مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

باد بندها

باد بندها


حتما تا به حال سازه های ضربدری را در اسکلت ساختمانهای در حال ساخت دیده اید؛ در ساختمان های فولادی، بادبندها بعد از تیر و ستون و در موقع زلزله و باد حتی می توان گفت بیش از آنها دارای اهمیتهستند و عامل بسیار مهمی برای مقاومت در برابر زلزله و بارهای جانبی دیگرهستند. انواع باد بندهای هم مرکز و خارج از مرکز، به اشکال مختلف vو v معکوس و ضربدری (X) مورد استفاده قرار می گیرند. بادبندهای X برای مقابله با باد کاربردی ترند تا در برابر زلزله و در برابر بارهای متناوب از شکل پذیری کمتری برخوردارند
در این نوع بادبندها در هنگام وارد شدن نیروهای جانبی، همواره یک عضو مورب آن در کشش و دیگری در فشار است و این باعث شکست آنی یا به اصطلاح شکست ترد می شود . طراحی و اجرای بادبندها باید با نهایت دقت و بر اساس اصول و قوانین مهندسی خصوصا در مورد محل قرارگیری خود بادبندها، نوع و اندازه پروفیل مصرفی، مقدار و نوع و طول جوش ها، نوع درز جوش و... صورت گیرد.
انواع بادبند و نحوه اتصال آن ها
بادبندهایی که برای مقابله با نبروهای جانبی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز :
ـ بادبندهای ضربدری(WL)
Vشکل باز و بسته
معکوسVشکل باز و بسته
شکلK بادبند
بادبندها اعضا کششی فشاری هستند که برای مقابله با نیروهای جانبی در نظرگرفته می شوند و مانع کج شدن اسکلت ساختمان درهنگام اعمال نیروی جانبی می گردند که باید در یک ساختمان به صورت متقارن اجرا گردند ساختمان باید بکار گرفته شوند که بر حسب دلایل معماری میتوان از انواع بادبنداستفاده کرد یعنی در هر چهار طرف.
بطور مثال در جاهایی که می خواهیم از پنجره یا نور گیر و حتی دراستفاده کنیم باد بند 8 شکل باز بهترین گزینهبرای ما خواهد بود ولی از لحاظ مقاومت K شکلبهترین حالت برای یک دیوار بادبندی می باشد .
عرض وارتفاع پلیتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاویه اتصال تیربادبند محاسبه شده است و اینکه نوع تیر باد بند از نبشی یا ناودانی را سالم به دوپلیت گوشه جوش می دهند و توسط لقمه که پلیت کوچکی دو ناودانی را به هم جوش می دهندو در جهت دیگر ناودانی دو قسمت کرده ودر قسمت اتصال و تیر قبلی توسط پلیت به هم جوشمی دهند و بدین ترتیب دیوار بادبندی آماده می شود .
اما اگر بادبند 8 شکل باز یا بسته باشد تمام ناودانی سالم و طول مورد جوش داده می شود اجرای آن راحت تر است .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد