مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

آنچه که باید از بیمه های مسولیت مهندسین ناظر و طراح دانست.

آنچه که باید از بیمه های مسولیت مهندسین ناظر و طراح دانست.

تاریخ : شنبه ۱٤ بهمن ۱۳٩۱ | ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ | نویسنده : مهدی محمدی

تاکنون با ریزشهای ساختمانی در شهر تهران به دلیل گودبرداری در زمین مجاور آن که متاسفانه منجر به فوت تعدادی از هموطنان نیز گردیده مواجه شده اید که همیشه همراه دهها هجمه  بر علیه مهندسین ناظر  ایجاد گردیده است .لازم دیدم برخی نکات را که عمدتا مورد پرسش همکاران عزیز می باشد را در یک مطلب گنجانده و بصورت عمومی بیان نمایم.

 

 1) نکته اول در مورد قیمت بیمه نامه هاست.

 مهمترین موردی که به هنگام خرید بیمه نامه باید به آن توجه نمود، شرایط خصوصی بیمه نامه، الحاقیه ها و میزان تعهداتی است که در بیمه نامه ها درج می شود. هرجند که بیمه نامه های صادر از سوی شرکت بیمه  نیز دارای اشکالاتی است  .

2) برخی همکاران اظهار می دارند که با توجه به اینکه هر ساختمان توسط کارفرما بیمه می شود،مهندسین ناظر دیگر نیازی به بیمه نامه ندارند.

این اشتباه بسیار بزرگی است که اغلب همکاران مرتکب می شوند.چراکه اولا اگر مالک ساختمان را بیمه نماید (که در 90 درصد موارد اینکار را نمی کنند) مسولیت خود را بیمه نموده است و اگر اتفاقی رخ دهد بیمه گر برابر تعهدات بیمه نامه فقط خسارات برعهده بیمه شده (مالک ساختمان) را پرداخت می نماید.

البته این بیمه نامه ها که به " بیمه مسولیت کارفرما در قبال کارکنان،کارگران و اشخاص ثالث " موسوم است دارای کلوزی است که بر اساس آن مسولیت مهندس ناظر نیز تحت پوشش قرار می گیرد که بابت آن می بایست حق بیمه اضافی پرداخت نمود.از طرفی معمولا بیمه نامه هایی که مالکین خریداری می نمایند دارای تعهدات ناچیزی است که درصورت وقوع سانحه،معمولا کفاف خسارت بر عهده خود مالک را هم نمی دهد چه رسد به اینکه مهندس ناظر هم از آن استفاده نماید.

خلاصه اینکه اگر مالک بیمه نامه بخرد و اگر کلوز تعهدات مهندس ناظر را نیز بخرد و اگر تعهدات بیمه نامه کفاف خسارت مالک و مهندس ناظر را بطور کامل بدهد،بیمه نامه مذکور می تواند بدرد مهندس ناظر هم بخورد.به نظر شما مبلغ متوسط یک میلیون ریال ارزش آنرا دارد که این همه نگران تحقق این اگر مگرها باشیم؟عقل و منطق حکم می کند که با پرداخت متوسط دو میلیون ریال به تمام نگرانی های خود پایان داده و تمام کارهای خود را برای یکسال آینده بیمه نماییم.

3) همکاران عزیز می توانند با توجه به پایه پروانه خود با پرداخت مبلغ حدودا دو میلیون ریال مسولیت تمامی کارهای مورد نظارت و طراحی خود را چه کارهایی که قبلا شروع شده و چه کارهایی که بعد از صدور بیمه نامه آغاز خواهد شد را بیمه نمایند.

4) در مورد شرایط پرداخت خسارت احتمالی نیز باید واقعیتی را عرض نمایم و آن اینکه هیچ شرکت بیمه ای علاقمند به پرداخت خسارت نبوده و به استقبال آن نمی رود و این یک امر طبیعی است.پرداخت خسارت مراحل قانونی دارد که می بایست مورد توجه قرار گیرد که عمده وظایف بیمه گذار (خریدار بیمه) در شرایط عمومی و خصوصی بیمه نامه بطور کامل و شفاف درج گردیده است.

5) نکته بسیار مهمی که وجود دارد،کاربرد این بیمه نامه ها به عنوان وثیقه می باشد.

اگر در ساختمانی سانحه ای رخ دهد،مهندس ناظر آن ساختمان به عنوان یکی از افراد مسول به دادگاه احضار می گردد.در مرحله اول که مرحله بازپرسی است معمولا برای مهندس ناظر بر اساس خسارات وارده،قرار وثیقه صادر می شود.اگر مهندس ناظر قادر به تامین وثیقه باشد،تا تکمیل پرونده و رسیدگی آن در دادگاه و صدور رای نهایی با قید وثیق آزاد خواهد بود.ولی اگر قادر به تامین وثیقه تعیین شده نباشد و یا تامین آن با تاخیر انجام شود،از همان لحظه شروع بازپرسی تا زمان تامین وثیقه بازداشت خواهد بود.(در زندان اوین یا رجایی شهر). حال اگر مهندس ناظر بیمه نامه داشته باشد،بازپرس پرونده می تواند این بیمه نامه را به عنوان وثیقه بپذیرد و غالبا نیز این اتفاق می افتد.پس یک مزیت بسیار ارزنده " بیمه مسولیت مدنی مهندسین ناظر " اینست که با خرید بیمه نامه ای به قیمت 200هزار تومان یک مهندس در اصل برای اتفاق محتمل در آینده،وثیقه ای ارزشمند نیز تهیه می نماید.

6) مطلب دیگری که اغلب مورد سوال واقع می شود،بحث به روز شدن دیات می باشد.به این نحو که اگر امسال بیمه نامه ای با دیه 126میلیون صادر شد و در سال بعد دیه افزایش یافت تکلیف چیست؟واقعیت امر اینست که شرکتهای بیمه ای پرداخت خسارت را بر اساس تعهدات بیمه نامه انجام می دهند. در حال حاضر بهترین راه برای این موضوع اینست که بلافاصله بعد از افزایش دیه،با پرداخت حق بیمه اضافی درخواست صدور الحاقیه ای برای بیمه نامه خود نمایید تا تعهدات بیمه نامه شما به روز گردد و اینکار به راحتی قابل انجام می باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد