مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

بتن ریزی

مهندسی عمران از جمله رشته‌های است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران کشور است. یعنی هر چیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، پل، برج، تونل، دکل‌های مخابرات، ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله، سیل و آتش، نیروگاه‌های برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز ،در حیطه کار مهندس عمران قرار می‌گیرد.

مهندس عمران طیف بسیار وسیعی از کارها را در برمی گیرد. یعنی اگر بخواهیم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سیلو یا شبکه‌های فاضلاب بسازیم ،در آغاز به یک مهندس کارامد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی ،اقتصادی نیز عمل کند .چون اقتصادی بودن ،یک اصل در مهندسی عمران است.

 

سیمان چیست؟                              

سیمان گردی نرم، جاذب آب و چسباننده خرده سنگ است که اساساً مرکب از ترکیب پخته شده و گداخته شده اکسید کلسیم با اکسید سیلیکون، اکسید آلومینیوم و اکسید آهن می باشد. ملات این گرد به مرور در مجاورت هوا یا در زیر آب سخت، فشرده می شود در ضمن ثبات حجم، مقاومت خود را نیز حفظ می نماید.

به دلیل کاربرد حساس سیمان و استفاده از این کالا در ساخت و احداث بناهایی نظیر پلها، سدها، اسکله ها و منازل مسکونی و راه ها انجام آزمایشات کنترل کیفی دارای اهمیت اساسی است. کنترل کیفی انواع مواد خام مصرفی در کارخانه و همچنین کنترل مواد خام و خوراک کوره و همچنین کلینکر و سیمان در نقاط و مراحل مختلف خط تولید انجام می شود. اصولاً تقسیم بندی سمیان در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و مبناهای مختلفی برای تقسیم بندی انتخاب شده است از جمله اینکه ممکن است سیمان به صورت زیر طبقه بندی شود.

انواع دسته‌بندی سیمان

دسته بندی بر اساس تاب فشاری

دسته بندی بر اساس نوع سیمان و اینکه از چه منبعی تهیه شده باشد، مانند سیمان پرتلند، سیمان روبار و سیمان پوزولان

دسته بندی بر اساس مشخصات ویژه مانند سیمان با گرمای هیدراتاسیون پائین سیمان با مقاومت شیمیائی در مقابل سولفاتها، قلیایی ها و امثالهم، سیمان زودگیر، سیمان با مقاومت اولیه بالا.

انواع سیمان تولیدی در ایران و شرکت سیمان ارومیه

در ایران انواع سیمان استاندارد شامل سیمان پرتلند و سیمان پرتلند پوزولانی بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 389 و 3432 تولید می شود.درحال حاضر شرکت سیمان ارومیه 4 نوع سیمان به شرح زیر تولید می نماید.

 

 سیمان پرتلند نوع 325-1 بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 389

 سیمان پرتلند نوع 425-1 بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 4543

 سیمان پرتلند پوزولانی بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره 3432

  سیمان‌پرتلند پوزولانی‌ویژه‌براساس‌استاندارد‌ملی‌ایران‌به‌شماره 3432    

 

سیمان پوزولانی چسبناک و قابل حد شدن در آب است که با مخلوط کامل و یکنواخت سیمان پرتلند و پوزولانی، به روش پودر کردن همزمان کلینکر سیمان پرتلند در یک آسیاب و یا سایش جداگانه پوزولان و اختلاط آن با سیمان پرتلند و یا ترکیبی از دو روش فوق بدست می آید. در این نوع سیمان ماده پوزولانی حداکثر 15 درصد وزن سیمان را تشکیل می دهد. این سیمان برای مصارف عمومی در ساخت ملات یا بتون بکار می رود و با نشانه ((پ.پ)) عرضه می گردد.

 

 

سیمان در صنایع ساختمانی در صنایع ساختمانی ، سیمان به ماده ای گفته می‌شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ و شن ، ماسه ، آجر و غیره بکار می‌رود و ترکیبات اصلی این سیمان از مواد آهکی است. سیمانهای آهکی معمولا از ترکیبات سیلیکات و آلومیناتهای آهک تشکیل شده‌اند که هم به‌صورت طبیعی یافت می‌شوند و هم قابل تولید در کارخانجات سیمان‌سازی هستند. کلمه سیمان از یک لغت لاتین به نام

 سی‌منت ( cement ) گرفته شده است و ماده ای است که دارای خاصیت چسبانندگی مواد به یکدیگر است و در حقیقت ، واسطه چسباندن است.

 

انواع گوناگون سیمان: انواع گونان سیمان تا شرایط فیزیکی و شیمیایی معینی را که برای هدفهای خاص لازم است برآورد سیمانهای معمول در ایران به شرح زیر می باشد :

1-  سیمان نوع1: این نوع سیمان پرتلند معمولی نیز موسوم است , برای عموم مصارفی که ویژگیهای خاصی از بتن خواسته نشده است . این نوع سیمان فراوان تر از سایر انواع سیمان می باشد . از این نوع سیمان در ساختن پیاده رو ها , روسازی جاده ها , پلهای بتن مسلح , راه آهن , مخازن , لوله های آب و ملات ساختمانهای بنایی استفاده می شود . به طور کلی , این سیمان در تمام مواردی که بتن در خطر مجاورت با سولفات ها نباشد و یا حرارت آبگیری سیمان باعث افزایش نا مطلوب درجه حرارت بتن نشود , مورد استفاده قرار می گیرد .

می گیرد .

2-سیمان نوع2  : این نوع سیمان نوع مرغوبتری است و در مواردی که در مقابل حمله سولفاتهای معتدل احتیاط لازم باشد ,به کار می رود . سیمان تیپ 2 معمولا کندتر از سیمان تیپ 1 می گیرد و در گرفتن , حرارت کمتری تولید می کند . از این نوع سیمان می توان در ساختمانهای حجیم استفاده نمود تا در هنگان گرفتن بتن حرارت کمتری ایجاد شود و افزایش درجه حرارت و حجم بتن کمتر باشد . 3-سیمان نوع 3 : سیمان نوع 3 سیمانی است که در مدت کوتاه , یعنی معمولا در عرض یک هفته یا کمتر , مقاومت زیادی به دست می آورد و مقاومت هفت روزه آن حدود 28 روزه سیمان نوع 1 است . این نوع سیمان نسبت به سیمان نوع 1 در هنگام گرفتن حرارت بیشتری تولید می کند . از این سیمان وقتی استفاده می کنند که بخواهند زودتر از معمول قالب برداشته و بتن را مورد استفاده قرار دهند .در هوای سرد نیز می توان از این نوع سیمان استفاده کرد تا مدت زمان لازم را برای محافظت بتن ریخته شده کوتاهتر شود . گرچه با بکار بردن مخلوط پر سیمان تر نوع 1 هم می توان بتنی تهیه کرد که در مدت کوتاه مقاومت بیشتری کسب کند , ولی سیمان نوع 3 همین کار را به نحوی بهتر و با صرفه تر انجام می دهد . سیمان نوع 3 را سیمان زودگیر هم می گویند . 4-سیمان نوع 4 : سیمان نوع 4 سیمانی است که هنگام گرفتن حرارت خیلی کمتری تولید می کند و مورد استفاده آن جایی است که شدت و مقدار حرارت تولید شده اهمیت دارد . بتنی که با این سیمان ساخته می شود , آهسته تر افزایش مقاومت پیدا می کند , یعنی دیرتر می گیرد . کاربرد اصلی این نوع سیمان در ساختمانهای حجیم بتنی است . در ساختمانهای حجیم چون سدهای وزنی بتنی , به علت حجم زیاد بتن , افزایش درجه حرارت ناشی از گرفتن بتن می تواند بسیار زیاد و خطرناک شود . برای پایین نگاه داشتن درجه حرارت , سیمان نوع 4 که به آن سیمان دیرگیر هم می گویند , به کار می برند . 5- سیمان نوع 5 : سیمان ضد سولفات یا نوع 5 وقتی به کار می رود که در تماس شدید با سولفاتها قرار داشته باشد . از این سیمان اساسا وقتی استفاده می شود که خاک یا آب زیرزمینی که در تماس با ساختمان بتنی قرار دارد , مقدار زیادی املاح سولفات داشته باشد . سیمان نوع 5 دیرتر از سیمان معمولی می گیرد .

سیمان های پوزولان دار و سیمان های روباره کوره آهنگدازی هم در ایران وجود دارد که در موارد خیلی خاص و خیلی اندک مورد استفاده قرار می گیرند

 

سیمان : سیمان مخلوطی از مصالح خام و انتخاب شده ای است که به خوبی آسیا شده , با نسبت معینی مخلوط گشته و در کوره در دمای ذوب (تقریبا 1500 درجه سانتیگراد) پخته می شود تا ترکیب شیمیایی مورد نظر را به دست آورد . سپس کلوخه های حاصل از این پخت کاملا پودر می شود تا سیمان به دست آید . در اثر ترکیب سیمان با آب , فعل و انفعال شیمیایی صورت گرفته و سیمان به شکل جسم سنگ مانندی سخت می شود . به این فعل و انفعال شیمیایی اصطلاحا هیدراتاسیون یا آبگیری گفته می شود . مصالح خامی که می توان در تهیه سیمان به کار برد , عبارتند از : سنگ آهک , سنگ سیمان , پوسته آهکی حیوانات دریایی , مارن , رس , شیست , سیلیس و سنگ آهن . این مصالح را کاملا پودر کرده و به نسبت معینی با یکدیگر مخلوط می کنند . برای این کار از روش خشک یا تر استفاده می شود . در روش خشک , آسیا کردن و مخلوط نمودن مصالح به صورت خشک انجام می شود . در روش تر , مصالح به صورت خیس با یکدیگر مخلوط شده و آسیا می شود . پس از آن مخلوط حاصل (در هر دو روش ) به کوره ای که دمای آن بین 1400 تا 1650 درجه سانتیگراد است وارد می شود . در این درجه حرارت فعل و انفعالات خاصی صورت می گیرد و در نتیجه کلوخه های سیمان تو لید می شود . این کلوخه ها را کلنکر می نامند . کلنکر سرد شده و سپس در آسیا پودر می شود و مقدار کمی گچ به منظور زمان گیرش , به آن اضافه می شود .پودر حاصل سیمان پرتلند نامیده می شود.این پودر چنان ریز است که تقریبا تمامی آن را می توان از الک شماره 200 گذراند . سیمان حاصل سپس در کیسه های 50 کیلو گرمی و یا توسط بونکرهای حمل سیمان به محل مصرف حمل می شود.

شناخت بتن
   تاریخچه:
جان اسمیتون اولین کسی بود که به خواص شیمیایی آهک پی برد. جیمزپارکر سیمان روی را از کلسینه کردن گلوله های سنگ آهک رسی بدست اورد. ژرف آسپرین در سال1824 میلادی در شهر لیدز ، سیمان پرتلند را به ثبت رساند . ایزاک جانسون در سال 1845 میلادی نخستین نمونه سیمانی پرتلند را تولید کرد . لمبوت در سال 1848 میلادی با ساختن یک قایق پارویی که به وسیله شبکه های مربع مستطیل شکل میله های آهنی مسلح شده بود ، و اولین سازه بتن مسلح به شکل امروزی را ساخت . بتن مصالحی شبیه به سنگ است که از گرفتن مخلوط متناسبی از سیمان ، شن(ریز و درشت) ، ماسه(شسته و بادامی) و آب در درون قالبی با شکل و ابعاد مورد نظر ، به دست می آید.از باب تجربی 50بیل  ماسه شسته(ریز دانه)،3سطل اب،1کیسه سیمان پرتلند تیپ دو50 کیلو گرمی ،10 تا 15 بیل ماسه بادامی(درشت دانه)( به ازای 3بیل ماسه شسته یک بیل ماسه بادامی) مورد استفادا قرار میگیرد. توده ی اصلی بتن ، سنگدانه های درشت و ریز ( شن و ماسه)می باشد و فعل و انفعال شیمیایی بین سیمان و آب که به صورت شیره ای اطراف سنگدانه ها را پوشانده است ، باعث یکپارچه شدن و چسبیدن سنگدانه ها به یکدیگر می شود . برای ایجاد واکنش شیمیایی در سیمان مقدار محدودی آب لازم است ، لیکن آب مصرفی در ترکیب بتن همیشه مقداری به مراتب بزرگتر از آن است .این آب اضافی به منظور ایجاد کارآیی لازم در بتن برای پر کردن کامل زوایای قالب و دور گرفتن کلیه ی میلگردهای مسلح کننده می باشد

 

 قبل از بتن ریزی ستون ،بعداز بستن قالب ان را به تکیه گاهی متصل میکنند تا محکم شود و هنگام ریختن بتن ، بتن از درزها بیرون نزند. برای هر ستون ویبره در دومرحله انجام میشود اما برای سقف به ازای هر یک متر مربع بتن ریزی یک بارویبره صورت می گیرد.

برای بتن ریزی ستون ابتدا داخل قالب اب میریزند تا گرد و غبار و سنگهای سطح زمین با اب مخلوط شود و به صورت ملات به بتن بچسبد سپس با بیل از بالا داخل قالب بتن با عیار 350کیلو گرم بر متر مکعب  میریزند و پس از هر بار خالی شدن فرقون(ویله حمل بتن) با چکش های مخصوص این کار به بدنه قالب و ارماتور ها ضربه میزنند تا هم اب اضافی خارج شود و هم فضای خالی بتن اشغال شود. بعد ار پر شدن ستون با ویبراتور یک بار ستون را ویبره میزنند.باز کردن قالب بعد از 24 ساعت انجام میشود و در صورت نیاز ترمیم بتن اغاز میشود.بعد از خشک شدن بتن دور ان گونی خیس می پیچند تا عمل خشک شدن از طریق واکنش هیدراتاسیون سریعتر انجام شود.معمولا" برای بتن ریزی ستون بتن را رقیقتر درست می کنند یعنی اب بیشتری به ان اضافه می کنند تا هنگامی که به قالب ضربه می زنند با خارج شدن اب دانه ها  انسجام بیشتری پیدا کنند.

 

 

 

تصاویری از بتن ریزی  تیر:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 نحوه قرار گرفتن ارماتورها در تیر به این صورت است که 4ارماتور نمره18 پایین،3ارماتور نمره 16بالاو خاموتها نمره 10یک تیر را تشکیل میدهند.ضخامت تیر با بتن 40سانتی متر وطول ان12 متر است که برای ایجاد کنسول به  طول ان 1،20 سانتی متر اضافه میشود.برای یک تیر 11،60متری 60خاموت و برای یک تیر 6متری38خاموت به فاصله 9 سانتی مترو برای یک تیر 4،30 متری 22 خاموت به فاصله 8 سانتی متربکار میرود.

تصاویری ازبتن ریزی سقف  :

خرابی های بتن :

بتن سالهاست که به عنوان مصالح پایا و بادوام ، ارزان و مقاوم(در حد قابل قبول) به عنوان مصالح سازه ای،ملات،کف سازی،و پرکننده در ساختمانها و ابنیه مختلف به کار گرفته شده است. ولی متاسفانه اگر به طور مناسب، تهیه و عمل آوری نشود در محیط های گرم و خورنده طول عمر مفید آن به طور محسوسی کاهش می یابد. قبل از وارد شدن به مشکلات بتن ریزی در هوای گرم مکانیزم های خرابی بتن را به طور کلی مورد بحث قرار می دهیم.
خرابیهای بتن به طور کلی یا به صورت شیمیائی و یا به صورت فیزیکی می باشند. در ضمن خرابی خطاهای اجرائی را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد که عمذتا نقش تسریع در کاهش پایائی خواهند داشت. خلاصه انواع خرابی بتن در زیر ارائه شده است:

تصاویری از خرابی در ستونهای بتونی:

 

 

انواع خرابی:

1)شیمیائی:
- حمله سولفات ها
- حمله کلرورها و خوردگی فولاد
- کربناتی شدن
- واکنش قلیاوی سنگدانه ها
 
2) فیزیکی:
- یخ زدگی و ذوب متوالی
- فرسایش و سایش
- خلائ زایی
-نفوذ نمک ها در بتن
- حریق
- ضربه - شرایط محیطی - حمله باکتریها
3) خطاهای اجرائی:
- دانه بندی یکنواخت و نامناسب - خاک دار بودن شن و ماسه - انبار کردن نامناسب مصالح بتن (شن و ماسه،سیمان،آبّ،مواد افزودنی) - به کار گیری نوع و مقدار نامناسبسیمان - تراکم نامناسب - عمل آوری نامناسب - به کار گیری آب بیش از حد مورد نیاز در مخلوط بتن
 
وجود اقلیم گرم به طور مستقیم و غیر مستقیم تمام عوامل خرابیهای شیمائی و فیزکی بتن را به جز یخ زدگی و ذوب متوالی تشدید می کند. بنابراین و در اینچنین اقلیمی باید شرایط ویژه ای را به کار برد و حتی الامکان خطاهای اجرایی را نیز به حداقل کاهش داد.
 
 تاثیرات گرما و محیط بر بتن :
 
هم بتن تازه و هم بتن سخت شده در محیطهای اقلیمی گرم و در درجه حرارت زیاد بخشی از عملکرد مطلوب و پایائی خود را از دست می دهند. نیاز به آب بیشتر ، گیرش سریع و کاهش اسلامپ و کارائی، افزایش امکان ترک خوردگی خمیری ، تبخیر سریع آب سطحی بتن و تغییر در مشخصات مکانیکی این بخش و نیاز به عمل آوری سریع از مشکلات بتن تازه در اقلیم گرم است. این مشکلات با افزایش نفوذ پذیری که خود منجر به کاهش مقاومت ذاتی بتن در مقابله با خرابیهای دیگر می شود از تاثیرات محیط گرم روی بتن سخت شده می باشد . علت تغییرات در بتن سخت شده به طور عمده ناشی از اجبار به مصرف آب بیشتر در طرح اختلاط است.
بزرگترین مشکل اقلیم گرم روی بتن، گیرش سریع و کاهش کارائی بتن تازه می باشد که برای جبران آن تولید کنندگان آب مصرفی طرح اختلاط افزایش می دهند. با افزایش آب مصرفی مقاومت کاهش و نفوذ پذیری افزایش می یابد و در صورتیکه عوامل مخرب دیگر مثل یونهای مضرر هم در محیط وجود داشته باشد و به سرعت عمر مفید و پایائی بتن کاهش خواهد یافت و در مناطق گرم و خشک و تبخیر سریع آب از سطح آزاد بتن فرایند آبگیری ( (Hydrationسیمان متوقف شده و منجر به ترکهای جمع شدگی خمیری (Plastic shrinkage cracks) خواهد شد.
در محیطهای گرم و مرطوب به علت نفوذ رطوبت در بتن سخت شده خرابی های بتن افزایش می یابد البته به جز ترک خوردگی ناشی از جمع شدگی. به هر حال در محیط های گرم و خشک نیز امکان رطوبت در پاره ای از کاربردها به طور محسوس وجود دارد مثل سازه های آبی بتنی ، پی ها که در خاک مدفون هستند و به احتمال کاربرد زمینهای اطراف آب و رطوبت به خاک تزریق خواهد شد.
مشکلات بتن ریزی در مناطق گرمسیر به صورت خلاصه عبارتند از :
_ نیازبه آب بیشتر در طرح اختلاط
_افزایش سرعت گیرش سیمان
_کاهش اسلامپ و کارآئی بتن تازه به علت گیرش زود رس
_ایجاد ترکهای جمع شدگی خمیری
_مقاومت فشاری نهائی کمتر (گرچه مقاومت فشاری اولیه افزایش می یابد)
_افزایش نفوذ پذیری و کاهش محسوس پایائی بتن
_ظاهر نامطلوب سطح بتن
_کاهش زمان اجرائی جهت حمل و ریختن بتن و ویبره زدن (در پاره ای از موارد این زمان به 20 دقیقه کاهش می یابد)
 
 نکات لازم جهت بتن ریزی در محیط گرم :                                                                               
در صورتیکه دمای بتن در لحظه بتن ریزی از 32 درجه بیشتر باشد باید بتن ریزی رامتوقف کرد یا شرایط ویژه ای را جهت کنترل دمای بتن به کار برد. به هر حال در روزهای گرم سال در مناطق گرمسیر موارد زیر باید مورد توجه قرار گیرد.
_دمای سیمان در هنگام اختلاط باید کمتر از 50 درجه باشد نگهداری سیمان در محلهای سایه و خنک و با استفاده از سیلو مناسب با رنگ آمیزی مناسب می تواند در پائین نگهداشتن دمای سیمان به کار رود.
_میزان مصرف سیمان نباید از 350 کیلوگرم بر متر مکعب کمتر باشد تا بتوان کارایی و مقاومت لازم را به دست آورد در ضمن نباید از 450 کیلوگرم بر متر مکعب بتن بیشتر باشد چون گرمای آزاد شده ناشی از فعل و انفعالات سیمان منجر به دمای زیاد بتن تازه خواهد شد.
_به کار گیری سیمان کند گیر (در حد تیپ دو)به کار گیری سیمان پوزولانی به خصوص استفاده از میکروسیلیس یا به کارگیری مواد افزودنی که موجب کاهش دمای گیرش شود توصیه می شود.
_شن و ماسه باید در محل خنک و سایه (زیر سایه بان) نگهداری شوند . در صورت لزوم سنگدانه ها با آبپاشی خنک شوند.
_به کارگیری دانه های گرد گوشه (رودخانه ای) به علت ایجاد کارائی بیشتر مناسب تر است.
_دانه بندی شن و ماسه باید حتما در محدوده استاندارد باشد و اگر در حد میانی استاندارد باشد که منجر به تولید بتن متراکم شود بهتر است.
_به کار گیری شن درشت منجر به نفوذ پذیری بیشتر می شود بنابراین به کارگیری شن ریزتر در طرح اختلاط توصیه می شود.
_حتی المکان باید آب خنک استفاده شود به کارگیری عایق حرارتی برای لوله ها و مخازن آب توصیه می شود. در صورت ناتوانی در کنترل بتن می توان از خرده یخ برای خنک کردن آب استفاده نمود.
_به هیچ وجه نباید برای کنترل اسلامپ و کارائی از آب بیشتر از حد تعیین شده در طرح اختلاط استفاده نمود.
میلگرد در شرایط محیطی فوق العاده شدید باید باید گالوانیزه با آغشته به اپوکسی باشند(در مناطق گرم و خشک به کارگیری این روشها ضروری نمی باشند)
_به کارگیری پوشش بتنی در اطراف میلگرد ها جهت تامین پایائی ضروری می باشد باید از به کارگیری مقاطع نازک بتنی با درصد زیاد میلگرد خودداری شود.
_به کار گیری قالب چوبی به علت کوچکی ضریب انتقال حرارت نسب به قالب های فلزی مرجع است.
_قالب ها باید حتما آب بندی باشند تا شیره و آب از دسترس بتن خارج نشود.
_بتن ریزی در ساعات خنک و سایه روز انجام شود.
_حتما از تبخیر آب سطحی بتن جلوگیری به خصوص در مقابل وزش باد و تشعشع خورشید با بکارگیری روکشهائی روی سطح جلوگیری کرد.
_تراکم بتن حتی الامکان باید به صورت کامل انجام شود تا پایائی بتن را بتوان تضمین نمود.
_عمل آوری بتن باید به طور کامل و در اولین فرصت ممکن انجام شود و به نحوی که آب سطحی بتن از دست نرود. روشهای عمل آوری عبارتند از:
· جاری نمودن آب مناسب روی بتن (توجه به تبادل حرارتی و از دست رفتن حرارت بتن لازم است)
· آب پاشی به طور مدوام و با آب مناسب البته توصیه می شود به خصوص دفعات اولیه آب دارای حرارت نزدیک بتن تازه باشد تا امکان تبادل حرارتی از بین ببرد.حتی اگر قرار است آبّ روی سطح بتن گرفته شود باید چند ساعت اولیه با آب گرم روی سطح بتن آب پاشی نمود و سپس اقدام به این کار کرد.
· به کارگیری روکش مرطوب نظیر گونی، نمد، حصیر،کاه،ماسه تمیز و خاک اره.
· به کار گیری روکش غیر قابل نفوذ شامل کاغذ نفوذناپذیر،نایلون.
حداقل زمان عمل آوری در مناطق گرمسیری 7 روز می باشد ولی برای سیمانهای تیپ 2و 5 و سیمانهای پوزولانی 14 روز است.
_به کار گیری گوشه های پخ شده در قطعات جهت جلوگیری از تبخیر سریع از این نواحی.
 
 نتیجه گیری:
فلات مرکزی ایران کویری بوده و دارای اقلیم گرم و خشک می باشد. شرایط آب و هوای اقلیم مزبور جهت بتن ریزی و عمل آوری مناسب نمی باشد. طراحان و مجریان می توانند با به کار گیری مشخصات و روشهای اجرائی مناسب بتن با مقاومت فشاری ،پایائی و کارائی خواسته شده تولید نمایند. افزایش آب به بتن جهت افزایش کارائی نتیجه نامطلوب دارد. تامین رطوبت و جلوگیری از وزش باد از روی سطح بتن در دوره عمل آوری ضروری می باشد و به طور وسیعی از ترک خوردگی جمع شدگی جلوگیری می کند طبق آیین نامه آبا به کارگیری بتن تازه با دمای بیشتر از 32 درجه سلیسوس ممنوع است و باید در شرایط هوای گرم با خنک کردن آب و سنگدانه ها از دمای بتن کاست و سپس استفاده نمود.

 

 

بتن ریزی پله:

برای ریختن بتن پله ابتدا تخته های چوبی روغنی (برای جلوگیری از چسبیدن بتن به تخته)را بوسیله شمعهای نگهدارنده بهم متصل میکنند سپس ارماتورها را بهم کلاف می کنند (به صورت شبکه ای) و بعد بتن با عیار 350کیلو گرم بر متر مکعب می ریزند.

پله برای مجتمع های بزرگ دو شبکه ولی برای مجتمع های کوچک یک شبکه است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همانطوریکه در شکل می بینیدارماتورهایی که از کف پله بیرون امده ارماتورهای پله بعدیرا تشکیل میدهند تا انسجام و یکپارچگی ارماتورها حفظ شودو از یکدیگر جدا نباشند.

 

 

 

 

جمع شدن یا افت بتن بتن در اثر تبخیر , رطوبت خود را از دست داده و جمع می شود . چون خروج رطوبت در سرتاسر عضو یکسان نیست , تغییر رطوبت متفاوت , جمع شدن مقاومت را به همراه دارد و پیامد آن به وجود آمدن تنش های داخلی است . این تنش ها بسیار حائز اهمیت و دلیلی برای عمل آوردن بتن در شرایط مرطوب هستند . در یک عضو ساخته شده از بتن ساده و آزاد در برابر انقباض , جمع شدگی یکنواخت , هیچ تنشی به وجود نمی آورد . هر چند در عمل , رسیدن به این شرایط ممکن نیست .  در یک عضو بتن مسلح , حتی از جمع شدگی یکنواخت , تنش هایی به وجود می آید که در فولاد از نوع فشاری و در بتن از نوع کششی است . کیفیت بتن و شرایط محیط , در جمع شدن بتن موثرند . در یک بتن با ترکیب نا مناسب , زمانی که ریز دانه ها فضای بین درشت دانه ها را پر نمی کنند , خمیر سیمان متشکل از سیمان , آب و حباب هوا جایگزین می گردد . افزایش خمیر سیمان , با جمع شدگی زیادی همراه است و در ساعات اولیه ی بتن ریزی که بتن هنوز تازه و خمیری است , ترک های خمیری ظاهر می شوند . با زیاد شدن مقدار سیمان و بخصوص نسبت آب به سیمان , جمع شدگی افزایش می یابد . بتن ریزی در هوای گرم و خشک و نیز وزش باد شدید بر سطح بتن  سبب افزایش ترک ها می شود . کرنش بتن در اثر جمع شدن را با ضریب جمع شدگی Smm/mm  نشان می دهند . این ضریب بسیار معتبر و معمولا بین 0.0002 تا 0.0006 است , که گاهی اوقات به 0.0010 نیز می رسد . جمع شدگی پدیده ای برگشت پذیز است . به این ترتیب که اگر بتن پس از جمع شدن مجددا در داخل آب قرار گیرد , تقریبا به حجم اولیه باز می گردد . جمع شدگی از جمله ی عواملی است که به مرور زمان , انحنا و خیز اعضای خمشی را افزایش می دهد و تنها راه حل آن , اجرای فولاد گذاری به صورت متقارن است . تغییر شکل حرارتی بتن تغییر حجم بتن در اثر درجه حرارت را تغییر شکل حرارتی می نامند . آزمایش ها نشان می دهند که نسبت آب به سیمان , سن و درجه ی حرارت عمل آوردن بتن , بر روی ضریب انبساط حرارتی تاثیر ناچیزی دارند . در طراحی , برای دمای بین صفر تا 100 درجه سانتیگراد , ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد برابر 10*1 با توان منفی 5 بر درجه سانتیگراد انتخاب می شود .

 

خزیدن بتن اگر تنش وارد بر بتن کوچک باشند ، در شروع بارگذاری , کرنش های اولیه بتن تقریبا کشسان است . با این وجود , حتی اگر بار ثابت باقی بماند ، کرنش ها به مرور زمان افزایش خواهند یافت . بنا به تعریف : تغییر شکل خمیری بتن در اثر بار و یا تنش ثابت را _در طی یک دوره طولانی از بارگذاری_ خزیدن بتن می گویند این پدیده مستقیما به تنش های وارده بستگی دارد , به نحوی که با هر افزایش در میزان تنش , خزیدن نیز افزایش خواهد یافت . تعریف فوق تلویحا نشان می دهد که عامل اصلی خزیدن بتن , بارگذاری است . با این حال عوامل جنبی دیگری می توانند در افزایش خزش موثر واقع شوند . از جمله ی این عوامل : بارگذاری در سنین کم , یعنی در روزهای اولیه بعد از بتن ریزی است. عوامل دیگر عبارتند از بالا بودن نسبت آب به سیمان و نیز رها کردن بتن تا مرحله خشک شدن . در این مورد هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد , خزش بتن کمتر خواهد بود . هم چنین خزیدن بتن در شرایطی که کاملا خشک یا کاملا مرطوب باشد , کم است . در بتن ساده برای تنش های کم و حداکثر تا تنش بارهای بهره برداری , خزیدن مستقیما متناسب با تنش خواهد بود . ضمن اینکه با گذشت زمان , سرعت آن سریعا کاهش می یابد . برای بارهای بیشتر از بهره برداری , این تناسب دیگر وجود نخواهد داشت . در بتن مسلح , وجود فولاد با ضریب کشسانی ثابت , باعث می شود تا آهنگ سریع خزش در روزهای اولیه ی بارگذاری و نیز کند شدن سریع آن در روزهای بعد , تعدیل گردد. خیز تیرهای بتن مسلح به مرور زمان افزایش می یابد و یکی از دلایل اصلی آن خزیدن بتن است . در این اعضا , در بالای تار خنثی , بتن ناحیه ی فشاری دستخوش خزش می گردد که نتیجتا جمع شدگی تارهای فوقانی و افزایش خیز را سبب می شود . در تیری که فاقد فولاد در منطقه ی فشاری است , خیز نهایی می تواند 2.5 تا 3 برابر خیز اولیه گردد. خزش بتن در اعضای فشاری و ستون های بتن مسلح , کاهش تدریجی طول عضو را به همراه دارد . این کاهش با مقاومت میلگردها روبرو می شود و در نتیجه با گذشت زمان , تنش در بتن کاهش و در میلگرد ها افزایش می یابد

 

 

تغییر شکل بتن بتن از جمله مصالحی است که ویژگی ها برجهندگی و خمیری را به طور توام نشان می دهد . این ماده چه قبل از بار گذاری _ در موقع گرفتن و سخت شدن _ و چه بعد از آن , دستخوش یک سری تغییر شکل می شود که به خصوصیات آن مربوط می گردد . از جمله ی این تغییر شکل ها می توان خزیدن , جمع شدن یا افت و تغییر شکل حرارتی را نام برد . اگر چه هر یک از این پدیده ها ماهیتی پیچیده و در خور توجه دارند.

بار borj86بارهایی که بر روی یک سازه وارد می شوند به سه گروه تقسیم میشوند : بارهای مرده بارهای مرده بارهایی هستند که از لحاظ مقدار و محل تاثیر در طول عمر سازه ثابت می باشند . معمولا قسمت اعظم بارهای مرده ، وزن خود سازه می باشد . بارهای مرده را معمولا می توان با دقت خوب با توجه به ابعاد قطعات مختلف سازه محاسبه نمود . بارهای زنده بارهای زنده بارهای وظیفه ای ساختمان می باشند که مقدار و محل اثر آنها می تواند متغییر باشد . مقدارنحوه توزیع بار زنده در یک لحظه معین ، نامشخص است و حتی شدت حداکثر آنها نیز در طول عمر ساختمان با ذقت معلوم نمی باشد . بارهای طرح برای ساختمانهای مختلف در آیین نامه 519 موسسه تحقیقات  استانداردهای صنعتی آمده است . در این آیین نامه بسته به نوع استفاده از ساختمان ، بارهای زنده به صورت گسترده ی یکنواخت بر حسب شدت وارد بر واحد سطح معرفی شده اند و در صورت لزوم اثرات ضربه نیز در آنها منظور شده است . از لحاظ آماری ، بارهای معرفی شده نزدیک مقادیر حداکثر هستند و از مقادیر متوسط تجاوز می نمایند .

بارهای ناشی از طبیعت پیرامون سازه بارهای ناشی از عوامل طبیعی بر یک ساختمان عبارتند از ، بار برف فشار و مکش باد ، بارهای زلزله ( یا دقیق بگوییم , نیروهای اینرسی ناشی از حرکات زلزله ) روی سطوح سازه واقع در زیر خاک , نیروهای ناشی از انباشته شدن آب باران روی بام های تخت

 ( برکه ای شدن ) و نیروهای ناشی از تغییرات درجه حرارت . همانند بارهای زنده ، عدم قطعیت های زیادی در مورد مقدار و نحوه توزیع بارهای ناشی از عوامل طبیعی وجود دارد . مقادیر معرفی شده توسط آیین نامه ها ، متوسط این بارها نیستند و نزدیکتر به مقادریر حداکثر می باشند .

عمل آب در بتن آب در بتن دو کار انجام می دهد . یکی ترکیب شیمیایی با سیمان و انجام هیدراتاسیون سیمان و دیگر روان و شکل پذیر نمودن ترکیب بتن. نا خالصی های آب آبی که در ساختن بتن مصرف می شود ، باید تمیز و عاری از مواد آلی ، قلیایی و اسیدی و چربی باشد . به طور کلی آبی که برای نوشیدن است ، برای ساختن بتن نیز مناسب است . اما از آبی که دارای مقدار زیادی سولفات است ، نباید در ساختن بتن استفاده نمود ، حتی اگر این آب آشامیدنی باشد وگرنه بتن ساخته شده خمیر ضعیفی است که پس از خشک شدن ، خراب شده و ترک برمیدارد . همچنین باید تاثیر ناخالصی های آب را بر طول مدت گرفتن بتن آزمایش کرد . ناخالصی های آب ، نه تنها بر طول مدت گرفتن ، مقاومت و تغییر حجم بتن اثر می گذارد ، بلکه ممکن است سبب خوردگی و زنگ زدگی فولاد در بتن مسلح شود . ضوابط آیین نامه بتن ایران در مورد خصوصیات و ناخالصی های آب آب مصرفی در ساخت بتن باید تمیز و صاف باشد . باید از مصرف آب حاوی مقدار زیادی از هر نوع ماده قادر به صدمه زدن به بتن یا آرماتور از قبیل روغنها ، اسید ها ، قلیاییها ، املاح ، مواد قندی ، و مواد آلی خودداری کرد . به طور کلی آب آشامیدنی برای ساختن بتن رضایت بخش تلقی می شود . آب غیر آشامیدنی مورد تردید را تنها در صورت مطابقت با شرایط خاص می توان به کار برد شرایط آب غیر آشامیدنی در ساختن بتن 1- انتخاب نسبتهای اختلاط بتن باید بر اساس آبی باشد که  در کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد. 2- مقاومتهای 7 و 28 روزه نمونه های بتن ساخته شده با آب غیر آشامیدنی باید حداقل معادل 90 درصد مقاومتهای نظیر نمونه های مشابه ساخته شده با آب مقطر باشند .

آزمایشهای آب مقدار PH آب مصرفی در بتن نباید از 4/5 کمتر و از 8/5 بیشتر باشد

محاسن و معایب سازه های بتون فولادی الف - محاسن : عمر بسیار طولانی ، مقاومتی معادل 1000 درجه سانتی گراد در برابر آتش سوزی ، فراوانی و در دسترس بودن مصالح ، فرم پذیری ، مقاومت فشاری بالا . ب- معایب : وزن سنگین ، قدرت انتقال صوتی و قابلیت انتقال حرارتی ، اشکالات مربوط به نگه داری بتون  در قالب.

بتن اسفنجیبتن اسفنجی:

 

 

 

 

امروزه صنعت بتن نقش بسیار مهمی در ساخت و سازهای جوامع بشری ایفا می‌کند و یکی از عوامل بسیار موثر در سازه‌های بتنی در جهان است. در این راستا انجمن سیمان پرتلند ( PCA ) تحقیقاتی را به منظور استفاده از بتن در دیگر پروژه‌ها آغاز نموده؛ پس از آزمایشات و تحقیقات فراوان موفق شد به راه حل بسیار خوبی به نام بتن اسفنجی ( بتن تراوا ) دست یابد.

بتن اسفنجی که حاصل این دست رنج بود، توانست تحولات زیادی را در محوطه سازی‌های شهرهای اروپا و آمریکا ایجاد کند. البته این نوع بتن هنوز در ایران جا نیفتاده، ولی امید است با تلاش مسئولین ادارات، مهندسین و متخصصین فن این بتن به منظور حفظ بیشتر محیط زیست و مقرون به صرفه بودن مورد استفاده در پروژه‌های کشورمان نیز قرار بگیرد.

 




 

 

 

بتن سبک ( فوم بتن)

ساختمان به طور مستقیم ( به لحاظ سبکی ویژه این نوع بتن ) و صرفه جویی در مصرف انرژی بطور غیر مستقیم( به لحاظ عایق بودن این نوع بتن در مقابل سرما و گرما و در نتیجه کاهش میزان مواد سوختی ) , از لحاظ اقتصادی گام های بلند و مهم امروزه مهندسین و معماران سازنده ساختمان در دنیا با استفاده از بتن سبک در قسمت های مختلف بنا با سبک کردن وزنی برداشته اند.

فوم بتن پوششی است جدید جهت مصارف مختلف در ساختمان که به علت خواص فیزیکی منحصر به فرد خود بتنی سبک و عایق با مقاومت لازم و کیفیت مطلوب نسبت به نوع استفاده از آن ارائه میدهد . این پوشش از ترکیب سیمان , ماسه بادی (ماسه نرم ) , آب و فوم ( ماده شیمیائی تولید کننده کف ) تشکیل می شود . ماده کف زا در ضمن اختلاط با آب در دستگاه مخصوص , با سرعت زیادی , حباب های هوا را تولید و تثبیت نموده و کف حاصل که کاملا پایدار می باشد در ضمن اختلاط با ملات سیمان و ماسه بادی در دستگاه مخلوط کن ویژه , خمیری روان تشگیل می دهد که به صورت درجا با در قالب های فلزی یا پلاستیکی قابل استفاده می باشد . این خمیر پس از خشک شدن با توجه به درصد سیمان و ماسه بادی ( مطابق با جدول شماره 1  ) دارای وزن فضایی از 300 الی 1600 کیلو گرم در متر مربع خواهد بود .

ویژگی های عمده فوم بتن

1 _ عامل اقتصادی : سبکی وزن با مقاومت مطلوب فوم بتن یا توجه به نوع کاربرد آن , بطور کلی به لحاظ اقتصادی مخارج ساختمان را میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد چون در نتیجه استفاده از آن , وزن اسکلت فلزی و دیوار ها و سقف کاهش یافته و ضمنا باعث کاهش مخارج فونداسیون و پی در ساختمان می گردد که با توجه به خواص فوق , با سبک تر بودن ساختمان , نیروی زلزله خسارات کمتری را در صورت وقوع متوجه آن می سازد .

2 _ سهولت در حمل و نقل و نصب قطعات پیش ساخته : حمل و نقل قطعات پیش ساخته : حمل و نقل قطعات پیش ساخته با فوم بتن هزینه کمتری را نسبت به قطعات بتنی دربرداشته و نصب قطعات بعلت سبکی آنها بسیار آسان می باشد , هر گونه نازک کاری براحتی روی پوشش فوم بتن قابل اجراست و ضمنا چسبندگی قابل توجهی با سیمان و گچ دارد .

3 _ خواص فوق العاده عایق بودن در مقابل گرما , سرما و صدا : فوم بتن به علت پائین بودن وزن مخصوص آن یک عایق موثر در مقابل گرما , سرما و صداست . ضریب انتقال حرارتی فوم بتن ( طبق جدول شماره 3 ) بین65 0/0 تا 435/0 k cal / m2 hc می باشد ( ضریب هدایت حرارتی یتن معمولی بین 3/1 تا 7/1 می باشد ) استفاده از فوم بتن بعنوان عایق باعث صرفه جویی در استفاده از وسائل گرم زا و سرما زا می گردد . فوم بتن عایق مناسبی جهت صدا با ضریب زیاد جذب آگوستیک به شمار می رود که در نتیجه بعنوان یک فاکتور رفاهی در جهت جلوگیری از ورود صداهای اضافی اخیرا مورد توجه طراحان قرا کرفته است .

4 _ خصوصیات عالی در مقابل یخ زدگی و فرسایش ناشی از آن و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب : نظر به اینکه فوم بتن در قشرهای سطحی دارای تخلخل فراوان می باشد در نتیجه شکاف های موئین و و درزهای کمتری در سطح ایجاد می شود و اگر  پوشش فوم بتن با ضخامت کافی مورد استفاده قرار گیرد در مقابل خطر نفوذ باران و رطوبت مقاومت مطلوبی خواهد داشت .

5 _ مقاومت فوق العاده در مقابل آتش : مقاومت فوم بتن در مقابل آتش فوق العاده می باشدبه طور مثال قطعه ای از نوع فوم بتن با وزن فضایی 700 الی 800 کیلو گرم در متر مکعب که حداقل 8 سانتی متر ضخامت داشته با شد به راحتی تا 1270 درجه سانتی گراد را تحمل می نماید و اصولا  در وزن های پائین غیر قابل احتراق است .

 6_ قابل برش بودن : به دلیل قابل برش بودن با اره نجاری و میخ پذیر بودن آن . کارهای سیم کشی و نصب لوازم برقی و تاسیسات خیلی سریع و به راحتی قابل عمل خواهد بود . کاربرد فوم بتن در ساختمان

1 _ شیب بندی پشت بام : فوم بتن با صرفه ترین و محکم ترین مصالح سبکی است که می توان از آن برای پوشش شیب بندی استفاده نمود  . نظر به اینکه با دستگاه مخصوص به صورت بتن یکپارچه در محل قابل تهیه و استفاده است می توان مستقیما روی آن را عایق بندی یا ایزولاسیون نمود .

2 _ کف بندی طبقات : به دلیل سبکی وزن فوم بتن و آسان بودن تهیه آن می توان تمامی کف طبقات محوطه و بالکن ساختمان را بعد از اتمام کارهای تاسیساتی با آن پوشانده و بلافاصله عملیات بعدی را مستقیما روی آن انجام داد .

3 _ بلوک های غیر باربر سبک : با بلوک های تو پر به ابعاد دلخواه می توان تمامی کار تیغه بندی قسمت های جدا کننده ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد . با این نوع بلوک ها علاوه بر اینکه از سنگین کردن ساختمان جلوگیری می شود عملیات حمل و نصب خیلی سریع انجام می گیرد و دست مزد کمتری هزینه می شود . پس از اجرای دیوار می توان مستقیما روی آن را گچ نمود . این بلوک ها دارای وزن فضایی بین 800 الی 1100 کیلو گرم می باشند .

4 _ پانل های جدا کننده یکپارچه و نرده های حصاری جهت محوطه و کاربری در موارد خاص : جهت ساخت دیوارهای سردخانه ها . گرم خانه ها و سالن های ضد صدا می توان در محل با قالب بندی ، فوم بتن را به صورت یک پارچه عمودی ریخت . به دلیل ویژگی عمده عایق بودن این نوع بتن . جهت عیق بندی سردخانه ها ، گرم خانه ها ، پوشش لوله های حرارتی و برودتی و ...... کاربرد مهمی دارد . ضمنا به دلیل اینکه عایق صدا می باشد برای موتورخانه ها و اتاق های آکوستیک مورد استفاده وسیع قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

تولید بتن فوق سبک با فناوری نانو توسط محققان کشور:

بتن فوق سبک با وزن مخصوص 2/1 کیلوگرم و مقاومت 500 کیلوگرم بر سانتی متر برای اولین بار در دنیا توسط محققان کشورمان در مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تولید شد.

مهندس بهمن حاجی سامی مجری گفت : فکر اولیه ساخت این بتن به مسابقات ساخت بتن سبک ACM آمریکا بر می گردد که با شرکت در این مسابقه موفق به کسب رنبه سوم جهانی در زمینه ساخت بتن سبک شدیم . وی افزود: بعد از این مسابقه متوجه خلایی در صنعت بتن در دنیا شدیم و آن هم این بود که برای سبک کردن بتن از سنگ دانه استفاده می شود چون این سنگ دانه ها به خودی خود مقاوم نیستند و موجب کاهش استحکام و مقاومت بتن می شود از این رو نمی توان استفاده سازه ای از آن کرد . وی ادامه داد: ما به این نتیجه رسیدیم که با تغییر در واکنشهای شیمیایی هیدراتاسیونهای بتن می توان بتن سبک با مقاومت بالا تولید کرد که کاربردهای سازه ای نیز داشته باشند. علی رغم غیرممکن دانستن این طرح، توانستیم با استفاده از فناوری نانو وزن مخصوص بتن را از 5/2 کیلوگرم با مقاومت 250 تا 300 کیلوگرم بر سانتی متر به 2/1 و 3/1 کیلوگرم با مقاومت 400 تا 500 برسانیم . این محقق اضافه کرد : سبک ترین بتن ساخته شده 8/1 کیلوگرم است که به گفته مجری طرح وقتی وزن بتن از 8/1 به 7/1 می رسد مقاومت آن به نصف میزان قبل تقلیل می یابد . حاجی سامی با بیان اینکه با تغییر فرمول شیمیایی توانستیم به این وزن و مقاومت برسیم، اظهار داشت: برای ساخت این بتن با استفاده از نانو ذرات در واکنش شیمیایی بتن تغییری ایجاد کردیم. بر اساس این تغییر به دور مصالح بتن کریستالی از مواد نانو تشکیل می شود و به این ترتیب مقاومت سنگ دانه ها افزایش می یابد. این امر موجب می شود بتن سبک با مقاومت بالا تولید شود . مجری

طرح خاطرنشان کرد: در طراحی سازه کاهش اثرات زلزله بسیار مهم است، از این رو هرچه وزن سازه کمتر باشد قدرت مقابله ساختمان با  زلزله بیشتر می شود که استفاده از مصالح سبک می تواند این هدف را تامین کند چرا که استفاده از بتن فوق سبک موجب کوچکتر شدن مقاطع سازه، کاهش حجم بتن ریزی و کاهش وزن سازه می شود . حاجی سامی به مشکلات سیمان در کشور اشاره کرد و به مهر گفت: تولید کلینکر سیمان یک صنعت مخرب از نظر زیست محیطی است و به شدت محیط زیست را آلوده می کند از این رو بسیاری از کشورها مجوز تولید آن را صادر نمی کنند و نیازهای خود را از طریق کشورهایی که این ماده را تولید می کنند برطرف می کنند . وی افزود: این در حالی است که استفاده  از بتن سبک به دلیل کاهش حجم بتن ریزی مصرف سیمان را کاهش می دهد و مشکلات بخش تامین سیمان نیز رفع می شود. عایق صوتی و حرارتی و نفوذ ناپذیر در برابر آب، مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی و کاهش مصالح جانبی ساخت سازه از دیگر ویژگیهای این بتن است . حاجی سامی  با اشاره به این مطلب که تکنولوژی ساخت این نوع بتن در اختبار کشورهای چین، ایتالیا، آمریکا و کانادا است اظهار داشت : استفاده در سازه های ضد انفجار و پیش ساخته و ساخت لوله های مقاوم برای انتقال نفت، گاز و فاضلاب از جمله کاربردهای بتن سبک است و که این همه در سایه فناوری نانو میسر شده است . وی با بیان اینکه این طرح در فاز صنعتی است، افزود: صنعت بتن بسیار حساس است چرا که با افشای فرمول بتن طرح ارزش خود را از دست می دهد از این رو باید با احتیاط وارد عمل شد. در حال حاضر برای تولید صنعتی با چند شرکت داخلی و چند شرکت خارجی وارد مذاکره شده ایم و در نظر داریم تا زمانی که در داخل کشور به تولید انبوه نرسیدیم آن را در اختیار سایر شرکتها قرار ندهیم . مجری طرح با بیان اینکه به منظور صنعتی کردن این طرح، پس از ماهها تلاش برای اخذ وام هنوز به پاسخ روشنی نرسیده ایم اظهار داشت: تاکنون حدود 50 میلیون تومان برای این طرح هزینه شده است ولی از هیچ نهادی حمایت نشدیم . حاجی سامی افزود: راه تحقیقات در کشور هموار نیست و این موجب می شود که یسیاری از محققان یا وارد این عرصه نشوند و یا وارد حوزه هایی شوند که راه هموارتر باشد .

 


چسب بتن   Concrete Adhesive  CHEMEX -AD6

 یکى از مواد شیمیایى که امروزه در صنعت ساختمان کاربرد فراوانى یافته، چسب بتن است. این چسبها عموما محلولهاى کلوئیدى از پلیمرهاى مختلف در آب هستند که مقاومت کششى، خمشى و همچنین دوام بتن را افزایش مى دهند. ولى مهمترین خاصیت آنها افزایش چسبندگى است.اگر چه قیمت این مواد نسبت به قیمت بتن بالا است ولى ویژگیهائى که استفاده از آنها  در بتن ایجاد مى نماید، کاربرد آنها را بسیار متداول ساخته است. بیشترین استفاده از این مواد مربوط به کارهاى تعمیراتى مى باشد، زیرا این افزودنى با ملات، مخلوط یکنواخت و همگنى تشکیل داده و ضمن آنکه مانع تراوش آب و تفکیک دانه هاى ریز و درشت مى شود میزان چسبندگى بتن تازه را با ملات قدیمى زیر آن افزایش مى دهد. چسب بتن CHEMEX -AD6   تولیدى این شرکت برپایه رزینهاى اکریلیک که کاملا ضد آب مى باشد ساخته شده و به آسانى با آب مصرفى در بتن مخلوط مى شود. مواد بکار رفته در ساخت این چسب با سیمان کاملا هماهنگ بوده و چسبندگى آن را به طور قابل ملاحظه اى افزایش مى دهد.

 موارد مصرف:

چسب بتن CHEMEX -AD6   را مى توان براى کلیه کارهاى تعمیراتى و ترمیم آسیب دیدگى اغلب سازه هاى بتنى مانند کانالهاى آب، کف سالنهاى صنعتى، باند فرودگاهها، سدها، پایه پلها و ستونها مصرف نمود. کاربرد مهم  CHEMEX -AD6  آببند کردن منابع و استخرهاى بتنى با استفاده از ترمیم کننـده  MRI 77  مى باشد .

 روش و میزا ن مصرف :

 براى ضخامتهاى کم ( تا 10 میلیمتر )  1 پیمانه چسب بتن را با  1 پیمانه آب مخلوط کرده و ملات را با آن درست کنید .

 بطور کلى هر چه ضخامت ملات کمتر باشد و یا نیروى بیشترى بر آن وارد آید، براى ایجاد چسبندگى لازم چسب بیشترى مى بایست اضافه شود.

 براى ایجاد استحکام بیشتر توصیه مى شود که محلول رقیق شده چسب به مقدار بیشترى درست شده و قبل از چسباندن ملات یک لایه از این محلول به سطح زیرین مالیده شود.

 

 

چسـب بتن  CHEMEX -AD6   بطـور کامـل در آب حـل مى شود.  حداقـل دمـاى مناسب براى کار با این چسب  10  درجه سانتى گراد است.

 تـوجـه: در ضخامتهاى زیاد چسباندن به صورت لایه به لایه مناسبتر بوده و توصیه مى شود .                                                             

 

سایر مشخصات:

حالت فیزیکى:                                       مایع

رنگ:                                                   شیرى

وزن مخصوص :                                  1gr/cm³

  PHمحلول  1  الى  5 درصد:                   7  الى  8

 یون کلر:                                               ندارد

زمان مصرف و نحوه نگهدارى:  تا شش ماه و به دور از گرماى شدید و یخ زدگى

بسته بندى :                           درگالنهاى پلاستیکى 4 و 20  لیترى

یونولیت

پلاستوفوم در ایران بنامیونولیتشناخته میشودکه نام اصلی آنپلی‌استیرن انبساطی (Polystyrene) ویا پلاستوفوم میباشد، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت است که از فرایندهای پتروشیمی تهیه می‌شود. این ماده اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل‌های شناور روی آب ساخته شد.از این ماده برای عایق‌سازی، ساخت وسایل نیازمند عایق حرارتی، و بسته‌بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی استفاده می‌شود.                              

محفظه حمل و نقل ساخته شده از پلی‌استیرنبسته به کاربرد، چندین نام‌ تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از معمول‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.                                   

 

                                                     

                                                     محفظه حمل و نقل ساخته شده  از پلی‌استیرن  

نکاتی چند در خصوص یونولیت (در ساختمان):

بتنونی که روی ینولیت می ریزند حدود 7سانتی متر ضخامت دارد ولی بتونی که روی بلوک میریزند 4سانتی متر ضخامت دارد.

ینولیت هیچ گاه در دال بتونی به کار نمی رود.

ضخامت ینولیت برای قرار گیری روی بلوک 25سانتی متر و برای قرارگیری ما بین تیرچه ها 20سانتی متر با عرض40است.

جنس یونولیت ها محکم و پرسی است.

دلیل استفاده از ارماتورهای حرارتی برای محکم نمودن ینولیتها و کلاف شدن انها و همچنین ترک برنداشتن سقف است.

 

کاربردهای یونولیت:

1.ساخت سردخانه

2. ساخت استدیو های صدا برداری

3.مناسب برای صدا گیری در فضا های دارای آلودگی های بالای صوتی

4.مناسب برای عایق سازی دیوارها

5. مناسب برای ساخت ماکت و کار دستی

6.مناسب برای ساخت دکور وفضا سازی های موقت

7.مناسب برای ساخت سازه های سبک

ماده اولیه:

ماده اولیه یونولیت پروپان است و در پتروشیمی به شکل جامد در آمده است.

ضریب‌های عایق بودن:

0 ۱سانتی‌متر یونولیت معمولی در برابر صدا ۴۲ دسی‌بل عایق است؛

۱۰ سانتی‌متر یونولیت معمولی در برابر گرما ۳۵ ٪ عایق است.

سقف تیرچه و بلوک 

سقف تیرچه و بلوک جزء دال های یک طرفه به حساب می آید که در این نوع سقف برای کاهش بار مرده از بلوک های توخالی بسیار سبک ( مجوف) بتنی یا سفالی برای پر کردن سقف استفاده می شود0

 

 

کاربرد تیرچه و بلوک در ساختمان:

  تیرچه و بلوک برای پوشش سقف ساختمان های اسکلت آجری و اسکلت فلزی واسکلت بتن ارمه استفاده می شود.درتیرچه هایی که طول بلندتری دارند سه ارماتور (ارماتور وسط نمره 16 ودو ارماتور دیگر نمره8)تعبیه شده است ولی در تیرچه هایی که طول کوتاهتری دارند از چهار ارماتور نمره 18 استفاده شده است.دلیل این کار این است که در تیرچه ای که سه ارماتور دارد ارماتور وسط باعث تقویت ان میشود.تیرچه ها معمولا در فاصله 80سانتی متری از یکدیگر قرار دارند.

 

اما چرا جزء بهترین ها است ؟ 1-باعث سبکی سقف می گردد 2- دوام خوب در مقابل آ تش سوزی دارد 3- مقاومت خوبی در مقابل نیروهای افقی مانند باد و زلزله دارد 4-عایق صوتی خوبی است 5- عایق حرارتی در مقابل سرما وگرماست 6- عایق رطوبتی است 7- صاف و هموار بودن سطح زیر و روی سقف پس از اجرا از دیگر محاسن این نوع سقف محسوب می گردد اما همانند دیگر سقفها این نوع سقف نیز دارای معایبی نیز هست که عمده عیب آن:
- اجرای آن نسبت به سقف های مشابه زمان زیادی نیاز دارد
- اجرای سقف تیرچه و بلوک نیاز به نیروی ماهر و متخصص دارد که متاسفانه به این موضوع اهمیت چندانی داده نمی شود
-و بزرگترین عیب این سقف این است که در دهانه های بزرگ نمی توان استفاده گردد

 

 

 

 

جدول ارتفاع بلوک و ضخامت سقف

ضخامت سقف       ارتفاع بلوک
   ۲۵                           ۱۸
   ۳۰                          ۲۲

    ۳۵                         ۲۶

نکات مربوط به تیرچه ها: نکته 1: اندازة عرض تیرچه ها 8تا 12 سانتیمتر است. نکته 2: ضخامت تیرچه ها معمولا 4 سانتیمتر است. نکته 3: پس ازبتن ریزی تیرچه ها آن را بوسیله ویبراتور خوب ویبره کنیم. نکته 4: بتن داخل قالب فلزی یا سفالی جهت ساخت تیرچه با عیار 400تا500کیلوگرم سیمان در متر مکعب بتن ریز با مصالح سنگی ریزدانه تهیه شود. نکته 5:فاصله محوروسط تا محوروسط تیرچه دیگر معمولا 50سانتیمتر شود.

 

 

اجرای سقف تیرچه بلوک

در حال حاضر در شهر بم تعداد کثیری از سقفهای در حال اجرا بصورت تیرچه بلوک اجرا میگردد. در خصوص ایمنی چنین سقفهایی باید بدانید که در صورتی که سقف تیرچه بلوک مطابق اصول مهندسی و رعایت نکات فنی آن اجرا گردد از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردار میباشد.ابتدا باید تیرچه‌ها روی پلهای اصلی، ( تیرهای فلزی )، در ترازهای موردنظر کارگذاری شوند. فاصله بین تیرچه‌ها با بلوکهای مجوف پر شده و پس از نصب میلگردهای حرارتی و میلگردهای تکمیلی بر اساس نقشه‌های اجرایی، بتن دال سقف ریخته می‌شود. آرماتورهای اصلی تیرچه باید به طول 15-10 سانتیمتر با تیرهای اصلی درگیر شوند و به هیچوجه نباید این آرماتورها را به تیرهای فلزی جوش داد. نظر به اینکه تیرچه‌ها به استثنای تیرچه‌های با جان باز قبل از یکپارچه شدن سقف قادر به تحمل بار سقف نیستند، باید توسط تعدادی چارتراش و پایه (جک ها یا شمعها) به نحو مناسب و مطمئنی نگهداری شوند. در موقع اجرا باید خیز مناسبی به طرف بالا به تیرچه‌ها داد تا پس از اجرا و یکپارچه شدن سقف و وارد شدن بارهای وارده این خیز حذف شود. مقدار خیز در کارگاه با تجربه به دست می‌اید، معمولاً به ازای هر متر طول دهانه 2 میلیمتر خیز در نظر گرفته می‌شود. در مورد زمان برچیدن پایه‌ها و پایه‌های اطمینان، باید مندرجات ایین‌نامه بتن ایران مراعات گردد.

 برای آشنایی با اجرای سقفهای تیرچه بلوک توجه نکات زیر را مد نظر داشته باشید تا از سقفی که بالای سرتان قرار خواهد گرفت مطمئن باشید.

1- جکهایی که در زیر سقفهای تیرچه بلوک برای تحمل وزن بتن تازه تا رسیدن به مقاومت اولیه آن استفاده میشود حداقل 10 روز باید بدون تغییر باقی بمانند.

 

شکل: استفاده از جک ها (شمعها) ی نگهدارنده تیرچه ها برای بتن ریزی. این جکها را می توان طوری اجرا نمود که به ازای هر دو متر طول تیرچه حدود 2 میلیمتر وسط تیرچه را بالاتر نگهدارد تا بعد از بتن ریزی این خیز حذف شود.

 

 2- دقت نمایید تا سر تیرچه ها از با ل تیرآهن جدا نشده باشد. گاهی بر اثر بی دقتی در نصب جکهای زیر سقف تیرچه ها از روی بال تیرآهن جدا شده و بالاتر قرار میگیرد. این جکها باید به نحوی اجرا شود که میلگردهای دو سر تیرچه روی بال تیرآهن قرارگیرد.

شکل: سر تیرچه که از روی بال تیرآهن بلند شده است.

شکل: سر تیرچه که از روی بال تیرآهن بلند شده است.

 

 

 

 

 

 

                  شکل: نمونه میلگرد ممان منفی و نحوه اجرای آن.

 3- در صورتی که تیرچه به یک تیرآهن منتهی میگردد میبایست با استفاده از میلگرد ممان(لنگر) منفی، تیرچه به تیرآهن مهار شود تا در زمان زلزله دچار گسیختگی نگردد

 

 

4- در شکل زیر میلگردهای ممان منفی نشان داده شده است، این میلگردها موجب میشود تا سقف شما به صورت یکپارچه عمل کرده و ایمنی آن بسیار بالا رود. توجه داشته باشید که هر تیرچه باید توسط این میلگردها به تیرآهن باربر خود متصل گردد. در محل هایی که دو تیرچه در امتداد هم مطابق شکل بعدی به یک تیرآهن متصل میگردند باید بوسیله میلگردهای ممان منفی تیرچه ها را به تیرآهن متصل نمائیم .

شکل: میلگرد ممان منفی بین تیرچه­های دو طرف یک تیرآهن.

 5- ضخامت بتن بر روی سقف باید حداقل  5 سانتی متر باشد. برای آنکه بتوانید این ضخامت را به دست آورید کافی است حدود 4 قطعه نیمه آجر را بر روی 4 نقطه مختلف از بلوک های سقفی بگذارید ، بتن میبایست پس از اجرا لبالب آجرها گردد.

 6- میلگردهای حرارتی بر روی سقف باید به صورت شبکه ایی با اضلاع 25 سانتی متر اجرا گردد. شبکه­ای که در شکلهای بعدی می­بینید با اضلاع 25 سانتی متر میباشد.

 

شکل: شبکه میلگرد­های سقف با فاصله­های 25 سانتی متر در دوجهت.

تذکر: میلگردهای مصرفی میبایست کاملاً صاف باشد.

شکل: نمونه شبکه آرماتورهای منظم و صاف.

شکل: نمونه شبکه آرماتورهای نامنظم و ناصاف.

 

7- بتن مصرفی بر روی سقف حتما میبایست به صورت یکپارچه اجرا شود و نباید بین بتن ریزی فاصله ایی ایجاد گردد.

شکل: بتن ریخته شده و رها شده که سفت شده است و هنگام ریختن بتن سقف باعث ازبین رفتن مقاومت این قسمت می شود.

 

 

شکل: بتن­ریزی نباید در چند مرحله با فاصله زمانی زیاد انجام شود. ریختن قسمتی از بتن و گذشت زمان طولانی (بیش از چند ساعت) باعث خرابی عملکرد سقف و کاهش مقاومت آن می شود.

 

8- قبل از بتن ریزی باید سقف از هرگونه آلودگی همچون بتن خشک شده، شن و ماسه و یا خرده های سفال در مقاطع حساس همچون محل اتصال تیرچه به سقف پاک شود.

 

 

شکل: 1: محل بتن ریزی که مملو از آلودگی و مواد زاید می­باشد. این مواد زاید باعث ناپیوستگی بتن و از بین رفتن مقاومت می­شود.

2: وجود آشغال در روی بال تیر آهن باعث می شود در لرزش­های زلزله سقف از تیرآهن جدا شود.

 3: مهندس ناظر نباید اجازه بتن­ریزی قبل از تمییز کردن محل را به پیمانکار بدهد.

 بیاموزیم: برای شیب بندی سقف تنها از پوکه معدنی یا خرده آجرهای سفالی که سبک هستند استفاده نمایید. سقف هرچه سبک تر باشد ایمنی آن بالاتر است.

 سقف تیرچه کرمیت

سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده می شود. برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالب های ثابت مانند بلوک های سیمانی، پلی استایرن، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست ، روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشدو تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند. پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سقف تیرچه و بلوک کُرمیت

با متداول شدن سقف های تیرچه و بلوک سنتی برخی از مشکلات سیستم طاق ضربی مرتفع شد. اما این سقف ها مشکلات دیگری را به همراه خود پدید آوردند که عمده ترین آنها ضرورت استفاده از شمع بندی در زیر سقف است.

 

 شمع بندی علاوه بر دست و پاگیر بودن هزینه زیادی را نیز بر ساختمان تحمیل می کند.در

سال1363 با استفاده از بلوک کُرمیت به جای طاق ضربی که قبلا"در قالب ثابت بکار می رفت عملا"بعنوان سقف تیرچه وبلوک کُرمیت واردسیستم بازارشد.

 




 

 

 این سقف به علت خود ایستا بودن تیرچه ها نیازی به شمع بندی ندارند و به همین علت از سرعت اجرای بسیار بالایی برخوردار می باشد.اجرای این سقف بر روی اسکلتهای فولادی بتنی و دیوارهای باربر امکان پذیر میباشد.

 





سقف پلیمری کُرمیت                                                                                

در راستای سبک سازی ساختمان، این شرکت هم زمان با ستفاده از قالب کامپوزیت و بلوک های پوکه ای اقدام به استفاده از مصالح پلیمری در ساختمان کرده است. استفاده از بلوک های پلی استایرن نسوز در سقف باعث کاهش مصرف تیرچه تا حدود 20% و کاهش فولاد مصرفی سازه تا حدود 7% می شود.


سهولت اجرای این نوع سقف، باعث افزایش سرعت اجرا و درنیتجه کاهش هزینه های اجرایی می گردد. در عین حال در هزینه های حمل و نقل نیز صرفه جویی قابل ملاحظه ای صورت می گیرد. شیارهای مناسب ایجاد شده در زیر این بلوک ها باعث پیوستگی گچ و خاک در زیر سقف می گردد. در جهت بهبود استفاده از مصالح پلیمری، بخش تحقیق و توسعه این شرکت مشغول مطالعات و بررسی های بیشتر می باشد.

 

سقف کامپوزیت کُرمیت

 

سیستمهای معمول کامپوزیت در امریکا عینا" با تیرچه های با جان باز انجام می شود و معمولا" همراه با گذاشتن یک ورق فولادی موجودار به عنوان عرشه و آرماتور بندی روی آن بتن ریخته می شود . در این سیستم قالب ماندگار است و قطعات جان نیز با بتن احاطه نمی شود. در طراحی سیستم قالب کامپوزیت کُرمیت، نظر بر آن بوده که علاوه بر سرعت و تطبیق با آیین نامه ها ، هر چه ممکن اقتصادی تر باشد. از این رو اولا" قالب باید قابل استفاده مداوم باشد، ثانیا" جان تیرچه با بتن پر شود که بتوان قطعات جان را اقتصادی تر طراحی نمود و از لرزش سقف نیز کاسته شود. سیستمهای کامپوزیت رایج در ایران که با تیرآهن ساده یا لانه زنبوری با تیر ورق استفاده می شوند، دارای جان باز نیستند.


در وهله اول قالب های سقف کرمیت سه قطعه بوده و برای باز کردن ، قطعات آن باید از یکدیگر جدا می شد ، با تحقیق بخش R&D این شرکت این قالب با بهینه سازی و استفاده از خاصیت تغییر شکل ارتجاعی فولاد به قالبی یکپارچه تبدیل شد. این قالب در بین تیرچه ها قرار گرفته و بعد از گیرش اولیه بتن قالب از زیر سقف در آورده می شود . این قالب محاسن بسیار زیادی دارد و با سرعت چیده و جمع آوری می گردد و با دقت مختصری , بارها قابل استفاده است. این قالب هم اکنون در پروژه های مختلف این شرکت مورد استفاده است.

آخرین بررسی ها و دستاوردها نشان داد که بهتر است جهت تطبیق سیستم با سیستم تیرچه بلوک و استفاده از آرماتور حرارتی یک جهته و حذف آرماتور خمشی در دال فوقانی و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی، فاصله لب با لب تیرچه ها حداکثر 75 سانتی متر باشد. مزیت این قالب در آن است که با رعایت دیگر شرایط آیین نامه می توان آرماتور دو جهته را حذف و فقط آرماتور عمود بر تیرچه را منظور نمود. هم اکنون این شرکت قالبهای جدید خود را به انتخاب مصرف کننده در فواصل و ارتفاع مختلف آماده عرضه نموده است. فاصله محور به محور تیرچه ها حدود 85 سانتی متر تا 95 سانتی متر و با ارتفاع 20 تا 25 سانتی متر، بسته به انتخاب خریدار و با مشاوره دفتر فنی شرکت و نوع تیرآهنهای مصرفی در سازه و طول دهانه است.

 

 

 

سقف کاذب

 

سقف های کاذب اولیه به صورت قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در اولین سقف های کامپوزیت کُرمیت به کار رفت. اما گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن مقید گردد. از سوی دیگر انواع تولیدات ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف و تولید مواد اولیه آن (ورق گالوانیزه) در ایران ، ما را به سمت استفاده از این محصول سوق داد.

سقف ضربی کُرمیت

 

به علت اجبار در استفاده ار مصالح فشاری از زمان های قدیم استفاده از طاق قوسی متداول بوده و به همین جهت استفاده از سیستم طاق ضربی نیز به عنوان نوعی طاق قوسی رواج داشته است. وجود اشکالات عمده در عملکرد سقف های ضربی با تیرآهن مانند عدم ایجاد یک دیافراگم مناسب بین ستون ها و مصرف زیاد فولاد در مقایسه با مقدار باربری ، باعث شد تا در سال 1356 با ارائه طرحی بهینه « سقف ضربی کُرمیت » نسبت به اصلاح این سیستم اقدام گردد. در سیستم طاق ضربی کُرمیت وجود بتن روی سقف می تواند یک دیافراگم مناسب بین ستون ها ایجاد کند و همچنین به علت بازبودن جان تیرچه ها مقدار زیادی در مصرف فولاد صرفه جویی می شود.

اگر چه از این سیستم در انبوه سازی استفاده نمی شود ، اما برای پروژه های کوچک و یا دور افتاده ، هنوز هم کاربرد دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سقف کامپوزیت

 

سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند که ترکیبی از فولاد و بتن برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شوند شود از برشگیر (نبشی)استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرده و یکپارچگی درست می کند و چون تیرهای فرعی کمپوزیت به علت گیردار بودن تیرهای اصلی و با توجه به لنگر پوش (لنگر زلزله) بتن روی تیرهای اصلی نمی تواند به مقاومتش کمک کند . میلگردهایی که روی سقف کامپوزیت قرار دارند میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالف با تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف کامپوزیت می شود وبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود قالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت استفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجرایی بیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت زیر سقف می ماند و ما نمی توانیم از فضای زیر سقف کامپوزیت که تیرهای فرعی آنها معمولا زنبوری هستند برای عبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست. در قالب بندی تخته کوبی مهمترین مزیت آنها این است که در زیر سقف کامپوزیت خلائی وجود دارد و از این خلا برای لوله های تاسیساتی استفاده می شود.

یکی از مزیت های سقف کامپوزیت قدرتمندی آن نسبت به سقفهای تیرچه بلوک است چون یکی از راههای یکپارچه کردن رفتار ستون ها در هنگام زلزله از طریق سقف می باشد و سقف کامپوزیت به دلیل برش گیر های نصب شده روی تیرهای فرعی یکپارچگی بین فولاد و بتن ایجاد شده و در اطراف ستونها هم همین طور در نتیجه ستون ها در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دارند ولی در سقف تیرچه بلوک این گونه نیست. کلا در باره سیستم های خمشی باید گفت در این سیستم تمام تیرهای اصلی گیردار عمل می کنند و معمولا از پروفیل های سالم استفاده می کنند (لانه زنبوری نباشد)چون اصلا دارای لنگر می باشند و در نتیجه باید آنجا ورق بزنیم و ثانیا لنگرماکزیمم برش در یک سوم تکیه گاهها وجود دارد. ما باید در صورت استفاده از زنبوری آنجا را پر کنیم و ما هم وسط را پر کرده و هم گوشه را پر می کنیم و این تنها وقتی است که ما پروفیل نداریم مگرنه بهتر است از پروفیل استفاده شود

 

ویژگیهاومشخصات فنی تیرچه پیش ساخته خرپایی:

 

تیرچه پیش ساخته از قسمت های زیر تشکیل می یابد : ۱-۱ عضو کششی ۱-۲ میلگردهای عرضی ۱-۳ میلگرد بالائی ۱-۴ بتن پاشنه
۱-۱ عضو کششی حداقل تعداد میلگرد کششی دو عدد بوده و سطح مقطع میلگردهای کششی از طریق محاسبه تعیین می شود . در هر صورت ، سطح مقطع میلگرد کششی برای فولاد نرم ، از ۰.۰۰۲۵ ، و برای فولاد نیم سخت و سخت ، از ۰.۰۰۱۵ برابر سطح مقطع جان تیر نباید کمتر باشد . توصیه می شود قطر میلگرد کششی از ۸ میلیمتر کمتر و از ۱۶ میلیمتر بیشتر نباشد. در مورد تیرچه هایی که ضخامت بتن پاشنه آنها ۵.۵ سانتیمتر یا بیشتر باشد ، می توان حداکثر قطر میلگرد کششی را به ۲۰ میلیمتر افزایش داد. برای صرفه جویی در مصرف فولاد و پیوستگی بهتر آن با بتن ، معمولا از میلگرد آجدار ، به عنوان عضو کششی استفاده می شود. حداکثر سطح مقطع میلگردهای کششی ، بستگی به نوع فولاد و بتن مصرفی دارد و نباید ازمقادیر مندرج در جدول زیر بیشتر باشد.

حد جاری شدن فولاد بر حسب کیلوگرم بر سانتیمتر مربع

۲۰۰


۳۶۰۰


۴۲۰۰


تاب فشاری بتن ۲۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع

۳.۴%


۲.۹۸%


۲.۱%


تاب فشاری بتن ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع

۴.۲%


۳.۷%


۲.۶%


تاب فشاری بتن ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع

۴.۸۵%


۴.۲۴%


۳%


مقادیر بالا بر حسب درصد سطح مقطع جان تیر است.

 

 

نکته بسیار حائز اهمیت اینست که در عمل باید از تطبیق مقاومت میلگردهای مورد استفاده با مقاومت قید شده در جدولها و محاسبات اطمینان حاصل کرد. در صورت استفاده از میلگردهای کششی به تعداد بیش از دو عدد ، دو میلگرد طولی باید در سرتاسر طول تیرچه ادامه یابند ، ولی طول مورد نیاز بقیه میلگردها را می توان با توجه به نمودار لنگر خمشی محاسبه و در مقطعی که مورد نیاز نیست ، قطع نمود. فاصله آزاد بین میلگردهای کششی نباید از قطر بزرگترین دانه شن بتن مورد مصرف در پاشنه تیرچه به اضافه ۵ میلیمتر کمتر باشد. فاصله میلگرد کششی از لبه جانبی بتن پاشنه تیرچه ، به شرط وجود بلوک ، نباید از ۱۰ میلیمتر کمتر باشد و فاصله آزاد میلگرد کششی از سطح پائین تیرچه ( پوشش بتنی روی میلگرد ) نباید از ۱۵ میلیمتر کمتر باشد . در صورتی که از کفشک ( قالب سفالی ) استفاده شود ، فاصله آزاد میلگرد کششی از قسمت بالائی کفشک نباید از ۱۰ میلیمتر کمتر باشد. پوشش روی میلگردها که در بالا شرح داده شد ، مربوط به تیرچه های مورد استفاده برای فضاهای داخلی ساختمانهاست. در صورتی که این تیرچه ها در محیط های باز ، مانند بالکن یا در فضاهایی که دارای مواد زیان آور برای بتن می باشند ، ادامه یابند ، اجرای یک لایه اندود ماسه سیمان پر مایه به ضخامت حداقل ۱۵ میلیمتر در زیر پوشش ، ضروری است. در ساختمانهائی که خورندگی فراگیر است یا در اقلیمهای خورنده باید حداقل ضخامت پوشش بتنی روی میلگردها رابه ۳۰ میلیمتر افزایش داد.

۱-۲ میلگردهای عرضی این میلگردها جهت منظورهای زیر در تیرچه منظور می شوند:

تامین اینرسی (=لختی ) لازم جهت مقاومت تیرچه در هنگام حکل و نقل.

تامین مقاومت لازم جهت تحمل بار بلوک و بتن پوششی در بین تکیه گاه های موقت ، پیش از به مقاومت رسیدن بتن.

جهت تامین پیوستگی لازم بین تیرچه و بتن پوششی

تامین مقاومت برشی مورد نیاز تیرچه.


برای میلگردهای عرضی از نوع فولاد نرم و نیم سخت استفاده می شود که بصورت مضاعف یا منفرد تولید می شوند. سطح مقطع میلگردهای عرضی نباید از ۰.۰۰۱۵bw.t کمتر اختیار شود که bw عرض جان مقطع و t فاصله دو میلگرد عرضی متوالی است.قطر میلگردهای عرضی از ۵ میلیمتر تا ۱۰ میلیمتر تغییر می کند ، و در هر حال ، حداقل قطر برای خرپای با میلگردهای عرضی مضاعف ۵ میلیمتر ، و برای خرپای با میلگرد عرضی منفرد، ۶ میلیمتر است. در مورد خرپای ماشینی ، میلگردهای عرضی به طور مضاعف و از نوع نیم سخت می باشند. قطر میلگردهای عرضی این نوع خرپاها بین ۴ الی ۶ میلیمتر تغییر می کند. حداقل زاویه میلگرد عرضی نسبت به خط افق ، ۳۰ درجه است و معمولا از ۴۵ درجه کمتر نیست. ارتفاع خرپای تیرچه معمولا با توجه به ضخامت سقف ، که خود تابعی از دهانه مورد پوشش است ، تعیین می شود. فاصله میلگردهای عرضی متوالی در تیرچه ها ، حداکثر ۲۰ سانتیمتر است. در بعضی از انواع تیرچه ها ، به جای میلگرد عرضی ، از ورق خم کاری شده با تسمه استفاده می شود.

3-1میلگرد بالائی از میلگرد بالائی ( میلگرد ساده یا آجدار ) به منظور تحمل نیروی فشاری خرپا در مرحله اول باربری تیرچه استفاده می شود و قطر آن با توجه به نوع میلگرد و طول دهانه ، فاصله تیرچه ها ، ارتفاع خرپای تیرچه و ضخامت بتن پوششی ، همچنین فاصله های جوشکاری عرضی ، از ۶ تا ۱۲ میلیمتر متفاوت است . در بعضی از انواع تیرچه ها ، از تسمه یا ورق به جای میلگرد بالایی استفاده می شود. جدول زیر به عنوان راهنمای تعیین میلگرد بالائی تیرچه های غیر ماشینی توصیه می شود:

تا دهانه ۳ متر

۶ میلیمتر

دهانه ۳ متر تا ۴ متر

۸ میلیمتر

دهانه ۴ متر تا ۵.۵ متر

۱۰ میلیمتر

دهانه ۵.۵ متر تا ۷ متر

۱۲ میلیمتر


میلگرد کمکی اتصال : این میلگرد ، به منظور مهار کردن میلگردهای کششی و امکان استقرار بیش از دو میلگرد کششی در ناحیه پاشنه تیرچه ، به کار برده می شود. قطر میلگردهای کمکی اتصال ، ۶ میلیمتر و طول آنها در حدود فاصله میلگردهای کششی است. میلگردهای کمکی اتصال در فواصل ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتری از یکدیگر نصب می گردند. در بعضی از کارخانه های تولید تیرچه که جهت قالب بتن پاشنه از ناودانی استفاده می شود ، معمولا بتن پاشنه تا انتهای میلگرد کششی ادامه می یابند. در این موارد ، بهتر است میلگرد کمکی در فاصله ۱۲ سانتیمتری از دو انتهای میلگرد کششی نصب شود تا هنگام اجرای سقف ، و در صورت شکستن دو سر تیرچه جهت نمایان شدن میلگردهای کششی ، خرپا صدمه نبیند.
جوشکاری : اتصال میلگردهای عرضی و اعضای بالایی و زیرین خرپای تیرچه ، معمولا توسط نقطه جوش تامین می گردد. البته می توان از هر نوع عمل جوشکاری مناسب ، جهت اتصال اعضای خرپا استفاده کرد ، مشروط بر آنکه در مرحله جوشکاری ، از سطح مقطع اعضای خرپای تیرچه کاسته نشود ، مشخصات مربوط به جوشکاری باید مطابق آئین نامه های معتبر داخلی یا خارجی باشد.

۱-۴ بتن پاشنه حداقل عرض بتن پاشنه ۱۰ سانتیمتر است و نباید از  ۳.۵/۱ ) برابر ضخامت سقف) کمتر باشد. ارتفاع بتن پاشنه باید به میزانی باشد که قابل بتن ریزی بوده و پوشش بتن روی میلگرد را جهت ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی تأمین نماید و همچنین پس از قرار گرفتن بلوک با سطح زیری تیرچه همسطح گردد. معمولا ضخامت بتن پاشنه ۴.۵ تا ۵.۵ سانتیمتر و عرض آن ۱۰ تا ۱۶ سانتیمتر است. پاشنه پس از جاگذاری خرپا در قالب فلزی یا در قالب دایمی سفالی ( کفشک ) بتن ریزی می گردد. بتن پاشنه نقش بسیار مهمی در نحوه اجرای سقف دارد. چنانچه سطوح افقی و عمودی تیرچه ، در امتداد طولی انحنا داشته باشند ، جاگذاری بلوکها با مشکلاتی مواجه خواهد گشت. نشمینگاه بلوک باید صاف و یکنواخت باشد تا بلوکها به طور یکنواخت در محل خود قرار گیرند و سطح زیرین سقف برای نازک کاری بعدی مناسب گردد. حداقل تاب فشاری بتن پاشنه ، ۲۵۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. مواد تشکیل دهنده مخلوط بتن برای یک متر مکعب بتن پاشنه تیرچه به شرح زیر توصیه می شود :
شن و ماسه تا ۱۲ ( تا ۱۲ میلیمتر ) ۱۲۰۰ لیتر سیمان ۳۰۰- ۴۰۰ کیلوگرم

پس از بتن ریزی پاشنه ، باید مراقبت های لازم جهت نگهداری و مرطوب نگهداشتن بتن معمول گردد. نوع بتن و ضخامت پوشش بتنی روی میلگردهای کششی ، تأثیر زیادی در مقاومت سقف در مقابل آتش سوزی دارد. در صورتی که بتن پاشنه تیرچه معیوب و شکسته باشد، باید آن تیرچه را از محل عیب به دو تیرچه کوتاهتر تقسیم نمود، و یا نسبت به خرد کردن کامل بتن پاشنه و بتن ریزی مجدد آن اقدام کرد. در صورت استفاده از قالب فلزی و عدم استفاده از کفشک، تیرچه بتن ریزی شده را می توان، بسته به شرایط حرارت محیط پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از قالب خود جدا کرد. هنگام بتن ریزی پاشنه تیرچه باید به دقت خرپا داخل قالب فلزی یا کفشک قرار گیرد و میلگرد کششی در تمام طول تیرچه به طور یکسان و طبق ویژگیهای یاد شده رعایت شود. معمولا بتن تیرچه در مدت ۱۰ روز پس از بتن ریزی به مقاومت عملی (working strength) خود می رسد.

مشخصات مواد افزودنی جهت زود گیر کردن و ایجاد کارائی بیشتر باید مطابق آئین نامه های معتبر داخلی یا بین المللی باشد.

 

 

دیوار برشی
قاب مهار بندی شده (یعنی ساختمان مرکب از قاب ودیوار برشی) برای ساختمان های تقریبا بیش از 40 طبقه پر بازده و موثر نمی باشد زیرا برای اینکه مهار بندی به قدر کافی سخت و قوی باشد مقادیر زیادی مصالح لازم می گردد. باز ده یا کار آیی سازه ساختمان را ممکن است با استفاده ازخرپاهای کمر بندی افقی که قاب را به هسته می بندند تا حدود 30در صد افزایش داد.
خرپاها به هسته بطور صلب متصل می باشند و به ستون های خارجی بطور ساده اتصال دارند. هنگامی که هسته برشی سعی بر خم شدن دارد، خرپاهای کمر بندی مانند بازو های اهرم عمل می نمایند و در ستون های پیرامونی مستقیماً تنش های محوری ایجاد می کنند. این ستون ها به نوبه خود در مقابل تغییر شکل هسته مقاومت می نمایند، به عبارت دیگر در هسته کاملا برش های افقی ایجاد می شود و خرپا های کمر بندی برش قائم را از هسته به قاب نما انتقال می دهند. بنابراین با به کار بردن این خرپاهای کمربندی ساختمان بطور یکپارچه و خیلی شبیه به یک لوله ی طره شده عمل می کند. ساختمان می تواند یک یا چند خرپای کمربندی داشته باشد. هر چقدر که خرپاهای بیشتری به کار برده شود رفتار یک پارچه هسته و ستون های نما بهتر تأمین می گردد. این خرپاها را می توان در داخل ساختمان در محل هایی قرار داد که مهار بندی مورب (قطری) مانعی در وظیفه ساختمان ایجاد نکند (برای مثال در طبقات مکانیکی) . قاعده سازه ای استفاده از خرپاهای کمر بندی در بالا و وسط ساختمان به نظر می رسد که برای ساختمان های تا حدود 60 طبقه اقتصادی باشد. خرپاهای کمر بندی را می توان یا با اتصالات مفصلی و یا با اتصالات صلب به ستون های پیرامونی متصل کرد. اگر خرپاها به ستون ها بطور پیوسته متصل باشند، تمام سیستم بصورت واحد عمل می کند و در نتیجه فقط درصد کمی از ظرفیت تحمل لنگر هسته مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دیوارهای هسته نسبتاً نزدیک تار خنثی مقطع ساختمان قرار دارند. این نکته در دیاگرام تنش سیستم صلب در آن توزیع تنش ها پیوسته می باشد مشاهده می گردد. ازطرف دیگر بازوهای ارتجاعی که از هسته طره شده و به ستون های پیرامونی مفصل می گردند ظرفیت تحمل لنگر هسته را به نحو بهتری قابل استفاده می سازند و از ستون های خارجی نیز مانند سیستم صلب استفاده می شود. با این حال چون اتصالات مفصلی فقط برش را انتقال می دهند و هیچ لنگر خمشی در ستون ها ایجاد نمی کنند ظرفیت بار محوری ستون ها افزایش می یابد. موقعی که قاب به هسته سازه مفصل شده باشد، هسته مانند یک تیر طره ای عمل می نماید و بالای آن به آزادی دوران می کند.در این حالت قاب دوران خیلی کمی را تحمل می نماید. اما اگر قاب بوسیله یک خرپای کمربندی به هسته بسته شده باشد هرگونه دورانی در بالای سیستم جلوگیری می شود زیرا ستون های پیرامونی با ایجاد نیروهای قائم (نیروهای محوری در ستون ها) خرپای کمر بندی را مهار می کنند. گیرداری جزیی که در بالای سیستم ایجاد می شود در منحنی لنگر منعکس گردیده است. این سیستم دیگر مانند یک تیر طره ای خالص عمل نمی کند زیرا هم در بالا و هم در پایین گیردار می باشد. منحنی تغییر شکل حاصله به صورت یک s کشیده با لنگر خمشی برابر صفر در نقطه عطف می باشد. با افزودن خرپاهای کمر بندی اضافی در طبقات میانی ساختمان مقاومت و سختی سیستم افزایش بیشتری پیدا می کند. در هر طبقه خر پا دار از دوران سیستم ممانعت به عمل می آید. گیرداری ایجاد شده در این طبقات منحنی لنگررا به عقب می کشد.در اثر انتقال بیشتر نیروهای جانبی به نیروهای محوری، لنگر خمشی در پای ساختمان به مقدار زیادتری کاهش می یابد و از نوسان (یا تغییر شکل) جانبی ساختمان به مقدار بیشتری کاسته می شود.

 

مطالعه رفتار دینامیکی ساختمانها با مهار بندی های هم مرکز و خارج از مرکز

مهاربندهای فولادی کاربرد روز افزونی دراحداث سازه های ساختمانی و صنعتی دارند. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی در مورد عملکرد و رفتار این نوع سازه ها در حالت های ارتجاعی و خمیری انجام شده است که نتایج حاصل در بهبود ضوابط طراحی و چگونگی اجرای آنها موثر بوده است. اخیراً کاربرد مهاربندهای خارج از مرکز با توجه به رفتار لرزه ای مناسب آنها در سازه ها توصیه می شود. در اینجاابتدا مطالعات انجام شده در مورد نحوه عملکرد قابهای فولادی، مرور شده و در نهایت بمنظور مطالعه رفتاری و اقتصادی قاب های با مهاربندی هم مرکز(CBF) و خارج از مرکز(EBF)، سه ساختمان بامهاربندی CBF و EBF طراحی شده و سپس با تحلیل های استاتیکی و دینامیکی غیرخطی مورد بررسی قرارگرفته اند. نتایج نشان می دهد که قابهای EBF سبکتر از قابهای CBF می باشند و در ضمن قابهای EBF با توجه به قابلیت اتلاف انرژی مناسب خود در کلیه طبقات، می توانند انرژی زلزله را بطور مناسب، پایدار و یکنواخت تلف نموده بطوریکه تغییرمکان نسبی طبقات آنها با وجود سختی کم این نوع قابها نسبت به قابهای CBF تفاوت چندانی با این قابها نداشته و در عین حال نیز که حالت یکنواخت تری را دارند.
حال سه نوع ساختمان با تعداد طبقات 5 و 10 و 15 با سیستم قاب فضائی ساده که سیستم باربر جانبی آنها در یک مرحله مهاربند CBF و در مرحله بعدی مهاربند EBF می باشند انتخاب شده و براساس مقاطع موجود درایران طراحی شده اند و سپس تحلیل های استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی تحت شتابنگاشت های مختلف با بیشینه شتاب های مختلف قرارگرفته اند. نتایج حاصل از طراحی ها و تحلیل ها بیانگر آن است که: پروفیل های IPE موجود درایران با توجه به طول تیر پیوند در نظر گرفته شده ومقادیر کم سطح بال به نسبت سطح جان ملزومات طراحی را جوابگو نبوده و به عنوان تیر پیوند قابل استفاده نمی باشند. از نظر وزنی یک قاب لرزه بر EBF نسبت به قاب مشابه CBF بطور متوسط 20 درصد سبک تر بوده و در قیاس با وزن کل اسکلت ساختمان، سازه EBF بطور متوسط 5 درصد سبک تر از سازه CBF می باشد.
با توجه به نتایج تحلیل استاتیکی غیر خطی قابها ملاحظه می شود که قابهای CBF بعد از جاری شدن نسبت به قابهای EBF بطور قابله ملاحظه و ناگهانی سختی خود را از دست می دهند. ضریب تنش مجاز قابهای CBF بیشتر از قابهای EBF بوده در حالی که شکل پذیری قابهای EBF بیشتر از CBF می باشد. توزیع شکل پذیری در طبقات قاب EBF بطورکلی مناسب تر و یکنواخت تر می باشد. از طرف دیگر با بررسی های چرخه های پسماند قابهای CBF و EBF ملاحظه می شود که چرخه های EBF پایدارتر و یکنواخت تر و دارای قابلیت اتلاف انرژی بهتر و توزیع مناسب تر در طبقات نسبت به قاب CBF می باشد. در ضمن جذب انرژی در طبقات فوقانی قابهای EBF کمتر از بقیه طبقات است.
نتایج نشان می دهد که اولاً با توجه به سختی بیشتر قابهای CBF نسبت به EBF ملاحظه می شود که قابهای CBF در اثر شتابنگاشتهای مختلف نیروی بیشتری وارد شده است و از طرف دیگر به علت قابلیت جذب انرژی بیشتر قاب های EBF در شتابنگاشتها با بیشینه شتابهای مختلف این قابها تغییر مکان کمتری نسبت به قابهای CBF دارند. ثانیاً با افزایش شتاب ورودی در سازه های EBF مفاصل پلاستیک، اکثراً در تیرهای پیوند بوجود می آید در حالی که در سازه های CBF مفاصل پلاستیک در ستونها و مهاربندی ها بوجود می آید که در نهایت کل سیستم باربر جانبی خسارت می بیند. ثالثاً ضوابط آئین نامه ای طرح قاب EBF تضمین کننده بوجود نیامدن مفصل پلاستیک در عضوهای غیر از تیر پیوند نمی باشد. رابعاً در قابهای EBF با ارتفاع زیاد مفاصل پلاستیک در تیرهای خارج از پیوند در طبقات فوقانی تشکیل شده است که بنظر می آید که تیرهای پیوند طبقات فوقانی قاب EBF باید برای نیروی بیشتر طراحی گردند.

 

 

 

 

طراحی سازه جدیدی برای ساخت سریع و ارزان خانه‌های مسکونی:

 

یک مبتکر ایرانی از طراحی سازه جدیدی برای ساخت خانه‌های مسکونی ضد زلزله، ارزان و سبک در مدت زمانی کوتاه خبر داد.
ابوالقاسم نشوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از طراحی سازه جدیدی به وسیله ورق فولادی متخلخل برای ساخت سقف و دیوار خانه‌های مسکونی به ویژه خانه‌های روستایی خبر داد و گفت:‌ ویژگی‌ این سازه سرعت در ساخت و ساز، سبک بودن سازه و استحکام و کاهش هزینه ساخت است.

این مبتکر انگیزه خود از ساخت این سازه را تلاش برای کاهش تلفات بعد از زلزله بویژه در مناطق روستایی ذکر کرد و گفت:‌ هدفم از ساخت این سازه افزایش مقاومت خانه‌های روستایی و سرعت در ساخت و ساز و نیز کاهش هزینه ساختمان است.
نشوه افزود:‌ ویژگی‌ این سازه راحتی در نصب برای سقف و یا دیوار ساختمان است که نیازی به بنا نیست، بلکه یک کارگر ماهر با پیچ و مهره براحتی می‌تواند این سازه را در ساختمان به کار گیرد.

وی افزود: برتری سازه‌ مورد طراحی‌اش این است که اولا نسبت به آجر از انرژی کمتری برای ساخت آن استفاده می‌شود، ثانیا مواد ساخت این سازه بلوک مانند از ورق فولادی است که در داخل کشور به راحتی ساخته می‌شود.

نشوه افزود:‌ پیش از این نیز دستگاه تهیه کاغذ اوزالید و نیز دستگاه تبدیل ورق سیاه به ورق گالوانیزه را به سفارش بخش خصوصی طراحی کرده و به کار برده است.

این مبتکر خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاران از این طرح حمایت کنند، به راحتی می‌تواند دستگاه ساخت این سازه ورق فولادی که شبیه بلوک‌های ساختمانی است، را طراحی و عرضه کند و یکی از ویژگی‌های این بلوک‌ها مرتبط شدن تمام اجزای ساختمان از جمله بتن به یکدیگر است که با این کار مقاومت ساختمان در مقابل زلزله افزایش پیدا می‌کند.

نشوه در مورد کاهش هزینه این سازه نسبت به به کارگیری یونولیت در ساختمان گفت: حداقل 30 تا 50 درصد هزینه ساخت یک ساختمان منهای زمین نسبت به ساختمان‌های مشابه کاهش هزینه از طریق بکارگیری این سازه ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از نظر استحکام بنا 100 درصد افزایش مقاومت در ساختمان ایجاد می‌شود.

این مبتکر در مورد میزان مصرف گچ و سیمان در قسمت سقف و دیوار این سازه گفت:‌ با طراحی ماشین ساخت این سازه می‌توانم علاوه بر حفظ چسبندگی این مصالح به ساختمان در مصرف گچ و سیمان نیز صرفه جویی نمایم.

وی وزن یک متر در دو متر دیوار معمولی را حدود 420 کیلوگرم برآورد کرد و افزود:‌ ساخت همین مقدار دیوار با سازه طراحی شده بین 20 تا 30 کیلوگرم وزن خواهد داشت که کاهش چشمگیری در وزن ساختمان ایجاد می‌کند.

نشوه در مورد مهار این سازه و استحکام آن گفت: از طریق پیچ و مهره و ابزارهای پیش‌بینی شده می‌توان قسمت‌های مختلف دیوار و یا سقف را به یکدیگر متصل کرد و پشت سوراخ‌های این سازه الیاف نخی قرار می‌گیرد که هم عایق سرما و گرما بوده و هم در استحکام آن و کاهش مصرف مصالح کمک می‌کند.

این مبتکر در پایان خاطرنشان کرد: در طراحی این سازه از هیچ کسی الگو نگرفته و فقط طرح ابتکاریش را به مرحله عمل رسانده که اکنون نیازمند حمایت دولت و سرمایه‌گذاران بخش مسکن برای ساخت دستگاه دستگاه موردنظر و تولید انبوه این سازه در کشور است.

 

 

 

 

 

                            عجیب ترین ساختمانهای جهان

 

 

 

شاهوار دات نتشاهوار دات نت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاهوار دات نتشاهوار دات نت

 

 

 

شاهوار دات نت

شاهوار دات نتشاهوار دات نت

شاهوار دات نت

شاهوار دات نت

                                             

 

 

 

شاهوار دات نتشاهوار دات نت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاهوار دات نتشاهوار دات نت

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد