مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

آشنایی با شتاسنامه فنی و ملکی ساختمان برای مهندسان ناظر ساختمان

آشنایی با شتاسنامه فنی و ملکی ساختمان برای مهندسان ناظر ساختمان

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی استان صادر می گردد چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی باید در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان قید گردد.

مجریان مکلفند پس از اتمام کار برای تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به ترتیبی که وزارت مسکن و شهرسازی تعیین می نماید اطلاعات فنی و ملکی ساختمان گواهی مهندس ناظر و تأییدیه های لازم در اختیار سازمان نظام مهندسی استان قرار دهند یک نسخه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در اختیار شهرداری و یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان برای پایان کار قرارداد می‌شود.

هزینه های خدمات مهندسی ای که در قالب شناسنامه فنی و ملکی به مالک ساختمان ارائه می شود براساس تعرفه خدمات فوق که سالانه به پیشنهاد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به تصویب وزارت مسکن و شهرسازی می رسد در قالب ماده (37) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دریافت می شود.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در کلیه نقل و انتقالات ساختمانهایی که پس از ابلاغ این آئین نامه پروانه ساختمانی دریافت می دارند همراه با نقشه های چون ساخت باید تحویل خریدار گردد تا از مشخصات ساختمانی که خریداری می نماید مطلع شود.

ابعاد، شکل، عناوین و محتوای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که در سراسر کشور یکسان است توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان مکلفند تمامی وظایف و الزاماتی که به موجب این آئین نامه بر عهده مالک – ناظر – مجری ساختمان و سایر عوامل دخیل در طرح و اجرای ساختمان نهاده شده به اطلاع متقاضی پروانه و عوامل فوق برسانند.

 

شهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان در مورد ساختمانهایی که پس از ابلاغ این آئین نامه برای آنها پروانه ساختمان صادر می کنند در زمان خاتمه کار و تقاضای پایان کار موظفند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را از متقاضی مطالبه و گواهی پایان کار را براساس آن صادر نمایند.

مدارک لازم جهت اخذ شناسنامه فنی و ملکی و گواهی پایان کار

1- کپی شناسنامه

2- کپی کارت ملی

3- کپی سند مالکیت

 

مراحل تهیه شناسنامه فنی و ملکی

1- تحویل دفترچه اطلاعات و پیش نویس شناسنامه فن و ملکی تکمیل شده

2- تسویه حساب با امور مالی

3- بازدید از ساختمان بمنظور ارزیابی ساختمان از نظارت مهندس ناظر و کیفیت اجرا

4- تهیه تنظیم و تحویل شناسنامه فنی و ملکی به مالک یا نماینده قانونی

 

مبلغ هزینه یا تعرفه دریافتی ساختمان های آجری فلزی بتونی

 

نکته 1: تعرفه براساس سال پایان کار محاسبه می گردد.

 

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در قوانین

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان صادر می گردد و درکلیه نقل و انتقالات ساختمانی ھمراه با نقشه ھای چون ساخت، تحویل خریداران میگردد تا از مشخصات ساختمانی که خریداری مینماید مطلع شوند. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به لحاظ مشخصات ظاھری دارای ابعاد 16.5×22.5 سانتی متر بوده و برگھای اصلی آن از جنس کاغذ کتان و مجلد به جلد گالین گور طلایی رنگ می باشد، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در کل کشور توسط وزارت مسکن و شھرسازی به صورت ھمسان تھیه شده و در اختیار سازمانھای استانھا قرار میگیرد.

یک نسخه از شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز به منظور صدور پایان کار ساختمان تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان می شود.صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان مستلزم تھیه و تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان می باشد که مشتمل بر جداول مربوط به روند تھیه طرح، اجرا، نظارت و اطلاعات ساختمان است و نھایتا منجر به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می شود که این دفترچه ھا به تعدادکافی در اختیار دفاتر مھندسی طراحی و طراحانحقوقیساختمان قرار داده میشود.

 

مراحل تھیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان:

1.       صاحب کار با در دست داشتن درخواست صدور پروانه ساختمان به شھرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان مراجعه نموده و با ارایه مدارک لازم تشکیل پرونده میدھد.

2.       مرجع صدور پروانه ساختمان پس از بررسی مدارک و درخواست صاحب کار نسبت به صدور مجوز تھیه نقشه (دستور نقشه)اقدام مینماید.

3.       صاحبکار با در دست داشتن مجوز تھیه نقشه (دستور نقشه)به یکی از دفاتر مھندسی یا اشخاص حقوقی طراحی ساختمان جھت تھیه طرح موضوع این شیوهنامه مراجعه مینماید.

4.       طراح ساختمان ضمن تھیه نقشه معماری منطبق بر ضوابط شھرسازی و مقررات ملی ساختمان یک نسخه از نقشه ھای معماری تھیه شده را جھت کنترل ضوابط شھرسازی تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان مینماید و شھرداری در صورتی که در نقشه ھای معماری دارای نقص یا ایراد باشد، موارد را رسماً و کتباً به طراح اعلام نموده وآن را برای اصلاح به طراح عودت میدھد.

5.       مرجع صدور پروانه ساختمان در صورت کامل بودن نقشه ھای معماری، نسبت به صدور صورتحساب عوارض مربوطه اقدام و درخواست تھیه و تکمیل نقشهھای اجرایی را مینماید.

6.       طراح ساختمان نقشه ھای اجرایی معماری، سازه ای و تأسیساتی را تھیه کرده و جداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و تایید می نماید و یکسری کامل از نقشه ھای تھیه شده را جھت کنترل مقررات ملی ساختمان به سازمان استان آن ارایه مینماید.

7.       سازمان استان ضمن بازبینی مدارک ارایه شده، نقشه ھای مربوط را با توجه به مقررات ملی ساختمان و ضوابط شھرسازی، کنترل نموده و در صورت نداشتن ایراد زیربنایی ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمان را در بخش مربوط به طراحی ساختمان در دفترچه اطلاعات ساختمان ثبت مینماید.

8.       در صورتی که نقشه ھای ارایه شده دارای ایراد باشد، سازمان استان کتباً و رسماً به طراح اعلام مینماید و طراح نسبت به اصلاح و ارسال آن به سازمان استان اقدام خواھد نمود، در ھر حال مدت بررسی نقشهھا و تایید آن توسط سازمان استان نباید از یکماه تجاوز نماید.

9.       سازمان استان پس از معرفی مجری مورد نظر مالک به سازمان استان، با دریافت یک نسخه از قرارداد مالک و مجری، دفترچه اطلاعات ساختمان تکمیل شده توسط طراح را تحویل مجری نموده و وی را به ھمراه ناظران حقیقی یا حقوقی ساختمان به مرجع صدور پروانه ساختمان معرفی می نماید، یک نسخه از معرفی نامه ناظران مذکور به مالک و مجری نیز تحویل می گردد در ضمن تعداد و زیربنای کار مورد نظر توسط سازمان استان در دفتر کنترل ظرفیت اشتغال مجریان ثبت میگردد.

10.   شھرداری یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان پ س از صدور پروانه ساختمان یک نسخه از آن را به ھمراه نقشهھای مصوب در اختیار مجری و یک نسخه به ھریک از مھندسان ناظر قرار میدھد.

11.   مجری مکلف است تصویر پروانه ساختمان و یک نسخه از نقشه ھای مصوب را به سازمان استان تحویل نماید.

12.   مجری مکلف است اطلاعات عملیات اجرایی را مرحله به مرحله در دفترچه اطلاعات ساختمان وارد نموده و تاییدیه ھای ناظران را در ھر مرحله اخذ نماید .پ س از تکمیل و تایید جداول مربوطه در پایان کار دفترچه را به منظور صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان به سازمان استان تحویل دھد.

13.   سازمان استان براساس اطلاعات و تاییدیه ھای موجود در دفترچه اطلاعات ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را حداکثر ظرف ١٥روز صادر نموده و جھت ارایه به مرجع صدور پروانه ساختمان در اختیار مجری قرار میدھد.

14.   مجری مکلف است جھت دریافت گواھی پایان کار، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر شده توسط سازمان استان را در اختیار مرجع صدور پروانه ساختمان قرار داده و مراجع مذکور مکلفند گواھی پایان کار را براساس شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر نمایند.

15.   استنکاف از ثبت اطلاعات ساختمان از جانب طراحان، ناظران و مجریان به عنوان تخلف محسوب و توسط سازمان استان قابل پیگرد میباشد.

16.   در مجموعه ھایی که با یک پروانه ساختمانی ساخته می شوند پ س از صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به ازا ھر واحد یک نسخه مصدق شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با قید توضیحات لازم بنابر تقاضای مالکان توسط سازمان استان صادر و در اختیار آنھا قرار میگیرد.

17.   صدور المثنی طبق ضوابطی که توسط سازمان تعیین میشود بلامانع است.

18.   ھر نھاد یا شخص وارد کننده اطلاعات فقط در قبال اطلاعات خود مسوول می باشد و در برابر صحت وسقم اطلاعات وارد شده توسط نھاد یا شخص دیگر مسوولیتی ندارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد