تاریخ : سهشنبه ٢٢ اسفند ۱۳٩۱ | ٩:٢۸ ب.ظ | نویسنده : مهدی محمدی
امروزه شناساندن راه آهن، قطار، لوکوموتیو، مترو، ترنهوایی برای دانش آموز به نقطهای رسیده است که اطلاعات این بخش را تخصصی کرده و ارتباط با این بخش برای ملتها به جهت توسعه آن بیشتر گشته. امروز صحبت از کاهش هزینه حمل، ایمنی بیشتر کاهش مصرف سوخت، حفظ محیط زیست به مسائلی پیش پا افتاده و معمولی تبدیل شده و همه مزایای استفاده از خطوط ریلی را به خوبی میشناسند.
حرکت بر
روی مغناطیس ایجاد شده بین قطار و ریل و سرعت بیش از 600 کیلومتر در ساعت اکثر
قطارهای پیشرفته جهان و پیشتازی ژاپن در این بخش، همچنین توسعه قابل توجه در
ترانزیت کالا و ارزی که از این جهت نصیب کشورها میشود از حرفهای تازه این رشته
است. دانشکده راه آهن با 1200 متر مبرع زیربنا در 7 طبقه در داشنگاه علم و صنعت
تاسیس شده زمینه ادامه تحصیل در رشته مهندسی راه آهن که مربوط به مجموعه راه آهن و
شرکتهای تابعه آن میباشد فراهم شده و تا مقطع کارشناسی ارشد در داخل کشور و تا
مقطع دکترای تخصصی راه آهن در خارج از کشور امکان ادامه تحصیل را فراهم نموده.
رشته مهندسی راه آهن با 3 گرایش خط و ابنیه، بهرهبرداری و
جریه به سه رشته مهم ارتباط پیدا میکند که به ترتیب گرایشهای فوق
عبارتند از رشته عمران، صنایع و مکانیک و بخش عمده دروس تخصصی این رشته با رشتههای
مکانیک، عمران و صنایع یکسان میباشد طول دوره تحصیل این رشته 4 سال است و ضریب
درس ریاضی 4 و درس فیزیک 3 میباشد. به علت نوپا بودن این رشته در کشورمان و کمبود
منابع و کمیت مرجع و علمی در این زمینه به زبان فارسی تسلط به زبان انگلیسی جهت
درک و مطالعه این کتب و مراجع بسیار ضروریست بهترین منابعی که میتواند شما دانشآموزان
را در زمان تحصیل این رشته موفقتر سازد آشنایی به زبان آلمانی، روسی و چینی میباشد،
چون این کشورها سابقه طولانی در این رشته دارند.
صنعت و بازار کار
طبق آنچه در مقدمه رشته بیان شد بازار
کار این رشته از رونق و وسعت خوبی برخوردار است و فارغالتحصیلان این رشته میتوانند:
در طراحی و نظارت بر گرافهای حرکت
قطارها، نظارت، اجرا و تعمیر و نگهداری مهندسی خط و ساخت
لکوموتیو و واگن برنامه ریزی و مدل سازی حمل و نقل ریلی. مهارت لازم را کسب و در
راه آهن سراسری ایران، راه آهنهای شهری )مترو) ، شرکتهای وابسته راه آهن، و
شرکتهای مهندسی مشغول کار بشوند.