مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

ساختار استانداری ها

v       استاندار:

v       اداره امور هر استان به عهده یک نفر مامور عالیرتبه کشوری بنام استاندار واگذار می شود که در حدود مقررات و قوانین جاری مملکت بر فرمانداران، بخشداران و مسئولان ارگانها و نهادهای حوزه ماموریت خود باستثنای مقامات قضایی نظارت عالیه دارد.

v       استانداران در قلمرو ماموریت خود نمایندگان عالی دولت محسوب می شوند و مسئولان اجرای سیاست عمومی دولت در حوزه ماموریت خود هستند و در کلیه امور اجرایی استان نظارت تام و عالیه دارد.

v       استانداران همانند سایر ماموران در استان تابع مقررات و نظام اداری هستند.

v       استاندار طبق قانون استخدام کشوری خارج از کادر است و بالاتر از معاون وزیر کشور است و عملا یک مامور عالی وزارت منصوب می گردد.

v       شرایط انتصاب و عزل استاندار:

v       استاندار از طرف وزیر کشور به هیأت دولت پیشنهاد می‌شود و پس از تأیید انتصاب او در هیأت دولت، حکم استانداری با امضاء رئیس‌جمهور و وزیر کشور صادر می‌شود.

v         استانداری مقام سیاسی است و به همین خاطر قانون‌گذار اجازه داده است که وزارت کشور بتواند در صورت لزوم اشخاصی را که دارای خدمت رسمی و سابقه خدمت دولتی هم نیستند، به مقام استانداری منصوب کند. (لایحه اصلاح تبصرۀ ماده 6و7 قانون تقسیمات کشوری و وظایف استانداران)

v        چون استانداران مقام سیاسی هستند، دولت می‌تواند هر موقع که سیاستش ایجاب کند آن‌ها را از کار برکنار کند و این امر تابع اصول و تشریفات استخدام کشوری نیست.

¨        

v        

v       وظایف و اختیارات استاندار:

v         در استان‌ها و شهرستان‌ها مشاغل سیاسی قوۀ مجریه به عهدۀ استانداران و فرمانداران است و اولین وظیفۀ هر استاندار، سرپرستی و نظارت بر فرمانداران حوزۀ مأموریت خود هست.

v       وظایف و اختیارات استاندار بر سه قسم است:

v         1) سیاسی

v         2) اداری

v         3) امنیتی

 

مسئولیت‌های سیاسی استاندار:

  1) نمایندگی سیاست عمومی دولت در استان: استاندار بر کلیه امور اداری و اجرایی استان به جز دادگستری، ارتش، سپاه و دانشگاه، نظارت تام و عالیه دارد. (ماده 1 لایحه قانونی اختیارات استانداران) و منظور از سیاست عمومی، اهدافی است که دولت آنرا پایه کار و تلاش خود قرار داده است مانند محرومیت زدایی و سیاست اشتغال زایی

  2) مراقبت و نظارت بر رفتار و اعمال مدیران دولتی.

طبق ماده 5 قانون اختیارات استانداران،‌ مراقبت در رفتار و اعمال کلیه مأموران دولتی در هر استان، هم‌چنین رسیدگی به شکایاتی که از مأمورین دولتی می‌شود، از وظایف استاندار می‌باشد. اگر شکایت جنبۀ حقوقی یا کیفری داشت، استاندار وظیفه دارد آن را به مراجع قضایی ارجاع نماید؛

  3) برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای محلی در حدود مقررات

  4) هماهنگ ساختن اقدامات سازمان‌ها و ادارات دولتی و نهادهای انقلابی استان

  5) مراقبت و نظارت مخصوص نسبت به ورود و اقامت اتباع بیگانه در حوزه استان.

¨        

ب) مسئولیت‌های اداری استاندار:

  1) تقدیم گزارش بر مرکز: استاندار مکلف است دولت را مرتباً از گزارش کارها و اوضاع اقتصادی و اجتماعی و امنیت، و آمار مربوط به قلمرو مأموریت خود آگاه سازد؛

  2) مراقبت در حفظ نظم عمومی و ایجاد رفاه مردم و مراقبت در اجرای طرح‌های عمرانی و اصلاحی دولت؛

  3) سرکشی مرتب به محل مأموریت خود، که از طریق نظارت مستقیم بر امور مربوط به استان و طرز کار مأموران، مدیریت می‌کند؛

  4) نظارت بر مصرف اعتبارات و بودجه استان.

 

¨        

ج) مسئولیت‌های امنیتی استاندار:

  طبق ماده 15 قانون راجع به تعیین وظایف و تشکیلات شورای امنیت کشور، استاندار مسئول امنیت در استان است. استاندار مؤظف است که  شورای تأمین را هر 15 روز یک‌بار تشکیل دهد. این شورا یکی از شوراهای فرعی شورای امنیت کشور است. شورای تأمین استان  دارای وظایفی است که عبارتند از:

  1) جمع‌بندی و بررسی اخبار گزارش‌های مربوط به امور امنیتی سیاسی و اجتماعی استان؛

  2) گزارش وضعیت امنیتی، سیاسی، اجتماعی استان به شورای امنیت کشور؛

  3) ایجاد هماهنگی با شورای امنیت کشور؛

  4) تعیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها در زمینۀ امنیت استان؛

  5) برقراری ارتباط مستقیم با شورای تأمین شهرستان‌ها و بخش‌های تابع.

  استاندار به عنوان نماینده حکومت مرکزی، رئیس شورای تامین استان می‌باشد

‌دیگر وظایف واختیارات استاندار

- استانداران در حوزه مأموریت خود نماینده عالی دولت و مسئول اجرای سیاست
عمومی دولت می‌باشند و بر کلیه ادارات دولتی حوزه‌مأموریت خود سوای محاکم قضایی
ریاست عالیه و حق نظارت در امور را خواهند داشت.


- کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و بنگاههای وابسته به دولت مکلفند در
موقع تهیه برنامه‌های اجرایی مخصوص برای هر استان نظر‌استاندار محل را مورد توجه
قرار دهند و برنامه‌های مصوب را به اطلاع استاندار محل برسانند.


 - استانداران در اجرای برنامه‌های عمرانی و عمومی حوزه مأموریت خود نظارت
و مراقبت کامل خواهند داشت و چنانچه نقصی ضمن‌عمل مشاهده نمایند مراتب را مستقیماً
به مأمورین اجرا و در صورت لزوم به وزارتخانه یا مؤسسه مربوطه تذکر خواهند داد.


- کلیه ادارات دولتی و نمایندگان اعزامی از طرف وزارتخانه‌ها نسبت به
مسائلی که تماس با سیاست عمومی دارد و یا از لحاظ سیاست‌محلی حائز اهمیت باشد با
اطلاع و راهنمایی استاندار محل وظایف خود را باید انجام نمایند استانداران هر موقع
تغییر رئیس یا یکی از اعضاء ادارات و‌مؤسسات دولتی حوزه مأموریت خود غیر از قضات


دادگستری و مأمورین ارتش و استادان و دانشیاران دانشکده‌ها را لازم بدانند مراتب
را با ذکر دلایل‌موجه به اطلاع وزیر مربوطه خواهند رسانید وزراء مکلفند به پیشنهاد
استاندار در این گونه موارد منتهی در ظرف ده روز ترتیب اثر داده نسبت به
تعیین‌جانشین مأمور مربوطه اقدام نمایند

v       .
 - مراقبت در رفتار و اعمال کلیه مأموران دولتی در هر استان از وظایف
استاندار است و در هر مورد شکایتی از مأموران برسد استاندار باید‌نسبت به آن
رسیدگی و اقدام لازم را بنماید.

v       - استانداران مکلفند در پیشرفت کارهای ادارات و مؤسسات دولتی و عمومی
مساعدتهای لازم بکنند و هر یک از شهرستانهای حوزه‌مأموریت خود را لااقل سالی دو
بار بازدید و سرکشی نمایند و جریان امور و طرز کار مأمورین و وضع عمومی اهالی را
از نزدیک رسیدگی کنند و نسبت‌به رفع نواقص کارها اقدامات لازم به عمل آورند.

v      

 - در کارهای مربوط به تأمین ارزاق عمومی و رفع حوائج ضروری اهالی و حفظ
انتظامات محل در موقع حوادث و سوانح طبیعی و غیر‌منتظر که اقدامات سریع مأمورین
دولت را ایجاب می‌کند کلیه مأمورین بدون استثناء مکلف هستند نظر استاندار را جلب
نمایند و دستور کتبی استاندار‌را برای جلوگیری از پیشامدهای نامطلوب سریعاً به موقع
اجرا بگذارند.

v       - استانداران در امور ذیل مسئولیت مخصوص دارند:

v      
1 -  مراقبت در حفظ نظم عمومی و آرامش حوزه مأموریت.

v      
2 -  مراقبت در تأمین ارزاق و احتیاجات عمومی.

v      
3 -  تشویق افراد به تشکیل شرکتها و مؤسسات به وسیله مردم برای ایجاد کارها

v       عام‌المنفعه و مراقبت در امور بهداشتی و بهبود وضع اجتماع.

v      
4 -   ارتباط رسمی و اداری با نمایندگان کنسولی خارجی.

v      
5 -   مراقبت مخصوص در اجرای برنامه‌های عمرانی شهرداریها و قانون تعلیمات اجباری و
پیشرفت امور عمرانی دهات.

v      
6 -   توجه خاص نسبت به آمد و شد و اقامت اتباع بیگانه در حوزه مأموریت خود و نظارت
در اجرای مقررات قانونی درباره اتباع بیگانه

v       وظایف و اختیارات استانداران در قلمرو مأموریت خویش بشرح زیر می باشد:

v       : استاندار مسئول برقراری و حفظ نظم و امنیت استان است. وظایف امنیتی استاندارن را شورای امنیت کشور تعیین می نماید.

v       هدایت و تشکیل مرتب جلسات شورای تأمین استان و نظارت برحسن اجرای مصوبات آن.

v       : کلیه ارگانهای عضو شورای تأمین و سایر دستگاههای اجرایی استان موظفند مصوبات شورای تأمین و دستورات امنیتی استاندار را اجرا نمایند و رویدادهای امنیتی و سیاسی را به استاندار گزارش نمایند. با متخلفین برابر مقررات رفتار خواهد شد.

v        

v       : هدایت و نظارت برعملکرد شوراهای تأمین شهرستانها و اقدامات امنیتی فرمانداران و سایر دستگاههای اجرایی محلی و هماهنگی در حفظ آمادگی ارگانهای امنیتی.

¨        

v       پیش بینی و پیشگیری معضلات امنیتی استان ، تعیین و تدوین اولویت ها و سیاستهای امنیتی و تعیین حدود و وظایف و اختیارات امنیتی کلیه دستگاههای اجرایی استان در چهارچوب وظایف قانونی آنها.

v       فراهم آوردن موجبات اجرای طرحها و سیاستهای عام امنیتی و انتظامی ، مصوبات مراجع قانونی ، دستورالعملها و ابلاغیه های امنیتی.

v       تأیید تشکیل موقت یا دائم و یا انحلال رده های انتظامی در سطح استان در چهارچوب قوانین و دستورالعملهای مربوطه.

v       نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ، گذرنامه و وظیفه عمومی.

v        

v       پیشگیری و مقابله با مشکلات مرزی و نظارت و مراقبت از مرزهای آبی و خاکی استان و برنامه ریزی بمنظور جلوگیری از هرگونه تردد و نقل و انتقالات غیرمجاز در چهارچوب سیاستها و خط مشی های مصوب.

v       بررسی و تعیین مناطق ممنوع و محدود برای اسکان و تردد و تعیین گذرهای مرزی مجاز.

v       بررسی و ارائه پیشنهاد ایجاد مرزهای رسمی(زمینی ، هوایی ، دریایی) استان به وزارت کشور.

v       بررسی زمینه های مشترک همکاری با استانهای کشورهای همجوار و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری محلی چهارچوب سیاستها و خط مشی های کلی نظام.

v        

v       برنامه ریزی ، هدایت و ایجاد هماهنگی های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر قاچاق سلاح مواد منفجره ،کالا و ارز.

¨        

v       نظارت برحسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد ، اقامت ، تابعیت ، استملاک و سایر امور مربوطه به اتباع و نمایندگیهای خارجی ، پناهندگان ، مهاجرین و آوارگان.

v       فراهم آوردن تشکیل موجبات و تقویت شوراهای اسلامی بمنظور جلب مشارکت همه جانبه مردم استان در امور مشارکت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه.

v       تشکیل و هدایت شوراهایی که مسئولیت آنها بر عهده استاندار می باشد و در هیئت تصمیمات متخذه شوراهای مذکور طبق قوانین و مقررات مربوطه.

v       نظارت بر همه پرسی و کلیه انتخاباتی که بموجب قانون برگزار می گردد.

v       انجام مطالعات و اقدامات اجرایی تقسیمات کشوری.

v       نظارت بر حسن جریان امور مربوط به ثبت احوال

v       .

v       ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای ذیربط و نظارت بر فعالیت آنها.

v        

v       فراهم آوردن زمینه های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش، ورزش همگانی، بهداشت عمومی، آموزش عالی و تحقیقات.

v        

v       : حفظ و حراست از ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی.

¨        

v       اجرای سایر وظایفی که در استانها از طریق مراجع ذیصلاح بر عهده استاندار محول میگردد.

v       _ استانداران به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم رئیس جمهور منصوب می گردند.

v        

v       عزل استانداران به پیشنهاد وزیر کشور ، تأیید رئیس جمهور و حکم وزیر کشور انجام می شود. در صورت استعفاء، عزل ، فوت و یا سایر مواردی که مانع از انجام وظائف استانداران گردد. سرپرست استانداری موقتاً از سوی وزیر کشور تعیین می شود، وزیر کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یکماه استاندار جدید را به هیأت وزیران پیشنهاد نماید.

v        

v       نصب و عزل فرمانداران با پیشنهاد استاندار و تأیید و حکم وزیر کشور خواهد بود.

v        

v       ـ نصب و عزل بخشداران با پیشنهاد فرماندار و تأیید استاندار و حکم وزیر کشور خواهد بود. اختیارات وزیر کشور موضوع این ماه قابل تفویض به استانداران می باشد.

v        

v       ـ در صورت استعفاء ، عزل ، فوت یا سایر مواردی که مانع انجام وظایف فرمانداران و بخشداران باشد سرپرست فرمانداری یا بخشداری از طریق استاندار تعیین می گردد. استاندار و فرماندار موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه نسبت به معرفی فرماندار و بخشدار جدید اقدام لازم را معمول دارند.

v        

v        

v        استانداری و مردم

v       - روند دریافت و رسیدگی به شکایات

v       دراجرای ماده 5 مصوبه شماره 01318540 ط مورخ 10/2/81 شورای عالی اداری موضوع ارتقاء سطح پاسخ‌گویی دستگاه‌های اجرایی طرح تکریم مردم و رضایت ارباب رجوع و به منظور ایجاد هماهنگی در امر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات در دستگاه‌های اجرایی و در جهت شفاف نمودن نحوه‌ی انجام امور دستورعمل زیر که حاوی (نحوه‌ی تنظیم شکایات و ارائه‌ی آن، بررسی و همکاری و هماهنگی دفاتر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی با دفتر ارزیابی، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات استانداری) است به شرح زیر اعلام می‌گردد

v        

نحوه‌ی دریافت شکایات

1. نامه :

بخش عمده‌ی کار‌های ارجاع شده به دفتر از طریق نامه می باشد که از سوی مردم و یا مراجع مختلف ارجاع می‌شود. این مراجع شامل دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، وزارت کشور، کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع ذی‌صلاح می‌باشد.

 

2. تلفن :

عده‌ای از مردم شکایات خود را از طریق تلفن به روابط عمومی استانداری و گاه مستقیم به دفتر اعلام می نمایند. این گونه موارد یادداشت شده و برای رسیدگی به کارشناسان دفتر ارجاع می شود.

 

3. پست صوتی و تلفن گویا:

در اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در نظام اداری و به منظور تسهیل ارتباط ارباب رجوع با نظام اداری، در اکثر دستگاه‌های دولتی پست صوتی و تلفن گویا به عنوان یکی از راه‌های ارتباط شهروندان در نظر گرفته شده. شماره‌ی پست صوتی استانداری 138 می‌باشد که بخشی از ارتباطات مردم از این طریق انجام می‌گیرد.

 

4. مراجعه‌ی حضوری شاکیان:

با توجه به مسایل و مشکلات موجود در نظام اداری کشور و بوروکراسی حاکم بر ادارات، بیشتر مردم ترجیح می دهند خود پی‌گیر نامه‌ها و درخواست‌ها‌یشان باشند. سعی بر آن است که این‌گونه موارد خارج از نوبت و در همان روز مراجعه رسیدگی و پاسخ داده شود، مگر مواردی که نیاز به بررسی دقیق دارد.

 

5. پست الکترونیکی:

با توجه به امکانات به وجود آمده امکانات وتسهیلات جدیدی به وجود آمده تا ارباب رجوع بدون نیاز به مراجعه‌ی حضوری درخواست‌ها و شکایات خود را مطرح نمایند.

v       نحوه‌ی بررسی و پاسخ‌گویی به شکایات

v       1- پس ازثبت شکایت در دفتر اندیکاتور و ارائه‌ی شماره و تاریخ نامه شماره تلفن تماس به شاکی، شکایت‌نامه ومدارک پیوست جهت صدور دستور ارجاع به مدیر واحد ارائه می‌گردد.

v       2- مدیر واحد دستور لازم جهت بررسی موضوع حسب مورد (بازرسی یا مکاتبه با سایر واحدها و مراجع ذی‌ربط) را صادر می‌نماید.

v       3- کارشناس مربوط نسبت به بررسی موضوع با توجه به قوانین و مقررات موجود و تهیه‌ی پیش نویس اقدام می‌نماید.

v        

v       4- در صورت تشخیص نیاز به کسب نظر تخصصی سایر دفاتر و مراجع ذی‌صلاح مربوط، دفاتر بازرسی وپاسخ ‌گویی به شکایات موظف به مکاتبه و کسب نظر می‌باشند.

v       5- دفاتر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات موظفند پاسخ شاکی را با ملاحظه‌ی جوانب امر و استفاده از ابزارهای قانونی لازم در اسرع وقت به طور مستدل به گونه‌ای که نیاز به مراجعه‌ی مجدد و طرح شکایت در خصوص موضوع بررسی شده نباشد تهیه و ارسال نمایند.

v       6- چنانچه در حین بررسی شکایت مشخص شود موضوع از مصادیق تخلفات اداری مندرج در قانون رسیدگی به تخلفات اداری باشد، مکاتبه‌ی لازم با مسؤول هماهنگی رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه متبوع جهت طرح موضوع درهیأت رسیدگی به تخلفات اداری مربوط به عمل خواهد آمد.

7- دفاتر بارسی و پاسخ‌گویی به شکایات موظفند پس از دریافت نتیجه در اسرع وقت شاکی را در جریان امر قرار دهند.

8- چنانچه دفاتر بازرسی و پاسخ‌ گویی به شکایات در انجام بازرسی، تخلفی از قوانین و مقررات مربوط مشاهده نمایند موظفند مراتب را با ارائه‌ی مستندات لازم جهت بررسی و عنداللزوم طرح در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری به مسؤول هماهنگی مربوط منعکس نمایند.

9- حداکثرزمان لازم برای پاسخ‌گویی به شکایات واصله به دفاتر بازرسی وپاسخ‌گویی به شکایات از تاریخ ثبت‌ در دفتر

الف – شکایاتی که نیاز به مکاتبه با سایر واحدها و یا بازرسی ندارند. حداکثر 10 روز

ب– شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به مکاتبه با سایر واحدها داشته لیکن ضرورتی به انجام بازرسی ندارند. حداکثر 15 روز

v       - حداکثرزمان لازم برای پاسخ‌گویی به شکایات واصله به دفاتر بازرسی وپاسخ‌گویی به شکایات از تاریخ ثبت‌ در دفتر

v       الف – شکایاتی که نیاز به مکاتبه با سایر واحدها و یا بازرسی ندارند. حداکثر 10 روز

v       ب– شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به مکاتبه با سایر واحدها داشته لیکن ضرورتی به انجام بازرسی ندارند. حداکثر 15 روز

v       ج – شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به بازرسی داشته لیکن مکاتبه با سایر واحدها ضرورتی ندارند. حداکثر 25 روز

v        

v       د – شکایاتی که علاوه بر بررسی نیاز به مکاتبه با سایر واحدها و همچنین انجام بازرسی دارد. حداکثر35 روز

v        

v       تذکر : به تشخیص مدیرکل واحد مربوط حسب ضرورت در هر مورد می‌ توان 5 روز به زمان‌های مذکور اضافه نمایند

مقررات استخدامی :

-تابعیت جمهوری اسلامی

2-انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دایم

3-اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی و قانون اساسی

4-تدین و عاملیت به احکام اسلامی و یا پیروی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی

5-عدم اعتیاد به مواد مخدر

6-عدم محکومیت به محرومیت از حقوق اجتماعی

7-داشتن توانایی جسمی برای انجام کاری که فرد مورد نظر داوطلب استخدام ان است.

8-عدم تجاهر به فسق و داشتن شایستگی اخلاقی لازم و حسن سابقه

حداکثر سن مقرر تجاوز نکند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد