مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

احیاء سولفات

احیاء سولفات

سولفوریک ماده‌ای ضروری برای موجودات زنده بوده و از نظر فراوانی دهمین عنصر پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. این عنصر عمدتاً به صورت سولفات‌های محلول یا ترکیبات سولفوره احیا شده آلی می‌تواند در دست‌رس موجودات زنده قرار گیرد. سولفور احیا شده به صورت  در نتیجه متابولیسم میکروبی و به میزان محدودی از فعالیت آتشفشانی در بیوسفر وجود دارد. این ماده به استثناء شرایط بی‌هوازی تراکم پایینی دارد، چون در حضور اکسیژن یا به طور خود به خودی یا توسط باکتری‌ها به سرعت اکسید می‌شود. مقدار نیز که از شرایط بی‌هوازی وارد اتمسفر می‌شود، نسبتاً پایین است چرا که  به صورت  نامحلول رسوب می‌کند و رنگ سیاه رسوبات بی‌هوازی دلیل وجود آن می‌باشد.

احیاء سولفات یکی از انواع تنفس بی‌هوازی است. این عمل توسط چند باکتری بی‌هوازی اجباری انجام می‌شود که مهمترین آن‌ها دسولفوویبریو است. دهنده علاوه بر ترکیبات آلی  نیز می‌تواند باشد. این عمل منجر به خوردگی بی‌هوازی میکروبیولوژیک لوله‌های آهنی می‌شود که بر طبق واکنش‌های زیر صورت می‌پذیرد:

(1)                 

(2)      

 

واکنش (2) توسط باکتری‌های احیا کننده سولفات انجام می‌شود.

آهن در معرض آب توسط لایه محافظی از گاز  پوشیده می‌شود (پلاریزاسیون). توسط این باکتری‌ها به مرور زمان آهن با احیاء سولفات به صورت محلول در می‌آید. در رسوبات بی‌هوازی، مانند لجن در نتیجه احیاء سولفات  تشکیل می‌شود. از آن جا که آب دریا دارای سولفات زیادی است، سولفات در این آب‌ها به میزان زیادی احیا می‌شود.  سمی بوده و بوی نامطبوعی دارد.

دسولفوویبریو مارپیچی تاویبروئید به طول 5/0 تا 8/0 میکرومتر، متحرک با تاژه قطبی و کاملاً بی‌هوازی می‌باشد.  اپتیمم رشد 6/6 تا 5/7 و درجه حرارت اپتیمم رشد 25 تا 40 درجه سانتیگراد است. در رسوبات دریایی آب‌های Anoxic، سیستم‌های آب‌های صنعتی و روده حیوانات وجود دارد.

روش کار

در بطری حاوی مواد زیر، کمی از لجن یا خاک را وارد کردیم.

%2/0                     

%35/0                      

%1/0         

 

سپس در بطری را طوری بستیم که هیچ فضای خالی باقی نماند و در دمای 30 درجه قرار دادیم، بعد از 48 ساعت با بوییدن و نیز قرار دادن یک تکه کاغذ فیلتر بر در بطری که با یک قطره محلول استات سرب %10 مرطوب شده بود، وجود  را بررسی کردیم. در صورت وجود  لکه‌ای قهوه‌ای تا مشکی pbs روی کاغذ صافی ظاهر می‌شود.


محیط حاوی سولفات


سولفات بعد از انجام آزمایش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد