تجزیه و تحلیل رفتار هزینه
میدانیم که هزینهها، در موقعیتهای حیاتی که مدیران مسیر سازمان را طرحریزی میکنند، رفتار میکنند. مدیران معمولاً از تحلیلهای مسیرهای متناوب در تجزیه و تحلیل رفتار هزینه استفاده میکنند. بنابراین میتواند مسیری را که بهترین درآمد تولید را برای سازمان آنها دارد انتخاب کنند.
رفتار هزینه: مسیری است که واکنش هزینهها را به تغییرات، میزان و فعالیت –در عواملی که معمولاً همه مدیران در تصمیمگیریها استفاده مینمایند- نشان می دهد. مدیران معمولاً برای تحلیل مسیرهای متناوب در فعالیت ها از رفتار هزینه استفاده می کنند تا بتوانند مسیری را انتخاب کنند که بهترین درآمد تولید را برای سازمان آنها دارد.
هزینه ثابت: هزینه ای است که رابطه ای با حجم تولید ندارد.
نقطه سربه سر: سطحی از فروش که در آن، سود عملیاتی صفر است. تقاطع خط هزینه کل با خط درآمد کل در نمودار.
هزینه ثابت اختیاری یا برنامه ریزی شده: آن دسته از هزینههای ثابتی هستند که توسط مدیران رده عالی تعیین میشوند و رابطهی شخصی با دادهها و ستادهها ندارند و شامل هزینهی تبلیغات، روابط عمومی، حقوق مدیران و ... می شود.
تفاوت هزینه ثابت اختیاری با هزینهی ثابت (تعهد شده): یکی از تفاوتهای اینها در اندازهگیری میباشد که اندازه گیری نتایج تبلیغات، تحقیق و ... بسیار دشوارتر از اندازه گیری نتایج استفاده از ماشین آلات و تجهیزات جهت تولید است و تفاوت دیگر آنها در این است که، پاره ای از مخارج اختیاری- تحت شرایط دشوار و موقت و زودگذر- می توانند بدون آسیب رساندن به توان سازمان در حصول اهداف بلند مدت، برای دورهی زمانی کوتاه تقلیل داده شوند.
هزینه متغیر: هزینه ایست که به نسبت مستقیم با تغییرات حجم فعالیت، تغییر می کند و دو نوع اختیاری و اندازه گیری شده هستند.
هزینه متغیر اندازه گیری شده «مهندسی شده»: از روابط علت و معلول و قابل اندازه گیری بین داده ها و ستاده ها که اغلب قابل مشاهده هستند، ناشی می شود.
هزینههای متغیر اختیاری: این هزینهها صرفاً به دلیل اینکه مدیریت تصمیم گرفته است که درصد معینی از هر مبلغ فروش، یا مبلغ ریال میعنی برای هر واحد فروخته شده را برای اقلامی نظیر تحقیق و تبلیغات، صرف نماید و با حجم فروش تغییر می کنند.
شکل 1. نمونه ای از هزینه ثابت، متغیر و مختلط
هزینه |
شرکت تولیدی- تولید تایر |
شرکت تولیدی- بخش نگهداری و انبار |
شرکت خدماتی- بانک |
متغیر |
مواد مستقیم دستمزد مستقیم دستمزد غیرمستقیم کارکرد ملزومات تجهیزات کوچک |
کالای آماده برای فروش کالاهای فروخته شده کالاهای موجود در انبار |
اجاره ؟؟؟؟ و تجهیزات رایانه ای مسئول رایانه (ساعت) کاربرد ملزومات دیسک اطلاعات ذخیره شده |
ثابت |
استهلاک ماشین آلات و ساختمان حق بیمه کارگران (حقوق بگیران) حقوق سوپروایزها و مالیات بر دارایی |
استهلاک ساختمان و تجهیزات حق بیمه خریداران حقوق سوپروایزرها مالیات بر دارایی ها (ساختمان و ماشین آلات) |
استهلاک وسایل بانکی حقوق: برنامه ریزان- مدیران بانک- طراحان سیستم |
مختلط |
برق تلفن سیستم گرمایشی |
برق تلفن سیستم گرمایشی |
برق تلفن سیستم گرمایشی |
دو رویکرد کنترل هزینههای دستمزد عملیاتی
1) رویکرد هزینه ثابت عملیاتی: اکثر واحدهای تجاری به هزینههای دستمزد عملیاتی خود، به شکل هزینههای ثابت اختیاری نگاه می کنند.
2) رویکرد هزینه متغیر مهندسی شده: مقصود از اصطلاح مهندسی شده، تلویحاً سنجش و اندازهگیری است.
؟-؟ یک دفتر نمایندگی هواپیمایی 12 کارمند دارد. هر کارمند ماهانه 2400 تومان حقوق می گیرد. در تجزیه و تحلیل نشان داده شده که در یک روز کاری 8 ساعته باید برای 24 مسافر جا ذخیره کنند و هر کارمند در ماه 20 روز کار می کند.
بدین ترتیب تعداد ذخیره جا در ماه Ü 5780= 12× 24× 20
گزارش های عملکرد، برای ماهی که 5088 جا ذخیره شده باشد:
بودجه بسته شده به عنوان یک هزینه متغیر مهندسی |
هزینه واقعی |
انحراف |
|
25440=5088×5 |
28800=12×2400 |
مبلغ |
معادل افراد |
|
|
28800 25440- |
3360 2400¸ |
|
|
3360 |
4/1 نفر |
توازن بین هزینه های ثابت و متغیر:
استراتژیهای مدیریت، اغلب بین هزینههای ثابت و متغیر توازن قائل میشوند. مثلاً ممکن است شرکتی هزینههای ثابت مربوط به ارتقاء تکنولوژی یکی از خطوط تولید را به منظور صرفهجویی در هزینههای متغیر در فرایند تولید متحمل گردد. اما کیفیت بالاتر این معنی را میدهد که برای تعمیر محصولات معیوب، هزینه های کمتری انجام شده است.
؟-؟ طرح هزینه مختلط: شامل 000/30 حقوق ثابت و 40 تومان حق الزحمه برای فروش هر واحد نرم افزار
طرح هزینه متغیر: شامل 80 تومان حق الزحمه برای فروش هر واحد
نقطهی بی تفاوتی بین طرح ها را محاسبه کنید.
x(40-80) = 30000 ® x80 = x40 + 30000
نقطه سر به سر یا بی تفاوتی Þ 750 = x ® x40 = 30000 ®
شکل 3. طرح های مختلف پرداخت حقوق و مزایا به کارمندان دایره فروش
شکل 4. صورتحساب درآمد ناویژه سود مشارکتی
|
به وسیله ارتباطات |
به عنوان درصد فروش |
درآمد مالیاتی فروش هزینه متغیر سهم سود ناویژه هزینه ثابت درآمد عملیاتی |
(قیمت فروش هر واحد × تعداد فروش) -(نرخ هزینه متغیر × تعداد فروش) =(حاشیه فروش × تعداد فروش) -(هزینه ثابت) =درآمد عملیاتی |
(درآمد مالیاتی ¸ درآمد مالیاتی) - هزینه متغیر ¸ درآمد مالیاتی) (سود ناویژه ¸ درآمد مالیاتی) -(هزینه ثابت) = درآمد عملیاتی |
انواع تابع هزینه
1)تابع هزینه متغیر: هزینهای که کل آن به نسبت مستقیم
با تغییرات حجم محرک هزینه x تغییر میکند، را نشان میدهد. هنگامی که حجم صفر است،
هزینه متغیر نیز صفر است.
2) تابع هزینه ثابت: هزینهای که کل آن علیرغم تغییرات حجم فعالیت، تغییر نمیکند را ترسیم مینماید.
3) تابع هزینه مختلط: ترکیبی از عناصر متغیر و ثابت
برای مقاصد برنامهریزی و کنترل، هزینههای مختلط از دیدگاه نظری، باید به دو حساب فرعی تفکیک شوند. یک حساب برای عنصر ثابت و یک حساب مستقل برای عنصر متغیر، اما هزینههای مختلط به ندرت به عناصر فرعی خود تفکیک میشوند، هزینههایی مثل برق و تعمیرات و نگهداری معمولاً به صورت کامل به حساب گرفته می شوند.
برآورد توابع هزینه مختلط
تحلیلگر برای برآورد این توابع باید ابتدا کل هزینه قابل پیشبینی را شناسایی و سپس این 4 مرحله را طی نماید:
1) محرک هزینه را انتخاب کنید: هزینهها و محرکهای آن اغلب همزمان افزایش و کاهش پیدا میکنند که در این صورت میگویند که دارای همسبتگی بالایی هستند.
2) جمعآوری نمونه ای از دادههای مرتبط با هزینه و محرک هزینه: یک نمونه مطلوب شامل مشاهدات متعدد داده ها است، دورهی زمانی مورد استفاده برای هزینه و محرک آن باید یکسان باشد.
3) دادهها را علامتگذاری کنید. در این مرحله رابطهی کلی بین هزینه و محرک ان نشان داده میشود.
4) برآورد تابع هزینه: به وسیلهی سه روش باید هزینههای مختلط را تفکیک کرد: حد بالا- حد پایین و روش برازش ظاهری و روش رگرسیون حداقل مربعات
-حد بالا، حد پایین تابع هزینه را برمبنای، نقاط بالاترین و پایینترین حجم در دامنه مربوطه برآورد میکند.
کل هزینه مختلط منهای جز
متغیر= جزء ثابت (a)
- روش برازش ظاهری ساده ترین روش برآورد تابع هزینه است. در این روش تحلیلگران تلاش می کنند که خطی را به بهترین وجه در میان نقاط جای دهند.
در این روش جزء ثابت (a) مستقیم از
نمودار به دست می آید
و
- روش رگرسیون حداقل
مربعات متوسط مقدار تغییر در y را که با تغییر یک واحد x در ارتباط است، را اندازه گیری می
کند. اگر رابطه خطی باشد، این روش دقیقترین روش برای تعیین رفتار هزینه مختلط از
نمونهی مشاهدات گذشته
است.