مقدمه
بازاریابی اینترنتی
که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می
شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود.
بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چراکه نه تنها شامل بازاریابی از طریق
اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر
وسایل از راه دور است. مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با
مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی،
ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه،
تبلیغات و فروش است. پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان
بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک
از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی، ذاتا ادامه ای از بازاریابی
سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و
بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی
بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند.
بررسی
بازار: بررسی بازار اصلی
ترین و مهمترین بخش از بازاریابی اینترنتی است. دلیل این موضوع آنستکه مهم نیست چه
میزان فردی در فروش تبحر دارد. چیزی که اهمییت دارد آنستکه مردم از بدانیم چه
چیزهایی مورد علاقه مردم نیست. هرکسی که علاقه به کسب و کار از طریق اینترنت دارد
اولین چیزی که نیاز دارد تحقیق کردن است. با تحقیق در مورد آنکه چه چیزهایی را
دیگران می فروشند تا افرادی را که به دنبال آن کالاها هستند بیابند، بررسی بازار
نام دارد و کلید اصلی موفقیت در بازاریابی، تحقیق در بازار است و بدون آن، هر تلاشی
در بازار، محکوم به شکست خواهد بود.
داشتن سایتی خوب: بازاریاب های قدیمی، نیاز داشتند تا به مکانهای عمومی فروش، نظیر فروشگاه ها و حراجیها تکیه کنند تا به مشتریان فعال خود دسترسی داشته باشند. معادل مدرن فروشگاه ها، وب سایت ها می باشند. همانطورکه یک فروشگاه نیاز دارد تا به زیبایی طراحی شده باشد و محیطی مناسب را برای مشتریان خود فراهم آورد، یک سایت فروش نیز نیازمند طراحی حرفه ای است. یک سایت خوب همچنین نیاز دارد تا اطالاعات را به طریقی موثر نمایش و ارائه دهد و این امکان را فراهم آورد تا مشتریان به آسانی سفارش خدمات و پرداخت ها را انجام دهند.
مخاطب: بازاریابی اینترنتی
همانند کسب و کارهای دیگر، بر نگاه مشتریان به کالاها و خرید محصولات تکیه دارد.
آوردن بازدید کنندگان زیاد به سایت، کلید اصلی موفقیت در اینترنت است. ترافیک
سایت، ستون فقرات بازاریابی اینترنتی است و تقریبا روشهای نا محدودی برای رسیدن به
این هدف وجود دارد.
بسیاری از مردم در
اروپا و ایالات متحده، با تکیه بر کسب و کار اینترنتی و فروش کالاها و ارائه
خدمات، زندگی خود را می چرخانند درحالیکه تکنولوژی ممکن است کمی تغییر کرده باشد،
اصول اصلی آن، همچنان دست نخورده باقی مانده است. با دانستن اینکه چه چیزی را
بفروشیم تا وب سایتی مناسب آن طراحی کنیم و بازدید کننده برای آن جذب کنیم، می
توان گامهای مناسب را برداشت تا در مسیر سود از طریق اینترنت قرار گرفت.
پایه های جدید:
بازاریابی اینترنتی چیست؟
اگر بازاریابی سنتی عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر باشد، بازاریابی اینترنتی چیست؟ تنها کاری که لازم است اضافه کردن یک کلمه به تعریف اصلی است:
بازاریابی ایمیل عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر
به صورت آنلاین است.بله، بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت
آنلاین انجام می شود. این تعریف در عین سادگی مفهومی بسیار پیچیده دارد. پس
چه چیزی در بازاریابی اینترنتی تغییر پیدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغییری پیدا
نکرده اند اما بعضی از مفاهیم و ابزارهای خاص تغییر پیدا کرده اند. اولین
مفهوم خاص که تغییر پیدا می کند عمل پرزنت کردن است. در اینترنت روش هایی که ما
چیزی را معرفی می کنیم بسیار متفاوت تر و گوناگون تر از روش های قدیمی هستند.
ما می توانم بوسیله ایمیل پرزنت کرده یا از وب سایت استفاده کنیم. همین طور ما می
توانیم از طریق پادکست و فیلم نیز برای معرفی کردن
استفاده کنیم. یا اینکه از شبکه های اجتماعی و بلاگ استفاده
کنیم. حتی اگر ما تعریف وسیعی از اینترنت داشته باشیم می توانیم
با استفاده از طریق موبایل هایی پرزنت خود را انجام دهیم که به اینترنت وصل می
شوند. به طور خلاصه روش های زیادی برای معرفی کردن چیزی در اینترنت وجود دارد و ما
باید به تمامی آن توجه داشته باشیم.
مفهوم خاص بعدی که تغییر می کند آن چیزی است که ما معرفی می کنیم. مطمئنا ما هنوز
خودمان، شرکتمان،
برندمان و محصول خود را معرفی می کنیم. اما ما می توانیم وبسایت خود را نیز معرفی
کنیم. بعضی افراد بیان می کنند که وبسایت نماینده و بخشی از شما، شرکتتان،
یا محصول شما محسوب می شود اما این مسئله درست نیست و وبسایت مسئله ای کاملا جدا
است.
نکته: بازاریابی اینترنتی به نام بازاریابی آنلاین، بازاریابی وب و بازاریابی
دیجیتال نیز شناخته می شود. این عبارات معنای یکسانی داشته و هیچ تفاوتی در اساس
آنها وجود ندارد.در آخر نیز باید به کسی که به وی نکته ای معرفی می شود را در نظر
گرفت. با اینکه اکثر مخاطبین ما تفاوت زیادی با مخاطبین بازاریابی سنتی ندارند،
بازاریابی اینترنتی به ما اجازه می دهد مخاطبین خود را با استفاده از روشهای جدید
و اصلاح شده جذب کنیم. به عبارت دیگر وب به ما اجازه می دهد فرآیند انتخاب مخاطب
را با روش هایی انجام دهیم که در بازاریابی سنتی وجود نداد؛ در واقع اگر بخواهیم
می توانیم مشتریان خود را با جزئیات کاملی تعریف کنیم.
مهارت های الزامی بازاریابی اینترنتی
اگر همان طور که گفتیم بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی باشد که به صورت آنلاین انجام می شود، چه مهارت هایی برای بازاریابی دیجیتال الزامی هستند؟
مهم ترین مسئله ای که باید از آن آگاه باشید این
است که اساس و پایه های بازاریابی سنتی و اینترنتی یکی هستند.
مهم نیست شما چه نوع بازاریابی انجام می دهید، بازاریابی چه به صورت آنلاین و چه
به صورت سنتی همان بازاریابی است و شما برای موفقیت به مهارت های کلیدی بازاریابی
نیاز دارید.
البته در بازاریابی اینترنتی بعضی از مهارت ها مهم تر از سایرین هستند. همین طور
مهارت هایی جدیدی نیز وجود دارند که شما باید در آنها مهارت پیدا کنید زیرا فعالیت
های آنلاین، ذاتی متفاوت با فعالیت های رسانه های سنتی دارند.
پس بگذارید نگاهی به مهارت های مهم در بازاریابی اینترنتی داشته باشیم.
مهارت های جست و جو
درک اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، چه کارهایی انجام می دهند؛ و چرا این کارها انجام می دهند در هر دو نوع بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد. رفتار مصرف کننده و مخاطبین. همین طور دانستن اینکه مشتریان شما چه کارهایی انجام داده و درک دینامیک بازار خاص شما نیز از اهمیت برخوردار است. کسب اطلاعات و دانش در این موارد به مهارت های جست و جو نیاز دارد. خوشبختانه تحقیقات آنلاین زیادی در دسترس وجود دارد. یعنی شما به راحتی می توانید بررسی کنید افراد در اینترنت چه کارهایی انجام می دهند؛ آنالیتیک های وبسایت به شما در بررسی فعالیت های بازدیدکنندگان از سایت کمک می کنند. تنها با استفاده از چند کلیک موشواره می توانید بفهمید چه سایت هایی افراد را به وبسایت شما هدایت کرده اند، این افراد چه زمانی در سایت شما باقی مانده، بعد از دیدن چه صفحه هایی سایت شما را ترک کرده، و غیره. این یعنی داده های مفید بسیاری که در دنیای واقعی و خارج از اینترنت تقریبا غیرممکن است.
شما به این تحقیقات نیاز دارید تا بتوانید تصمیم گیری آگاهانه در مورد مسایلی مانند طراحی سایت یا ساختار برنامه های تبلیغاتی آنلاین خود داشته باشید. مطمئنا شما در روش های سنتی نیز به تحقیقات نیاز دارید تا بتوانید محصولات قابل فروش خود، نوع بسته بندی های پرفروش، دامنه قیمت ها و غیره را مشخص کنید.
امروزه تحقیقات برای روش های سنتی نیز به صورت آنلاین با راحتی بیشتری انجام می شوند. یعنی شما می توانید از گوگل و سایر ابزار جست و جو برای پیدا کردن اطلاعاتی استفاده کنید که خارج از اینترنت یافتن آنها کار ساده ای نیست. شما متعجب می شود چه وقتی ببینید مقدار داده های خام در اینترنت وجود دارد. تنها چیزی که لازم است، دانستن مکان و نحوه گشتن به دنبال این داده هاست. اینترنت بهشت جست و جوگران محسوب می شود. یک بازاریاب موفق باید مهارت های جست و جوی بالایی داشته باشد. البته با وجود این مقدار داده های خام زیاد، گم شدن در خیل عظیم داده ها بسیار ساده است. و همین جاست که مهارت های جست و جو بکار می آید. شما باید توانایی تشخیص داده های مفید از اطلاعات بی استفاده و بی ربط را داشته باشید. همین طور شما باید بتوانید بفهمید چه زمانی داده کافی است و چه زمان خیر - یعنی وقتی شما باید دلایل و علت های رفتارهای مشتری خود را پیدا کنید. حتی با وجود تمامی داده های موجود در اینترنت، هیچ جایگزینی برای وارد شدن به مغز مشتریان و خود را جای آنها قرار دادن نیست. این همان مهارت جست و جوی نهایی است که شما باید به آن دست پیدا کنید.
مهارت های برنامه ریزی
جست و جو به شما کمک می کند چه کاری انجام دهید. مهارت های برنامه ریزی به شما کمک می کنند چطور آن کار را انجام دهید. و مطمئن باشید که در زمان بازاریابی برنامه ریزی سنگین و زیادی لازم است زیرا مطالب زیادی برای برنامه ریزی وجود دارد. اگر شما از روش های متفاوت بازاریابی اینترنتی ممکن استفاده کنید، باید برای کمپین های ایمیلی، طراحی وب سایت جدید، بهینه کردن وبسایت مطابق با موتور های جست و جو، ایجاد تبلیغات اینترنتی نمایشی و تبلیغات وابسته به کلیک کردن، ضبط پادکست، ضبط فیلم، مدیریت بلاگ شرکت، برقراری ارتباط با سایر بلاگ نویس ها و وب مسترها، مدیریت صفحات و پروفایل در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و غیره، پاسخ گفتن به فعالیت های روزانه سایت هایی مانند تویتر، تلاش برای تبدیل بعضی یا تمامی این فعالیت ها به شکل قابل استفاده در موبایل و بسیاری موارد بی شمار دیگر برنامه ریزی کنید.
به هر صورتی که به آن نگاه کنید، نیاز برنامه ریزی زیاد و مداوم حتمی است. برنامه ریزی هیچ وقت متوقف نمی شود. مطمئنا برنامه ریزی برای یک تبلیغ بعد از مدت زمان خاصی تمام می شود اما سریعا باید به دنبال برنامه ریزی برای تبلیغ دیگر باشید. همین طور بلاگ نویسی، ، پادکستینگ، و شبکه های اجتماعی نیز فرآیندهای بدون توقف هستند و همیشه به برنامه ریزی نیاز دارند. شما هر روز باید به این فعالیت ها رسیدگی کنید. اگر شما توانایی برنامه ریزی خوبی نداشته باشید، نمی توانید به درستی فعالیت های بازاریابی اینترنتی خود را مدیریت کنید.
مهارت های تعیین بودجه
هم زمان با تمام برنامه ریزی هایی که گفته شد، شما
باید بودجه هر کدام را نیز مشخص کرده و تصمیم بگیرید چه مقدار پول را برای کدام
برنامه اختصاص می دهید. اگر فعالیت های بازاریابی بیشتری موجود است، ، بدین معنا
نیست که شما بودجه بزرگتری نیز خواهید داشت.
برای بسیاری از بازاریاب ها بخش بزرگی از فرآیند تعیین بودجه
به تعیین سهم هر قسمت از برنامه کلی اختصاص داده می شود. شما چقدر هزینه صرف بهینه
سازی موتور جست و جو کرده و چه مقدار هزینه صرف تبلغیات مبتنی pay
per click کرده و چه مقدار هزینه را صرف شبکه ها
اجتماعی و سایر فعالیت ها می کنید؟
بودجه آنلاین شما عملکرد متفاوتی نسبت به بودجه بازاریابی سنتی شما
دارد. در کل شما باید به روش Pay Per Click عادت کنید در حالی که در
در بازاریابی سنتی یک جا هزینه تلاش هایتان را دریافت می کردید. این روش بهتر و صادقانه
تر به شما نشان می دهد فعالیت های تبلیغاتی شما چقدر موفق بوده است اما نتیجه
کارتان را بعد از فعالیت دریافت کرده و پیش پرداختی ندارید. در روش Pay
Per Click شما زمانی پول تبلیغات را پرداخت می کنید که
افراد بر روی تبلیغات شما کلیک می کنند و شما دیگر هیچ هزینه ای برای مقدار خاصی
تبلیغات صرف نمی کنید. این موضوع به معنای سخت تر شدن برنامه ریزی بودجه
نیست، بلکه تنها شکل آن عوض شده است.
مهارت های مدیریت پروژه
بعد از اتمام تمام برنامه ریزی ها و تعیین بودجه، شما باید تمامی پروژه هایی که برنامه ریزی کرده اید را دنبال کنید. انجام این کار به توانایی و فعالیت زیادی نیاز دارد. به روز نگه داشتن مناسب تمامی پروژه های آنلاین به صورت هماهنگ حتی برای برترین بازاریابان نیز سخت است. اگر آنقدر برنامه ریزی مناسب ندارید، باید کسی را استخدام کنید که چنین توانایی داشته باشد.
مهارت های کپی رایتینگ و تولید محتوا
وقتی صحبت از بازاریابی الکترونیک باشد،
به مقدار زیادی کپی کردن نیاز است. وبسایت، بلاگ و تمامی تبلیغات و ایمیل های شما
همراه با شبکه های اجتماعی تمامی به محتوا نیاز دارند. این یعنی مقدار زیادی کپی
رایتینگ که شما باید به صورت مداوم انجام دهید؛
اینترنت یک ماشین خودکار ارائه محتواست.
و
مسئله اینجاست – کپی کردن آنلاین بسیار
با کپی کردن سنتی فرق دارد. کپی کردن آنلاین در مدت زمان کمتری انجام می شود، و
برای مثال با 140 کلمه حد مجاز کپی کردن در سایت فیس بوک شما می توانید مقدار
زیادی محتوا را جابجا کنید.
اطلاعات در اینترنت به صورت مکتوب هستند. شما و همین طور
موتور های جست و جو می توانید این اطلاعات را بخوانید؛
یعنی شما باید در زمان نوشتن یا کپی کردن هر نوع مطلبی سئو را نیز
در گوشه ذهن خود داشته باشید. این
مهارت جدید برای بسیاری از افراد مشکل است. قابل جست و جو بودن و مختصر بودن کلید
کپی رایتینگ در اینترنت است.
مهارت های تحلیلی
ما در بخش های پیشین در مورد تحلیل تحقیقات صحبت
کردیم. شما همین طور باید عملکرد تمامی کانال های بازاریابیتان را نیز تحلیل کنید.
چطور می توانید بفهمید کدام کانال به درستی عمل کرده و کدامیک عملکرد مناسبی
نداشته است؟ چطور پی می برید کدام
فعالیت بیشترین بازده را دارد؟ وقتی بودجه شما کم باشد، چطور می دانید بهتر است
برای کدام فعالیت ها بیشتر سرمایه گذاری کنید؟
کسب مهارت های تحلیلی اهمیت ویژه ای دارد. تحلیل تنها بررسی کردن
اعداد و داده های خاص نیست. شما باید توانایی مقایسه کردن تعداد بازدیدکنندگان
بدست آمده از یک روش با روش دیگر را داشته باشید. تحلیل یعنی که شما ارقام خام را
به ارزش نسبی ترجمه کرده و میزان بازده هر کدام را مشخص کنید. اگر شما نتوانید به
درستی فعالیت های خود را تحلیل کنید، بازاریابی اینترنتی شما اثربخشی مناسبی نداشت
و احتمالا با شکست روبرو خواهید شد. هیچ کدام از این دو نتیجه مطلوب نیستند.
مهارت های ارتباطی
این مسئله کاملا مشخص است، مگر اینکه فکر کنید هیچ کسی واقعا به صورت آنلاین رو در رو ارتباط برقرار نکند. مطمئنا تمام ارتباطات رو در رو هستند اما هر تویتی که انجام می دهید، هر ایمیلی که می فرستید، هر کامنتی که در فروم های آنلاین قرار می دهید شکلی از ارتباطات است.قطعا این مسئله بدین معناست که شما ارتباطات آنلاین زیادی را در پیش رو دارید. نه تنها شما با مسایل رسمی سر و کار دارید( که احتمالا در حیطه کپی رایتینگ قرار می گیرد، ) بلکه شما در بسیاری از ارتباطات غیر رسمی نیز در گیر هستید. شما مجبورید با بلاگرها یا وب مسترهای مهم به صورت خصوصی صحبت کرده، پست های فیس بوک و تویت های خصوصی انجام داده، به کامنت های بلاگ ها پاسخ داده و همین طور به تمامی ایمیل هایی که از مشتریان فعلی و احتمالی شما رسیده است نیز پاسخ دهید. واقعیت این است که اینترنت باعث شده است کاربران بسیار راحت تر از زمان های قدیم و بوسیله نامه نویسی با شما ارتباط برقرار کنند. پس آماده باشید زیرا مقدار عظیمی سوال، ایمیل و کامنت منتظر پاسخ گفتن هستند.
مهارت های فنی بازاریابی اینترنتی
اکثر مهارت هایی که تا الان بحث کرده ایم
آنالوگ هایی در دنیای واقعی دارند. اما دسته ای جدید از مهارت ها در حیطه اینترنتی
وجود دارند که دسته بندی "مهارت های فنی" را تشکیل می دهند.
این مهارت ها چه چیزهایی هستند؟
نوع این مهارت ها به میزان و نوع حمایتی بستگی دارد که از شما می شود؛ هرچه تیم شما کوچکتر باشد، احتمالا اینکه شما در حیطه فنی وارد شوید بیشتر می شود. این بدین معناست که شما باید در مهارت های سئو استاد شوید. همین طور شما باید اساس کد گذاری HTML را یاد بگیرید. یا اینکه یاد بگیرید چطور یک بلاگ درست کرده و در آن پست بگذارید. و یا اینکه در فن آوریهای تولید فیلم و فایل صوتی مهارت پیدا کنید.تمام این مهارت های فنی الزامی هستند زیرا تمام فعالیت های آنلاین شما از این کانال ها میسر می شوند. مطمئنا شما باید برنامه های بازاریابی خود را مشخص کرده، محتوای خود را نوشته و یا اینکه از مکان های دیگر کپی کنید اما اگر نتوانید این کارها را در چهارچوب فن آوری مناسب در اینترنت قرار دهید، با مشکل روبرو خواهید شد. اگر توانایی انجام فعالیت های فنی نداشته باشید، باید کسی را استخدام کنید که از پس این کارها بر بیاید. البته بهتر است بعد از استخدام فردی دیگر نیز اطلاعاتی در مورد نحوه کار متخصص فنی خود داشته باشید تا بتوانید از روند کارها ارزیابی داشته باشید و یا اینکه یک شرکت پیمانکار پیدا کنید.
مهم ترین مهارت: مثل مشتری فکر کنید
مهم ترین مهارتی که شما باید در آن استاد شوید، و شاید سخت ترین آنها فکر کردن مانند مشتری است. این مهارت برای موفقیت در هر نوع بازاریابی مهم است. برای این کار شما باید نحوه تفکر مشتریان را درک کرده و خود را جای آنها بگذارید .
• چرا کاری انجام می دهند،
• چه کاری انجام می دهند،
• و چه کاری می خواهند انجام دهند.
من اسم این مهارت را "مانند مشتری فکر
کردن" می گذارم و تنها روشی است که شما می توانید با استفاده از
آن به مشتریان فعلی و احتمالی خود به بهترین نحو
خدمات رسانی کنید. شما باید خود را جای آنها گذاشته
و مانند آنها فکر کنید تا اینکه بتوانید بفهمید
چه کاری می خواهند انجام دهند. بدین وسیله شما می توانید چیزی را همان طوری در
اختیارشان بگذارید که به آن نیاز دارند.
بعضی افراد این فعالیت را بازاریابی مشتری محور می نامند. مطمئنا نمی توان بدون
مشتری بازاریابی کرد اما این تعریف توضیح نسبتا کاملی از این فعالیت محسوب می شود.
البته شرکت های زیادی وجود دارند که فعالیت های بازاریابی خود را بدون توجه به
مشخصات و فعالیت های مشتریان انجام می دهند. این نوع بازاریابی کورکورانه است و
یکی از مسایلی است که به احتمال زیاد به شکست منجر خواهد شد.
این مسئله زمانی رخ می دهد که تمرکز بیش از حد بر سیاست ها و فرآیندهای داخلی و
همین طور توجه ناکافی به نیازها و خواسته های مشتریان وجود
داشته باشد. مطمئنا بعضی از شما فکر می کنید که قطعا مانند
مشتری فکر می کنید - و تحقیقات بازاریابی شما نیز مدرک آن است.
یعنی شما فکر می کنید که تحقیقات زیادی بر مشتریان داشته و بر مخاطبینی خاصی تمرکز
می کنید، می دانید چطور مشتریانتان فکر می کنند.
تحقیقات در مورد بازار بهتر از نداشتن هیچ نوع اطلاعاتی در رابطه با مشتریان شماست
از همه چیز گذشته تحقیقات تنها به شما می
گوید افراد چه کارهایی انجام داده یا چه کاری انجام خواهند داد؛
تحقیقات نمی تواند واقعا پیش بینی کند
چه چیزی در دنیای واقعی رخ می دهد که مدام در حال تغییر است.در زمان بازاریابی،
فکر کردن در مورد مشتری بعضی اوقات بدین معناست که خود را جای
بازدیدکننده از سایت، خواننده بلاگ، یا عضوی از فیس بوک قرار دهید.
شما باید مانند کسی فکر کنید که به عنوان مخاطب خود قرار داده اید؛ تنها بدین روش
می توانید بهترین راه برای برقراری ارتباط را پیدا کنید.
ممکن است مشتریان شما بلاگتان را نخوانده یا سرعت اینترنت آنها آنقدر پایین باشد که نتوان فیلم در آن نشان داد – شما باید بدانید مشتریان برای اطلاعات به کدام مکان ها سر زده و چه چیزی می خواهند. بدین وسیله شما می توانید چیزی که آنها می خواهند را در مکان مناسب در پیش رویشان قرار دهید.اگر مانند مشتریان آنلاین فکر نکنید، احتمالا بسیاری از فعالیت های شما بیهوده بوده و نتیجه ای نخواهند داشت. شما باید بدانید مشتریان شما در اینترنت چه کاری انجام می دهند و به دنبال چه نوع اطلاعات و خدماتی هستند. در این صورت شما می توانید چیزی که می خواهند را در اختیارشان قرار دهید.این فلسفه پیش فرض تمام فعالیت های آنلاین محسوب می شود. این فلسفه به شما در تشخیص بهترین کانال های بازاریابی کمک می کند. همین طور نحوه تعامل داشتن با مشتریانتان را مشخص کرده و نوع خدمات و محصولات شما را نیز مشخص می کند. این فلسفه کل استراتژی بازاریابی شما را مشخص می کند.اما هنوز شما به سایر مهارت های بازاریابی شامل مقدار مشخصی از مهارت های فنی نیاز دارید. اما وقتی یاد بگیرید چطور مانند مشتریان آنلاین خود فکر کنید، باقی مسایل با کسب تجربه و تمرین به راحتی برطرف می شوند.
بازاریابی B2B در مقایسه با B2C
طی این بخش و در ادامه به دفعات
افرادی که با آنها تماس برقرار می کنید، به نام "مشتری" شناخته می
شوند. این مشتریان می توانند مشتریان خرد یا تاجرین باشند. مهم نیست که شرکت تجارت
به تجارت(B2B)، یا
تجارت به مشتری(B2C) باشد،
مهارت های بازاریابی یکسان هستند.
البته
بعضی از روش ها و تاکتیک ایی که شما بکار می برید در حیطه های B2B و B2C متفاوت هستند. برای مثال اگر شرکت شما B2B باشد،
احتملا کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید زیرا شرکت ها کمتر فیدهای فیس
بوک و تویتر را نسبت به افراد بررسی می کنند. اما
این روش ها و تاکتیک ها علاوه بر اهمیت خاص خودشان
تنها جزئیات هستند و مهارت های بازاریابی کلی شما ارزش ویژه ای در موفقیت شما دارد.
به عبارت دیگر شما باید توانایی انجام همه نوع فعالیت بازاریابی را داشته و تمام
امکانات ممکن نیز در اختیار داشته باشید، اما هدف آخر شما رسیدن به نقطه پایان به
بهترین نحو است. برای این کار شما هدف را مشخص کرده و با توجه به تواناییتان از
روش های ممکن به هدف برسید.و نهایت تمام این فعالیت ها برندینگ و در نهایت برندینگ
اینترنتی در دنیای جدید است.شاد باشید و امید
وارم همین امروز شروع کنید.
تفاوت بازاریابی الکترونیکی با بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال میکند، با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با به کارگیری ابزارها و روشهای نوین فناوری جدید به دنبال نوآوری است.
میتوان بازاریابی الکترونیک را به این شکل تعریف کرد:
اداره ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفتهی رسانهای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوط.
بازاریابی الکترونیکی یک عملکردی خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری. عملکرد بازاریابی الکترونیک را میتوان در سه بخش زیر معرفی و دستهبندی کرد:
1- یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگیهای شرکت را به صورت یک فرآیند یکپارچه دربرمیگیرد.
2- میانجیگری(واسطه گری): بازارایابی الکترونیک میزان نیاز و خواستهی مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارایهی خدمات توسط شرکت کنترل میکند.
3- واسطهگری: بازاریابی الکترونیک میان بخشهای مختلف شرکت از جمله بخشهای مالی و سرمایهگذاران خارجی نقش واسطه را بازی میکند.
بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته
می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چراکه نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است.
مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است.
پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند.
بسیاری از مردم بر این تصور اشتباهند که یک بازاریاب اینترنتی یا آنلاین، حتما بایستی دارای سایت باشد. چنین تصوری واقعا بسیار دور از حقیقت است. روزانه بیش از میلیونها سایت اینترنتی بوجود می آید. واقعیت آنست که بازاریابی اینترنتی چیزی فراتر از ثبت دامنه، خرید هاست، و بروز رسانی مطالب سایت است. بازاریاب اینترنتی، عملا می بایست مهارت زیادی در طراحی استراتژی و بهره برداری از علم بازاریابی بصورت آنلاین داشته باشد.
موفقیت در کسب و کار اینترنتی، نیازمند داشتن تیمی برای این منظور است. رقابت در دنیای اینترنت بینهایت مشکل است ولی مهم است تا جایگاه فعلی خود را همواره بدست آورید. یک کسب و کار موفق در اینترنت، اصلا قابل مقایسه با یک کسب و کار موفق در دنیای واقعی نیست. اختیاراتی که شما در یک کسب و کار اینترنتی موفق دارید چه از لحاظ فضا و چه از لحاظ تعداد مشتریان بالقوه، قابل مقایسه با اختیاراتتان در یک کسب و کار محلی موفق نیست. در دنیای اینترنت، از لحاظ تئوری، محدودیتی برای تعداد مشتریان شما وجود ندارد، چیزی که در یک کسب و کار محلی بچشم نمی خورد.
بدست آوردن بازدید کننده
بر اساس دانش عمومی در سطح جامعه اکثر صاحبان کسب و کار طبق روش های سنتی بازاریابی همانند تبلیغات در روزنامه ها، مجلات، مصاحبه، استفاده از میل بوردها و آگهی تلویزیونی تجارت خود را به جامعه معرفی می کنند. در این گونه روش ها هزینه های تبلیغات بسیار بالا بوده و جمعیت افرادی که با تجارت و کسب و کار شما آشنا خواهند شد، نسبت به روش مدرن تبلیغات و بازاریابی محدود خواهد بود. ضمن اینکه بازدیدکنندگان تبلیغات شما لزوماً ممکن است دنبال محصول یا خدمات شما نباشند.
در بازاریابی اینترنتی روش های متعددی وجود دارد که هرکدام از این روش ها می توانند به نوبه خود بازدیدکنندگان را به سایت شما بکشانند.
برخی از این تکنیک ها به شرح زیر می باشند:
• بهینه سازی موتور جستجو
• تبلیغات Pay Per Click (PPC)
• درخواست لینک
• بازاریابی ایمیلی
• تبلیغات با استفاده از بنرهای وب سایت ها
• برنامه های تلفیقی
البته هربسته تبلیغاتی می تواند میزان آگاهی کاربران اینترنتی را از وجود یک وب سایت بالا ببرد.
کیفیت بازدیدکنندگان , یعنی هدفمند بودن افراد بازدیدکننده نسبت به تعداد بازدیدکنندگان اولویت دارد !
کسب مشتری، زمانی که به نوبه خود با روش بازاریابی اینترنتی مناسب و با کیفیت مناسب انجام گیرد می توانند بازدیدکننده را به مشتری بالفعل تبدیل نماید.
اگر شما بدون هدف برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت هزینه کنید و هیچ نظر و ایده ای برای کشاندن هدفمند بازدیدکنندگان نداشته باشید در نهایت پول خود را به هدر داده اید.
نتیجه گیری
بازاریابی اینترنتی تنها نوعی متفاوت از بازاریابی سنتی است. تنها فرق آن این است که شما از ابزار آنلاین استفاده می کنید. مهارت های یکسان شامل تحقیقات، برنامه ریزی، تعیین بودجه،مدیریت پروژه، کپی رایتینگ، و تحلیل و ارتباطات برای هر دو نوع بازاریابی الزامی هستند. به علاوه در بازاریابی اینترنتی شما باید تا حد خاصی به مهارت های فنی آگاهی داشته یا حداقل آنقدر مهارت داشته باشید که بتوانید از فعالیت های کادر فنی خود سر در بیاورید. توانایی فکر کردن مانند مشتریان اگر از موارد بالا مهم تر نباشد، در همان حد مهم است. شما باید بتوانید خود را جای مشتریان گذاشته بفهمید چرا کاری انجام می دهند . این دیدگاه باید مبنای تمام فعالیت های بازاریابی شما از طراحی وبسایت تا ساخت تبلیغات باشد. این بهترین روش برای ارائه خدمات و محصولات به مشتریانی است که به آن نیاز دارند.
منابع :