مزایای فنی سقف کامپوزیت کرومیت
کاهش وزن سقف:
سقف کامپوزیت با ۲۱۰kg/m2 در مقایسه با سقف کامپوزیت معمولی (۲۶۰kg/m2) و تیرچه بلوک (۳۵۰kg/m2) به عنوان سبکترین انتخاب (بعد از سقف کامپوزیت عرشه فولادی) جهت کاهش وزن ساختمان و در نتیجه کاهش نیروهای ثقلی و نیروی زلزله و در نتیجه کاهش وزن اسکلت ساختمان میباشد.
در صورتی که استفاده از این سقف در محاسبات توسط مهندس محاسب در نظر گرفته نشده باشد و در زمان اجرا، مجری، سازه را با استفاده از این نوع سقف احداث نماید این کاهش وزن باعث بالارفت ضریب اطمینان سازه در مقابل وقوع زلزله میگردد. (زیرا نیروی زلزله رابطه مستقیم با وزن ساختمان دارد
♦ نداشتن لرزش نسبت به سیستم کامپوزیت معمولی:
سیستم کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری اجرا میشود، دارای جان پر نیستند ولی تیرچههای کرمیت دارای جان باز بوده که در هنگام بتنریزی، جان تیرچهها کاملاً از بتن انباشته گردیده و تشکیل مقطعی ذوزنقهای شکل و بسیار مقاوم را میدهند.
♦ پایین بودن تنش بتن:
بال فوقانی تیرچههای کرمیت جهت حذف شمعبندی و براساس بارهای زمان اجرا طراحی میگردد که پس از اجرای سقف و بتنریزی در بتن باقی مانده و در باربری نهایی شرکت کرده و باعث کاهش تنش در بتن میگردد.
♦ امکان نظارت بر اجرای سقف در طول عملیات اجرایی:
با توجه به این که قالبها پس از بتنریزی باز میشوند، مشاهده کیفیت بتن اجرا شده امکان پذیر میباشد و این امر امکان نظارت بر اجرا را فراهم مینماید.
♦ مقاومت نهایی و شکلپذیری بالا
♦ امکان طراحی و اجرای سقف با دهانهها و باربریهای خاص:
در سقف کامپوزیت کرمیت با توجه به سبکی وزن سقف و کاهش بار وارده به تیرچهها اجرای دهانههای بلند با اطمینان خاطر انجام گرفته و تنش بتن بسیار پایین باقی خواهد ماند و بتن را دچار لغزش ننموده و ضریب مقاومتی سقف بالا میباشد.
مزایای فنی سقف کامپوزیت کرومیت
نویسنده : مهندس فاضلی | تاریخ : -
کاهش وزن سقف:
سقف کامپوزیت با ۲۱۰kg/m2 در مقایسه با سقف کامپوزیت معمولی (۲۶۰kg/m2) و تیرچه بلوک (۳۵۰kg/m2) به عنوان سبکترین انتخاب (بعد از سقف کامپوزیت عرشه فولادی) جهت کاهش وزن ساختمان و در نتیجه کاهش نیروهای ثقلی و نیروی زلزله و در نتیجه کاهش وزن اسکلت ساختمان میباشد.
در صورتی که استفاده از این سقف در محاسبات توسط مهندس محاسب در نظر گرفته نشده باشد و در زمان اجرا، مجری، سازه را با استفاده از این نوع سقف احداث نماید این کاهش وزن باعث بالارفت ضریب اطمینان سازه در مقابل وقوع زلزله میگردد. (زیرا نیروی زلزله رابطه مستقیم با وزن ساختمان دارد
♦ نداشتن لرزش نسبت به سیستم کامپوزیت معمولی:
سیستم کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری اجرا میشود، دارای جان پر نیستند ولی تیرچههای کرمیت دارای جان باز بوده که در هنگام بتنریزی، جان تیرچهها کاملاً از بتن انباشته گردیده و تشکیل مقطعی ذوزنقهای شکل و بسیار مقاوم را میدهند.
♦ پایین بودن تنش بتن:
بال فوقانی تیرچههای کرمیت جهت حذف شمعبندی و براساس بارهای زمان اجرا طراحی میگردد که پس از اجرای سقف و بتنریزی در بتن باقی مانده و در باربری نهایی شرکت کرده و باعث کاهش تنش در بتن میگردد.
♦ امکان نظارت بر اجرای سقف در طول عملیات اجرایی:
با توجه به این که قالبها پس از بتنریزی باز میشوند، مشاهده کیفیت بتن اجرا شده امکان پذیر میباشد و این امر امکان نظارت بر اجرا را فراهم مینماید.
♦ مقاومت نهایی و شکلپذیری بالا
♦ امکان طراحی و اجرای سقف با دهانهها و باربریهای خاص:
در سقف کامپوزیت کرمیت با توجه به سبکی وزن سقف و کاهش بار وارده به تیرچهها اجرای دهانههای بلند با اطمینان خاطر انجام گرفته و تنش بتن بسیار پایین باقی خواهد ماند و بتن را دچار لغزش ننموده و ضریب مقاومتی سقف بالا میباشد.
نویسنده : مهندس فاضلی | تاریخ : -
سقف کامپوزیت
سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شوند شود از برشگیر (نبشی)استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرده و یکپارچگی درست می کند و چون تیرهای فرعی کمپوزیت به علت گیردار بودن تیرهای اصلی و با توجه به لنگر پوش (لنگر زلزله) بتن روی تیرهای اصلی نمی تواند به مقاومتش کمک کند
میلگردهایی که روی سقف کامپوزیت قرار دارند
میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالف با تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و
درگیری با سقف کامپوزیت می شود وبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می
شود
قالب بندی این سقفها
معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا
شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت استفاده می شود که به علت محکم
نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجرایی بیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت
زیر سقف می ماند و ما نمی توانیم از فضای زیر سقف کامپوزیت که تیر های فرعی آنها
معمولا زنبوری هستند برای عبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست.
در قالب بندی تخته کوبی مهمترین مزیت آنها این است که در زیر
سقف کامپوزیت خلائی وجود دارد و از این خلا برای لوله های
تاسیساتی استفاده می شود.
یکی از مزیت های سقف
کامپوزیت قدرتمندی آن نسبت به سقفهای تیرچه بلوک است چون یکی از راههای یکپارچه
کردن رفتار ستون ها در هنگام زلزله از طریق سقف می باشد و سقف کامپوزیت به دلیل
برش گیر هاینصب شده روی تیرهای فرعی یکپارچگی بین فولاد و بتن ایجاد شده و در
اطراف ستونها هم همین طور در نتیجه ستون ها در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دارند ولی در سقف تیرچه بلوک این گونه
نیست.
کلا در باره سیستم های
خمشی باید گفت در این سیستم تمام تیرهای اصلی گیردار عمل می کنند و معمولا از
پروفیل های سالم استفاده می کنند (لانه زنبوری نباشد)چون اصلا دارای لنگر می باشند
و در نتیجه باید آنجا ورق بزنیم و ثانیا لنگرماکزیمم برش در یک سوم تکیه گاهها
وجود دارد. ما باید در صورت استفاده از زنبوری آنجا را پر کنیم و ما هم وسط را پر
کرده و هم گوشه را پر می کنیم و این تنها
وقتی است که ما پروفیل نداریم مگرنه بهتر است از پروفیل استفاده شود
دسته بندی : سقف کرومیت
برچسبها: سقف کامپوزیت, اجرای سقف, اجرای گلمیخ, اجرای کرمیت, اجرای اسکلت بتنی و
فلزی
آخرین مطالب
» ( )
» اجرای گلمیخ, اجرای کرمیت, اجرای اسکلت بتنی و
فلزی (
)
» قیمت ورق . قیمت اجرا.قیمت روز ورق ( )
» ساختمان های بتن آرمه و توضیحاتی مختصر در مورد
نحوه اجرای آن (
)
» سبک سازی دال های بتنی (Cobiax) ( )
» سیستم سازه ای فولادی سبک (LSF) ( )
» سقف روفیکس ( )
» روش اجرای قالب بندی بتنی ( )
» بتن پیش و پس تنیده ( )
» تاور کرین ورق عرشه فولادی در کارگاه ( )
» عکس پروژه ی اخیر ( )
» تعریف دال بتنی به زبان ساده ( )
· نویسنده : مهندس فاضلی | تاریخ : -
· 1230
· یکی از سیستم هایی که مدت زیادی است در کشورهای غربی پیشرو در صنعت ساختمان بکار گرفته
· شده است، استفاده از عرشه های فولادی جهت سقف های دال مرکب می باشد که در ضمن ارتقاء
· کیفیت سقف از لحاظ لرزش، مقاومت در برابر آتش سوزی و افزایش رفتارهای کامپوزیتی ، دارای
· سرعت فوق العاده اجرا نیز می باشد که در پروژه های بزرگ این سرعت باعث کاهش هزینه های
· جاری و تمام شده می شود و رسیدن به اهداف پروژه را سریعتر میسر می سازد.
· عرشه های فولادی از ورق گالوانیزه با مقاومت کششی حداقل بوده که
· توسط دستگاه رول فرمینگ یا نورد تهیه می شود. شرکتهای مختلف سازنده بر روی شکل و
· مشخصات این ورق دائم در حال تحقیق و آزمایش می باشند . رفتار سازه ای این عرشه ها ترکیبی از
· محاسبات فرمولی و نتیجه گیری های آزمایشگاهی بوده و همچنین ظرافتهای اجرایی و افزایش
· سرعت نصب پارامترهای اصلی طراحی شکل ورق می باشد. نمونه اشکال ورق های موجود در جهان
· بیانگر این موضوع است.
· عرشه فولادی ورق گالوانیزه ذورنقه ای شکل آجداری است که به عنوان قالب بتن ریزی در سقف های
· کامپوزیت مورد استفاده قرار میگیرد. این ورق در سقف باقی مانده و با بتن به صورت مرکب نقش
· سازه ای ایفا میکند که باعث افزایش دهانه های تیرریزی تا 5 متر بدون شمع بندی میگردد. همچنین
· طبق ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان با استفاده از گل میخ استاندارد جوشی ورق به تیر
· ریزی اتصال پیدا میکند که استاندارد ترین دتایل اجرایی می باشد.
· سرعت فوق العاده نصب و آماده سازی سقف جهت بتن ریزی (تا 1000 مترمربع در روز) این محصول
· ساختمانی را جزو لاینفک پروژه های بزرگ و دارای سرعت اجرای بالا می نماید بطوریکه زمان اجرای
· سقف 80 درصد کاهش پیدا میکند.
·
·
· نویسنده : مهندس فاضلی | تاریخ : -
· 1230
·
·
تعریف : روفیکس صفحه
فلزی مشبکی است که دارای هفت ناودانی به شکل V و تعداد حداقل 7000
شبکه در هر متر مربع میباشد.
تاریخچه : بیش از چهل و
پنج سال است که در کشورهای اروپایی از این محصول استفاده میشود. روفیکس در ابتدا
به صورت سقف کاذب مسلح (بدون نیاز به شبکه آرماتور) مورد استفاده قرار گرفت . با
بستن روفیکس به زیر تیرهای فرعی توسط مفتول فلزی دیگر نیازی به نصب شبکه آرماتور
برای نگهداری سقف کاذب وجود نداشت و این خود موجب صرفهجویی در مصرف مصالح و
همینطورباعث سرعت و سهولت در اجرا میشد.
مقاومت خمشی قابل توجه
روفیکس مهندسین را بر آن داشت که با قرار دادن آن بر روی تیرهای فرعی و ریختن بتن
بر روی آن، این محصول را به عنوان قالب و همینطور بخشی از فولاد تقویتی مورد
استفاده قرار دهند. آزمایشات متعدد نشان دادند که ترکیب بتن با روفیکس از طریق
درگیر شدن بتن در شبکههای آن ، مقاومت قابل توجهی را در مقابل بارگذاری از خود
نشان میدهد.
امروزه روفیکس با حدود
نیم قرن حضور در صنعت ساختمان در اروپا هنوز جزو یکی از مصالح ساختمانی شناخته شده
و مفید محسوب میشود.
مشخصات :
ورق اولیه: ورق رول به
ضخامت 0.8 میلیمتر از نوع فولاد مبارکه ST-
12
ـ انواع : در دو نوع
روغنی و گا لوانیزه.
ـ ابعاد : عرض 82
سانتیمتر و طول حداکثر 12 متر.
ـ وزن : حدود 4 کیلوگرم
در متر مربع
- بتن: متراکم کردن بتن
نیز به راحتی توسط تخته ماله امکان پذیر است. اسلامپ مناسب برای بتن دال بین 3 الی
5 سانتیمتر میباشد.
·
امتیازات سقف روفیکس
1 ـ سهولت اجرا
نصب روفیکس نیازی به
نیروی ماهر مانند قالب بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی به راحتی
امکان پذیر است. همچنین همزمان با قرارگرفتن روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمنی
در زیر پای کارگران گسترده میشود که از سقوط اجسام و افراد کاملا جلوگیری مینماید.
2 ـ سرعت
سرعت قالب بندی با روفیکس
در حدود 800 مترمربع در روز با دو کارگر میباشد. با پوشش روفیکس در تمام طبقات
ساختمان ،میتوان کلیة طبقات را همزمان بتن ریزی کردودر ضمن قابلیت شکل پذیری
روفیکس این امکان را بوجود میآورد که فرمهای پیچیدة معماری را نیز بتوان به سهولت
قالب بندی کرد.
3 ـ سهولت حمل و نقل ، و
حجم ناچیز ضایعات
بر خلاف مصالحی مانند
بلوک سفالی و بتنی متداول ، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد. انبار
کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است بطوری که یک کامیون به ظرفیت 10 تن قادر است
بیش از 2500 متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.
4 ـ افزایش استحکام سازه
قرار گرفتن روفیکس در سطح
زیرین دال ، یعنی در ناحیة حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکههای آن ، موجب
میشود که تنش های حاصل از بارگذاری به ناودانیها روفیکس منتقل شوند. هر یک از
ناودانیهای روفیکس دارای سطح مقطعی برابر با 40 میلیمتر مربع (معادل سطح میلگردی
به قطر 7 میلیمتر) میباشد. فاصلة ناودانیهای روفیکس از یکدیگر 13.5 سانتیمتر
است .
بنابراین در هر متر عرض
روفیکس سطح مقطع فلزی برابر 300 میلیمتر مربع قرار میگیرد.
بر خلاف شبکة میلگرد که
درآن میلگردها مستقل از یکدیگر عمل می کنند. ناودانیهای روفیکس از طریق شبکة آن
به یکدیگر متصل بوده و یک سطح یکپارچة فولادی تشکیل میدهند.
بارگذاری های متعدد نیز نشان
دادهاند که ترکیب روفیکس و بتن در صورتی که متراکم کردن بتن و درگیری آن با شبکههای
روفیکس به نحو مطلوبی انجام شده باشد،میتواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور
،مؤثر واقع شود.
طبق آزمایشات انجام شده
بر روی سقف روفیکس ، مقاومت خمشی ازمایشگاهی این سقفها حدودا 20 درصد بالاتر از
مقاومت خمشی محاسباتی انها می باشد.
این افزایش مقاومت ،بدان
علت است که ،به هنگام بتن ریزی ،روفیکس در وسط دهانه حدود1 سانتیمتر خیز بر می
دارد.در نتیجه عمق مقطع مرکب بتنی دال در وسط دهانه افزایش یافته واین اضافه
مقاومت رافراهم می کند.که البته در جهت اطمینان ،در محاسبات سقف روفیکس از این
پدیده صرفنظر می کنند.
در شکل زیر یک نمونه
آزمایش خمشی دال در آزمایشگاه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران مشاهده میشود.
در هیچ یک از بارگذاریها
از میلگرد و یا هر گونه مصالح تقویتی دیگر استفاده نشده و آزمایشها صرفا به منظور
مطالعه رفتار بتن و روفیکس صورت گرفتهاند.
جدول طراحی و انتخاب
ضخامت دال بتنی روی قالب روفیکس و رابطة بین ضخامت دال بتنی و اندازة دهانة
تیرهای فرعی برای شرایط مختلف بارگذاری درنمودار هایی تنظیم شده اند. بعنوان مثال
، چنانچه فاصلة تیرهای فرعی از یکدیگر برابر با یک متر تعیین شده باشد ، دال بتنی
با ضخامت 7 سانتیمتر میتواند ، با رعایت حاشیة اطمینان قانونی ، سرباری معادل
1600 کیلوگرم بر متر مربع را تحمل کند. آزمایشات مختلف نشان دادهاند که ظرفیت
نهایی دال در حدود سه برابر مقادیر این نمودار میباشد.
یکی ازفاکتورهای صنعتی سازی،سرعت بالای اجرا و حذف متریال و روش های سنتی وقت گیر و پرهزینه می باشد. |
·
یکی از بخش های ساختمان
که تاثیر فوق العاده ای در سرعت ساخت دارد،سقف می باشد. اگر دراجرای سقف از روش
های نوین استفاده شود،پروژه در دوره زمان کوتاه و بسیار مناسبی اجرا می شود.
سقف کامپوزیت عرشه فولادی
یکی از روش های نوین هجرای سازه می باشد که امروزه طرفداران بسیار زیادی در دنیا
دارد.
معرفی سقف عرشه فولادی
سقف عرشه فولادی با ورق
های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون استفاده از میلگرد و حذف قالب بندی اجرا
می شود.وزن این سقف نسبت به سقف های مشابه حدود30 تا 60 درصدکمتر می باشد و سرعت
اجرای این سقف حدود12 برابر بیشتر از سقف های معمولی مانند دال بتنی و تیرچه بلوک
می باشد.
ویژگی های سقف عرشه فولادی
-بتن ریزی در این سقف از
سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردارست که پس از آن نیاز به کف سازی و پوکه ریزی نمی
باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد.
-در این سیستم،قالب بندی
که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد،حذف گردیده و اجرای سقف را با سرعت بالا
عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت
یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف وطبقات اقدام نمود.
-نصب ورقه ها بدون جوشکاری
و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود.
-در این سیستم امکان اجرای
سقف و بتن ریزی در کلیه طبقات ساختمان های چند طبقه در یک زمان قابل انجام می باشد.
مراحل اجرا
1- دپو و انتقال به طبقات : ورق
های کامپوزیت پس از انتقال به کارگاه و دپو در یک فضای کوچک ،به کمک نیروی انسانی
و بدون نیاز به ماشین آلات و تنها با کمک یک بالابر به تراز های مختلف طبقات منتقل
می شود.
2- جا گذاری عرشه های فولادی : این
عرشه ها شامل گیره های نر ومادگی هستند که براحتی توسط نیری انسانی نیمه ماهر در
یکدیگر چفت می شوند و پس از این مرحله ، رفت وامد در طبقات بسیار ساده می شود و
سرعت کار به طرز قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
3- نصب میلگرد و گل میخ : در
محلی که عرشه های فولادی برروی تیرها قرار گرفته اند،برای اتصال این دو،از گل میخ
استفاده می شود و این عمل باعث کاهش وزن تیرهای فولادی مصرفی می شود.
4- بتن ریزی : پس
از اتصال میلگردها، بتن ریزی انجام می شود،ضخامت کم دال و یکنواختی سطح صفحات موجب
خروج سریع هوا و ساده تر شدن عمل می شود.
نویسنده : مهندس فاضلی | تاریخ : -
در
حال حاضر شرکت cobiax با ارائه دال های تخت و سبک دو محوره که دارای قابلیت های مدولار و
انعطاف پذیری می باشد بهینه سازی قابل توجهی را در زمینه فناوری و اقتصاد ساخت و
ساز ارائه کرده است
با
استفاده از دال های تخت و سبک کوبیاکس به جای دال های بتنی توپر و یا دیگر دال های
سبک موجود می توانید ارزش بالایی به ساختمان خود و فرآیند ساخت و ساز دهید دال تخت کوبیاکس :
در
حد فاصل مش های بالا و پایین به جای بتن غیر سازه ای گوی های پلاستیکی تو خالی از
جنس پلی اتیلن بازیافت شده قرار میگیرند.نتیجه این امر دالی است که حدودا 35% وزن
کمتری نسبت به یک دال مشابه توپر دارد.این امر سبب می گردد که صرفه جویی قابل
ملاحضه ای در وزن تمام شده سقف و نیز مواد اولیه و مصالح کل ساختمان حاصل گردد.
اصول طراحی:
در
فناوری کوبیاکس بار مرده غیرسازه ای در دال سقف حذف و خاصیت مقاومت دو محوره حفظ
می گردد.همچنین با شکل گیری غشایی بتنی مستحکم در قسمت فوقانی و تحتانی دال به
همراه شکل گیری شبکه تیرچه های داخلی در دو امتداد در اثر قرار دهی گوی های توخالی
در سرتاسر فضای میانی دال بتنی می توان باربری بسیار مناسبی را برای این دال متصور
شد.عملکرد:
بهره
گیری از کوبیاکس در 5 مزیت می باشد:
1.باربری
دو محوره
2.دهانه
های بلند بدون تیر
3.سبک
سازی سازه،ستون های کمتر،مقاومت بالا در برابر زمین لرزه
4.امکان
تغییر کاربری
5.کاهش
زمان ساخت
تولید مولفه های
انعطاف پذیری ومدولار:
مدول
های قفسه ای در دو نوع slim-line , Eco-line بوده که به دو صورت اجرا در محل با قالب بندی
سنتی و صنعتی(پیش ساخته) اجرا می گردند.مدول های نیمه پیش ساخته جهت انتقال به محل
سایت مناسب می باشند که در این صورت مزایایی از قبیل سرعت ساخت و ساز و همچنین
صرفه جویی اقتصادی را دارا خواهند بود.
مقایسه
دال کوبیاکس با دال بتن توپر:
) در
دهانه های یکسان 30-35% کاهش وزن و 5-10% کاهش ضخامت دال
2)در
ضخامت دال یکسان کاهش وزن25-30% و افزایش دهانه5%
3)وزن
یکسان دال ها 35-40%افزایش دهانه و 40-45%افزایش ضخامت
1- استفاده
از این نوع سقف به شرط رعایت ضوابط و محدودیت های ذکر شده در ذیل و مباحث ششم و
نهم مقررات ملی ساختمان ایران، در ساختمانهای دارای دیوار برشی بتن مسلح مجاز است.
2- این
ضوابط تنها برای سقفهای کوبیاکس با گویهای کروی شکل کاربرد داشته و سقف با گوی با
اشکال غیر کروی را شامل نمیشود.
3- مجموع
بار مرده روی این سقفها شامل پارتیشن، کفسازی و نازک کاری محدود به 260 کیلوگرم بر
مترمربع بوده ضمن آنکه کاربرد این سقف تنها جهت پارکینگهایی که محل عبور اتومبیل
سواری با حداکثر وزن 5/2 تن بابار متمرکز 1 تن می باشد مجاز است.
4- لازم
است حداقل ضخامت بتن در اطراف گوی¬ها شامل بالا ، پائین و مابین دو گوی متوالی
حداقل 5 سانتیمتر درنظر گرفته شود.
5- در
طراحی از ظرفیت برشی فولاد مورد استفاده در قفسه گویها صرفنظر شود، با این حال
میزان فولاد با امتداد قائم در این قفسه بایستی مطابق بند 9-12-6-3-1 مبحث نهم
مقررات ملی ساختمان ایران با فرض bw برابر با حداقل فاصله بین دو گوی متوالی در هر جهت دال تأمین شود.
6- در
طراحی برای برش در هر جهت دال، مقاومت برشی نهایی بتن (Vc) باید حداکثر 50
درصد مقدار محاسبه شده طبقه رابطه 9-12-4 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران و با
فرض مقطع تمام پر بتنی محاسبه شود. در تمام نقاط دال که نیروی برشی نهایی (Vu) بیش از مقاومت
برشی نهایی تأمین شده توسط بتن (Vc) باشد، دال باید به صورت توپر و بدون گوی اجرا شود.
7- در
طراحی و کنترل برش در حالت حدی نهایی برای عملکرد دوطرفه در حوالی بارهای متمرکز و
تکیه گاهها، مقارمت برشی نهایی بتن نباید حداکثر از 50 درصد مقداری که از بند
9-12-17-2-4 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران حاصل میشود بیشتر منظور شود.
8- طراحی
دال برای خمش در هر جهت بنا بر جزئیات اجرایی و با منظور نمودن حفره ها با مقطع
دایره، در ضعیف ترین مقطع دال انجام گیرد.
9- محاسبات
تغییر شکل دال بر پایه بند 9-14-2-6-1 و با محاسبه دقیق ممان اینرسی موثر دال
سوراخدار انجام گیرد. اضافه افتادگی درازمدت بر پایه بند 9-14-2-4-3 محاسبه شود.
10- ایجاد
هرگونه بازشو در این نوع دال تابع ضوابط بند 9-15-3-5 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان
ایران می باشد.
11- در
محل تقاطع دیوارهای برشی و دال کوبیاکس ، انتقال برش ناشی از زلزله از دال به
دیوار باید در ضعیفترین سطح مقطع دیوار کنترل شده و در صورت نیاز از فولادگذاری
برای تسهیل انتقال برش درون صفحه دیافراگم به دیوار بهره برده شود.
12- پیش
بینی المانهای مرزی در اطراف بازشوها و لبه دال حسب مورد مطابق ضوابط طراحی آئین
نامه ها و مقررات موجود انجام گیرد.
13- حداکثر
دهانه (مرکز ستون به مرکز ستون) برای این نوع سقف در حالت کاربرد به صورت دال تخت
به 5/6 متر محدود می شود. در صورت کاربرد این سقف در ترکیب با قاب خمشی بتن آرمه
شامل تیر و ستون مجزا که به تفکیک از دال طرح شده باشد، محدودیت فوق الذکر برای
دهانه دال به 8 متر افزایش می یابد.
14- استفاده
از روش پیش دال تنها در حالتی که سقف و گوی ها در پیش دال درگیر بوده و فولادهای
کششی در پیش دال پیش بینی شده باشد مجاز است.
15- الزامات
مربوط به انرژی باید مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان «صرفه
جویی در مصرف انرژی» رعایت شود.
16- رعایت
مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان «حفاظت ساختمانها در مقابل حریق» و
همچنین الزامات نشریه شماره 444 مرکز تحیقات ساختمان و مسکن مربوط به مقاومت اجزای
ساختمان در مقابل حریق با درنظر گرفتن ابعاد ساختمان، کاربری ووظیفه عملکردی اجزای
ساختمانی الزامی است. تطابق شرایط و مشخصات مصالح و نحوه اجرا با مدرک فنی
“P-SAC 02/III-187 General Test Certificate of Building Inspectorate-MFPA
Leipzing Gmbh”
نیز
ضروری است.
17- درخصوص
عایق بندی بام، عایق پلی استایرن منبسط شده (پلاستوفوم) مورد استفاده، لازم است تا
از نوع کندسوز مطابق با استانداردهای معتبر باشد. این عایق پلی استایرن باید به
وسیله حداقل 5/1 سانتیمتر اندود یا تخته گچی محافظت شود. اتصال مکانیکی اندود یا
تخته به سازه بام ضروری می باشد.
18- صدا
سقف بین طبقات باید مطابق مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان «عایق
بندی و تنظیم صدا» تأمین شود.
19- کلیه
مصالح و اجزا در این سیستم اعم از معماری و سازه ای از حیث دوام و مسائل زیست
محیطی باید بر مبنای مقررات ملی ساختمان ایران و یا آئین نامه های معتبر بین
المللی بکار گرفته شوند.
20- در
شرایط مختلف اقلیمی و محیطهای خورنده ایران ، رعایت تمهیدات لازم از نظر دوام و
پایایی اعضای بتنی ضروری است.