مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

آموزش اتوکد به زبان خودمانی

آموزش اتوکد به زبان خودمانی

همانطور که می دانید اتوکد نرم افزاری جهت طرح و رسم نقشه در اکثر رشته های مهندسی می باشد نرم افزار اتوکد بسیاری قابلیت های نهفته دارد که با درک این واقعیت ها شما قادر به رسم سریع و آسان نقشه و یا سایر کارها خواهید شد:
نمی دانم تا چه حد با این نرم افزار آشنایی دارید ولی در این حد به شما بگویم که جهت کار با این نرم افزار شما باید چند نکته را رعایت کنید این نکات این هستند که :
1- شما در کار با دست چگونه عمل می کنید
2- چه ابزاری در هنگام طراحی دستی در اختیار دارید
3-در هنگام طراحی نقشه با دست چه نکاتی را رعایت می نمایید
و کلا در رسم و ترسیم طرح یا نقشه با دست چه نکاتی را رعایت می نمایید که این نکات اولین موردی هستند که باید در ذهن بسپارید تا رسم نقشه را با اتوکد به راحتی یاد بگیرید مثلا:
شما می خواهید در ابتدا یک مربع را با دست رسم کنید خوب ما اکثر دقت ها در طراحی دست را صرف نظر می کنیم و فقط به این نکته توجه کنید که می خواهید این مربع را با دست رسم نمایید خوب ابتدا برگه را روی میز کار می چسبانید و خط کش T را تنظیم می کنید و گونیا به دست می گیرید و شروع به زسم مربع می کنید در اتو کد شما نیاز نیست که گونیا و خط کش T و دقت را با تمرکز بالا به خرج دهید فقط کافی است به رسم نقشه بپردازید تا طرح رسم شود اکنون به تصویر پیوست شده زیر دقت کنید

خوب برا رسم کافیه که از مداد رسم و یا LINE و یا با نوشتن L در خط فرمان و یا commond دستور مداد را فعال و شیء یا طرح خود را رسم کنید
کامند در اصل نخاع اتوکد می باشد که از آنجا می توان به اتوکد فرمان داد و توسط شما که مغز اتوک هستید طرح خود را رسم نمایید یک نکته قابل توجه است که شمایی که در پشت سیستم و نرم افزار نشستید حکم فرمان دهنده اید و فرمان پذیری خاصیت نرم افزار اتوکد خواهد بود پس از هم اکنون خود را فرمانده و اتوکد را انجام دهنده یا نوکر خود بدانید خوب شما در ابتدا طرحی را که در ذهن دارید را باید آماده کنید سپس شروع کنید چراکه بدون آماده کردن طرح و عدم اطلاع از خصوصیات طرح قادر به انجام طرح نخواهید بود.
خوب این نظر من است که باید ابتدا با ریاضی جهت کار با اتوکد آشنایی داشت سپس شروع نمود زیرا پایه و اساس اتوکد تحت ریاضی می باشد و یک شخص که با ریاضی آشنایی دارد در این نرم افزار هم بلا شک توانایی بالایی هم در کار با نرم افزار دارد و پیدا خواهد نمود
ادامه دارد...

همانطور که در روی زمین شما باید مکان یا نقطه ای برای اجرا داشته باشید در نرم افزار اتو کد هم همینطور است اما به صورت مجازی شما مب توانید اتوکد را یک فضای مجازی بدانید که دارای نقاط بیشماری می باشد که هر نقطه درای مختصات مخصوص به خود می باشد همانطور که می دانید ما چندین پارامتر داریم که در طراحی استفاده می کنیم مثلا نقطه و خط و فضای بسته خوب از کلاس ابتدایی به ما کشیدن خط شکسته،خط خمیده یا همان منحنی و محیط بسته و... اینها را ما می دانیم مساحت های اشکال بسته را هم در همان دوران مثل مساحت دایره و مربع و ... را هم بلدیم و بسیاری از پارامترهای ریاضی وار دیگر که ما با آنها آشنایی داریم بحث آموزشی این نرم افزار که قرار است بنده آموزش دهم بر طبق همین موارد است و کافی است شما تمام موارد کلیشه ای و ساده را که تاکنون یاد گرفتید برای یاد گرفتن این نزم افزار به کار گیرید و مشاهده می کنید که شما بلدید با نرم افزار کار کنید اما خودتان از این مواهب به دور بودید.
ادامه دارد...

آموزش اتوکد به زبان خودمانی

خوب جهت کار با نرم افزار فقط کافی است به چند نکته توجه کنید و اون شناخت مواردی که باید با آنها کار کرد و همچنین زبان انگلیسی شما که باید با بسیاری از لغات که در اکثر نرم افزار ها مشاهده می کنید آشنا و وارد باشین مثل لغات زیر که به کرار مشاهده می کنید:
File=پرونده‌
Edit=ویراستن‌
View=دیدن
Insert=الحاق‌ کردن‌
Format= قالب‌ بند ی‌ کردن‌
Tools=ابزارها
Draw=کشیدن
Modify=اصلاح‌ کردن‌
شما این حروف زیر را تقریبا همه جا می بینید پس یک بار حفظ کاردن معنی کافیه و شما را در یاد گرفتن اکثر نرم افزار ها یاری می کند
یادگیری نرم افزار ها فقط کافی ببینید کار آن نرم افزار چیه و چکار می خواهد برای شما انجام دهد بقیه اش حله و شما براحتی می تونید یه نرم افزار رو خودتون یاد بگیرید فقط کافیه به زبان انگلیسی مسلط باشید که امروزه بابیلون مشکل رو حل کرده.
خوب می ریم سراغ بقیه اجزای اتوکد من در زیر عکس پیوست کردم که بعضی از اجزای اتوکد رو معرفی کرده و بعد از این می ریم سراغ کار با برنامه که شما اونجا متوجه می شید که کار با این نرم افزار چقدر ساده و شیرین و فقط نیاز به هوش و ذکاوت شما داره
ادامه دارد...

 

سلام
فقط این نکته رو توی این تاپیک باید بگم که هدف من اینه که خیلی سریع بتونید این نرم افزار رو یاد بگیری و به نحوی بتونید خیلی ساده و راحت و بدون دردسر با برنامه ارتباط برقرار کنید و خیلی راحت با این برنامه کار کنید
مواردی که توی این برنامه می خواهم بگم البته این ها رو می بایست اول تاپیک می گفتم خوب حالا میگم:
1- آشنایی با بیس کاری نرم افزار
2-آشنایی با ابزار ها و زبانه های موجود در برنامه
3-مخففات کلمه ای ابزارها جهت کار با نرم افزار با کیبورد رایانه
4-معرفی فضای کاری اتوکد
5-معرفی موارد مورد نیاز شما جهت کار سریع با برنامه
6-طراحی دو بعدی
7- طراحی سه بعدی
بنده به گونه ای آموزش خواهم داد که بدون کم و کسر و بدون نیاز به هیچ کمکی نرم افزار را یاد بگیرید.
بنده اکثر نرم افزار ها رو به روشی که این جانب می خواهم بیان کنم یاد گرفتم و امیدوارم مورد استفاده شما قرار گیرد.
موفق باشید

 

شما کافی است این اصطلاحات که مربوط به رسم و ویرایش طرح می باشد را هم فرا بگیرید و با دستورهایی که با نوشتن مخفف کلمه مربوط به هر دستور که در پیوست قرار داده ام در بخش کاماند شما می بینید همه کار را با کیبورد انجام می دهید و دیگر نیازی به ماوس ندارید و خیلی راحت شما با چند دستور نویسی در کاماند به راحتی نقشه و یا طرح خود را رسم می کنید بنده اکنون یک سری دستور را قرار می دهم که آشنایی پیدا نمایید :
به پیوست های این پست دقت نمایید:
شما می توانید برای تایید دستوری که به صورت مخفف در کاماند نوشتید کلید اینتر را بزنید همچنین با کلید اسپیس هم می توان این کا را انجام داد و یا از کلید u هم می توانید جهت بازگشت استفاده نمایید.
کلید اینتر و ایسکیپ و اسپیس کلید های بسیار کاربردی هستند.
در تصویر 1 شما مخفف اسامی ابزار ها و در تصویر 2 شما کاربرد تعدادی از ابزار را مشاهده می کنید.
در تصویر 3 شما می توانید با کلیک راست کردن در فضای بالای نرم افزار این قسمت را اجرا نموده و خیلی از مواردی که به کار شما می آید و نمی آید فعال یا غیر فعال سازی نمایید.
همچنین شما در تصویر 4 هم می توانید این موارد را ببینید.

شما کافی است این اصطلاحات که مربوط به رسم و ویرایش طرح می باشد را هم فرا بگیرید و با دستورهایی که با نوشتن مخفف کلمه مربوط به هر دستور که در پیوست قرار داده ام در بخش کاماند شما می بینید همه کار را با کیبورد انجام می دهید و دیگر نیازی به ماوس ندارید و خیلی راحت شما با چند دستور نویسی در کاماند به راحتی نقشه و یا طرح خود را رسم می کنید بنده اکنون یک سری دستور را قرار می دهم که آشنایی پیدا نمایید :
به پیوست های این پست دقت نمایید:

شما می توانید با خاصیت نقطه مختصات دهی به برنامه از هر مکانی در روی صفحه برنامه شروع به رسم کنید شما در ابتدا به صورت زیر نقطه دهی کنید و مشاهده کنید که برنامه همان نقطه را به شما نشان می دهد:
تصویر 1: شما در این تصویر یک خط را با خاصیت نقطه دهی رسم می نمایید با وارد نمودن عبارات پایین در کاماند
1,1,0و اینتر و 6,6,0 و اینتر یک خط رسم می شود با معادله خطy=ax
در تصویر 2 هم شما انواع کارهایی که با بعضی ابزار انجام شده مثل copy , mirror, trim, ..را مشاهده می کنید:


خوب تا الان باید متوجه شده باشید که کار با برنامه زیاد هم سخت نیست و فقط دقته نه؟
شما باید پارمتر های زیر را در یادگیری هر برنامه ای داشته باشید:
1-دقت
2-هوش
3-زبان انگلیسی در سطح مقدماتی
4-ابتکار در یادگیری

 

آموزش اتوکد به زبان خودمانی

تمرین :
شما می توانید با نوشتن نقاط زیر در کاماند یک مربع را رسم کنید:
ابتدا بنویسید: L
سپس نقاط زیر را وارد کنید
z,y,x
0,0,0
0,0,2
0,2,0
2-,0,0
2,0-,0
شما به راحتی یک مربع رسم نمودید شما می بینید که این برنامه بر مبنای درس مختصات ریاضی 5 دبستان می باشد.
پیوست دومی را مشاهده کنید
توضیحی در رابطه با وارد کردن نقاط:
ما دارای دو نوع مختصات هستیم
1- مختصات دکارتی مطلق
2- مختصات دکارتی نسبی
مختصات دکارتی مطلق یعنی ما فواصل را از نقطه ای می سنجیم که آن نقطه به طور مثال می تواند مبدا مختصات باشد مثلا وقتی نقطه ای وارد می کنیم باید پیش از وارد کردن مختصات به برنامه علامت# را قبل از مختصات قرار دهیمبه طور مثال برای مشخص کردن نقطه ای که 5 واحد افقی و 8 واحد عمودی از مبدا مختصات فاصله دارد عبارت 8و5# را از چپ به را به برنامه وارد کنید
مختصات نسبی دکارتی یعنی وقتی نقطه ای وارد می کنید مختصات این نقطه نسبت به نقطه قبلی سنجیده می شود واگر از @ استفاده کنید که همان مختصات نسبی است و نسبت به مختصات نسبی مطلق نقاط را وارد می کند مثلا 9و6@ از چپ به راست وارد کنید ادامه همان نقطه 8و5 خط را ادامه می دهد., 5را با 6 و 8 را با 9 جمع می بندد و خط را در جواب جمع در نقطه رسم می کند.
مثل وارد کردن نقطه به معادله خط y=ax+b می باشد
که اگر x=0
y=0
و اگر x=1
y=1
دو نوع مختصات دیگر هم داریم
مختصات قطبی مطلق و نسبی که باید به صورت زیر به اتوکد وارد شود:
مطلق
30>20# از چپ به راست
نسبی
5>20@
شما تا الان متوجه شدید که برنامه از مختصات گیری نقاط برای رسم استفاده می نماید هر چند ما به این سبک نقشه را رسم نمی کنیم و فقط جهت اطلاع از این خاصیت برنامه من بیان کردم
به تصویر پیوست نگاه کنید
نکته : برای وارد کردن نقاط حتما زبان به انگلیسی باشد و علامت( , ) نه حرف ( و ) را قرار دهید

آموزش اتوکد به زبان خودمانی

خوب اکنون ما می خواهیم شما را با چند دستور اتوکد آشنا نماییم
1-ابتدا با چند خصوصیت آشنا می شوید مثل اینکه خطوط و نقطه ها و دایره و چند ضلعی چه ارتباطی با هم دارند که در پیوست یک شما مشاهده می کنید که یک خط از بینهایت نقطه تشکیل شده و یک دایره از بینهایت خط که آنقدر خطوط یک چند ضلعی زیاد بوده اند که تشکیل یک دایره داده اند اینها یک سری مطلب را می رساند که نرم افزار اتوکد کلا بر اساس ریاضی و مثلثات بنا شده است
2-آشنایی با بعضی دستورات اتوکد مثل rotate, array,offset. trim,fillet,scale که این دستورات در نقشه کشی خیلی به کار می آیند و شما با این ابزار خیلی سروکار دارید و شما باید خیلی خوب با این ابزار کار کنید تا هم با کیبورد خیلی سریع شوید و هم مخفف آنها را در ذهن پرورش و گنجانده کنید شما اگر این دستورات را در ذهن داشته باشید خیلی سریع می توانید یک طرح را رسم کنید.
شاید برای شما پیش آمده که بگویید که چگونه می توان برای نقشه مقیاسی تعیین کرد ئر اتوکد شما خودتان باید تعیین کنید که می خواهید که با چه مقیاسی کار کنید و سپس برای تغییر به مقیاس های مختلف با استفاده از دستور scale قادر به تغییر به مقیاس ها به کوچک و بزرگ خواهید بود همانند پیوست 3 که قرار دارد در هنگام چاپ هم شما با توجه به ابعاد برگه می توانید مقیاس را برای خود کوچک یا بزرگ در نظر بگیرید.
در نقشه کشی با اتوکد فقط و فقط باید ذهن فعالی داشته باشید و بس این حرف من است.
شما با کلیک بر روی گزینهscale از نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, L می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از Scale وModify را انتخاب نمایید.
شما با اجرای این دستور در پیوست مشاهده می کنید که از شما می خواهد که Select object
شیء را که می خواهید مقیاسش را تغییر دهید انتخاب نمایید سپس با انتخاب شیء شما با کلیک راست کردن مشاهده می کنید که از شما نقطه ای را تقاضا می کند شما یک گوشه شیء را انتخاب نمایید سپس شما به حالتی که به شکل دست می دهد نداشته باشید و فقط به عدد مربوط که می خواهید وارد کنید که در کادر آبی رنگ به نام specify scale factor دقت نمایید که باید رنج چند برابر یا نصف کردن را وارد کنید مثلا اگر عدد 4 را قرار دهید ابعاد شیء شما 4 برابر می شود و اگر 0.25 قرار دهید ابعاد شیء شما تقسیم بر 4 می شود.

شما با کلیک بر روی گزینهRotateاز نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, R می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از Rotate وModify را انتخاب نمایید.
شما با اجرای این دستور در پیوست مشاهده می کنید که از شما می خواهد که Select object
شیء را که می خواهید چرخش دهید انتخاب نمایید سپس با انتخاب شیء شما با کلیک راست کردن مشاهده می کنید که از شما نقطه ای را تقاضا می کند شما یک گوشه شیء را انتخاب نمایید سپس از شما زاویه چرخش را می خواهد که اگر شما درجه چرخش را بلد باشید به راحتی می توانید که زوایای چرخش را بدهید مثلا اگر 30 را وارد نمایید شیء 30 درجه دوران می نماید.
نکته شما مشاهده می نمایید که جسم به سمت چپ یا پاد ساعتگرد چرخید خوب چرا؟
با این دلیل که چرخش به سمت پادساعتگرد است و شما باید زاویه ای بدهید که شکل شما باشد مثلا اگر بخواهید با همان زاویه ولی ساعتگرد بچرخد شما باید زاویه مکمل را بدهید و 360 را از 30 کم کنید و زاویه 330 را بدهید تا شکل 30 درجه ساعتگرد بچرخد.
این ها تمام قوانین دایره مثلثاتی و زوایای هندسی ریاضی وار هستند که باید با آنها آشنایی داشته باشید.
خوب شکل زیر را دقت نمایید که مربع قرمز را می خواهید تحت چه زاویه ای بچرخانید مثلا 45 ساعتگرد خوب 360-45=315 می شود که اگر 315 را وارد کنید زاویه 45 ساعتگرد بست می آید.

Description: [تصویر:  b1cmgpi3cevxen87gk6n.png]

Description: [تصویر:  nyo5cjtub3qvonuoou9.png]

شما با کلیک بر روی گزینهarrayاز نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, A می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از array وModify را انتخاب نمایید.

شما با اجرای این دستور در پیوست مشاهده می کنید که کادری باز می شود که در این کادر دو نوع شبکه بندی مربعی و دایره ای Rectangular و Polar دارد که شما می توانید با انتخاب خود هر نوع را انتخاب نمایید اگر بخواهید شبکه بندی ستون ها را انجام دهید مربعی و اگر بخواهید پله پیچ اجرا نمایید از دایره ای استفاده نمایید.
در قسمت پایین درColumn offsetو Row offset شما فاصله بین دو شبکه را وارد کنید و از بالاSelect object نمایید مشاهده می کنید که شیء شما همانند پیوست به چند عدد به صورت شبکه بندی و به اندازه فاصله ای که وارد نمودید از یکدیگر کپی می شوند.

شما با کلیک بر روی گزینه offset از نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, S می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از offset وModify را انتخاب نمایید.
شما با اجرای این دستور در پیوست مشاهده می کنید که کادری باز می شود
Description: [تصویر:  k5kwd668aq4kx0ld77mk.png]
که از شما می پرسد از کجا شما یک نقطه را انتخاب و مقداری وارد کنید مثلا 0.25 می بیند که می نویسد انتخاب کن
Description: [تصویر:  yfl1xsfrtddh88pygihc.png]
و شما شکل را انتخاب می کنید که با توجه به این که شکل مربع است شما شکل را می گیرید و به داخل می کشید می بینید یک کپی به داخل مربع می اندازد ولی از مربع که از آن کپی برداشتید 0.25 از هر بعد مربع کو چکتر.
شما با کلیک بر روی گزینه fillet از نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, F می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از fillet وModify را انتخاب نمایید.
شما با اجرای این دستور می خواهید یک کنج مثل کنج یک اپن آشپز خانه را قوسی شکل کنید که از این دستور به شرح زیر استفاده می کنیدبا کلیک رو فیلت از شما می خواهد که اولین شیء یا لبه را انتخاب کنید در پیوست فیلت شما می بینید خوب در کاماند شما چند حالت را می بینید
Description: [تصویر:  w6gxs63zo7ge2oukr2.png]شما می توانید به حالت ها متفاوت این عمل را انجام دهید که ما با Radius این کار را انجام می دهیم با تایپ R اینتر می زنیم و در کادرDescription: [تصویر:  64cdegu2o4rzodjuiayy.png]
مقداری را مثلا 0.9 وارد و اینتر می کنیم و می بینید که ازشما می خواهد لبه اول و پس از انتخاب لبه اول لبه دوم و مشاهده می کنید قوس انجام می شود.

شما با کلیک بر روی گزینه trim از نوار ابزار کناری یا ازبا زدن Alt + M, T می توانید دستور را باز خوانی نمایید.
این دستور را همچنین می توانید از trim وModify را انتخاب نمایید.
شما با اجرای این دستور در پیوست مشاهده می کنید که کادری باز می شود Description: [تصویر:  p0u5ym8cdjllgjj1oqe6.png]که می گوید همه عناصر را به عنوان لبه برش انتخاب نمایم اگر بله خوب کلیک راست می زنید و خط بین دو لبه را پاک می کنید و اگر همه لبه ها را نمی خواهید و فقط لبه ای خاص پس دیگر کلیک راست نمی کنید و خودتانه لبه های برش را انتخاب کرده و کلیک راست و کار پاک کردن را انتخاب می کنید.

 

:

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد