره شده و ضخامت 80 سانتیمتری برای پی بنظر میرسد برش (برش پانچ و برش یکطرفه) بخصوص در محدوده ستونهای متصل به بابندیها زیاد بوده و توسط بتن تنها قابل تحمل نباشد و برای مهار آن لازمست تدابیر خاص منظور گردد. ضمنا نسبت برش پانچینگ به مقاومت برشی بتن پی تابعی از ابعاد بیس پلیت خواهد بود لذا تغییر دلخواه آن سبب بروز ابهام در محاسبه این نسبت توسط نرم افزار خواهد شد.
البته هوا برش راهترین کاره که میشه کرد و هم انکه سازنده هم می خواد با هوا سوراخ کنه تا اونجایی که من میدونم مگنتی هست که تا اون ضخامت را سوراخ کنه منظورتونو از اینکه جا نمیشه نفهمیدم زیر بیس مگه شیر کی دارید؟