مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

پایش استرتژی ها:

پایش استرتژی ها:

رویکرد اساسی عبارتست از:

1- انتصاب یک چارچوب ارزیابی و استفاده از سیستم های پایش عملکردی ساده برای چشم انداز و همچنین اهداف خرد و چارچوبهای منطقی (عقلایی ) بالاخص در رابطه با سرمایه گذاری ها و یا هردو آنان

2- طراحی ؟؟ عملکردی و یا شاخص های مرتبط

3- استخراج معیارهای ارزیابی از خصوصیات شهر و فرایند در برگیرنده ی 2 فاز می باشد.

طراحی: تعریف خروجی های قابل سنجش و ارزیابی و اهداف خرد و اجرایی با تأکید بر اولویت دهی تمرکزات شهری با تعریف خطوط ارزشی برای سنجش و اندازه گیری شاخص ها و اهداف قابل ارزیابی تضمین و گنجایش اطلاعات در سند راهبردی که می تواند در بر گیرنده ی چارچوبهای منطقی باشد.

مدیریت: ادغام و اختلاط بوسیله گروه فنی کار پیرامون عملکردهای محقق و اطلاع رسانی پیرامون مشارکت گروههای ذی نفع اجازه ی این امر را فراهم ساخته که به ارزیابی چگونه تحقق انتظارات استراتژی ها و به تعریف صحیح احتیاجات و نیازهای برنامه های اجرایی بپردازد و این در خالیست که طراحی و نایل آمدن به سیستم و گستره ی بیشتر طراحی استراتژی و یا تحقق و یا عملیاتی شدن اقدامات مرتبط می باشد به کمیته هادی و یا خود افراد ذی نفع با فرآیند به ذی نفعان کمک می کند تا:

1- به فهم استراتژی ها و سنجش ارزیابی آنان

2- ادراک اینکه چگونه استراتژی ها با چشم انداز ها و اقدامات اختلاط پیدا کرده

3- آگاهی از این که خروجی ها و تاثیرات آنان برای هر استراتژی می تواند از طریق یکسری خطوط راهنما و یا شاخص های سنجش پذیر به سمت تحقق بیشتر هدایت شود.

چارچوب منطق:                                                

یک چارچوب منطقی خلاصه ای است از عناصر تشکیل دهنده ی استراتژی ها در ماتریس ارائه استراتژی ها که عبارتند از:

اهداف کلان: اهداف کلان و بلند مدت به طور معمول یک یا دو عدد که از طریق استراتژی ها قابلیت حصول و نایل شدن را داشته باشد

اهداف خرد: یکسری اهداف جزئی و اجرایی برای هر یک از استراتژی های ارائه شده که البته با پایان یافتن دوره تحقق یک استراتژی

بستر برای نایل شدن و تحقق این اهداف فراهم می گردد.

خروجی: عینیت فیزیکی و دیگر انتظارات قابل لمس و ملموس از استراتژی ها، مانند: اقتصاد قوی تر و رقابت آمیزدر سطح محلی (استراتژی ها مختلف برای خروجی های متفاوت)

فعالیت: فعالیت و وظایف اساسی محتاج به ارائه یک خروجی می باشند

ورودی: معمولا شامل سرمایه گذاری، دخالت گروههای همیاری، گروههای مدنی، و درجه اهمیت یکسان و برابر برای استفاده و کاربرد هر یک از استراتژی ها.

ریسک پذیری و فرض و گمان: شامل فاکتورهایی در فضا و اقتصاد خارجی، مطالعات دمو گرافیک، اجتماعی، زیست محیطی و اکولوژیکی، تکنولوژی، و سیاست های عمومی و سیاست و... که همگی از جمله فاکتورهای خارجی کنترل یک شهر می باشند.  اما می توانند که بروی تحقق موفقیت آمیز یک استراتژی موثر باشند. (فرض و گمان وابسته می باشد به اهمیت تاثیر عملکردهای استراتژی ها ، در حالیکه ریسک پذیری مرتبط می باشد به احتمال و عدم قطعیت پیرامون مسائلی که برای ذی نفعان عینیت قطعی پیدا نکرده است.

شاخص های عملکردی/ اهداف: پایان صفحه 99

SMART هوشمند   

Achievable, Measurable,Specitic, Relevant, Time bound

(خاص ، قابل سنجش، محقق و قابل دسترس، مرتبط، دارای محدوده ی زمانی)

شاخص ها به منظور عملیاتی کردن و اجرایی کردن ورودی های تعریف شده، خروجی ها، اهداف خرد و کلان و پایش تغییرات در ریسک های انجام گرفته و فرض و گمان در بازه زمانی تحقق و اجرایی شدن.

سازوکارهای پایش: یک سیستم آگهی آگاهی دهنده ساده با استفاده از شاخص های عملکردی به سنجش میزانتحقق پذیری هر یک از ورودی ها، خروجی ها، اهداف خرد و اهداف کلان و همچنین تحقق پذیری هر یک از مشکلات اساسی با توجه به پتانسیل ها ، توجه به ارجاع یک چارچوب عقلانی خاص در امتداد مسیر دیگر عوامل .

یک چارچوب عقلانی خاص در امتداد مسیر دیگر عوامل:

اهداف کلان، اهداف خرد، خروجی، ورودی ها و فعالیت های موجودیت پیدا کرده در امتداد مسیر استراتژی ها

انتخاب شاخص های عملکردی در جهت سنجش و پایش هر یک از ورودی ها، خروجی ها و اهداف خرد و کلان

ارزش گذاری برای هر یک از شاخص های منتخب

جدول شماره 16 در بر گیرنده ی خلاصه ای از فرمت و عناصر موجود در یک چارچوب منطقی و عقلایی می باشد هریک از پایش های مرتبط با ورودی ها و خروجی ها و همچنین در جدول شماره 17 نشان داده شده است. یک همچنین جدولی باید برای هر استراتژی تهیه شود.

هر یک از اقدامات ریسک و خطر پذیری انجام پذیرفته که در قالب و چارچوب منطقی به انجام پذیرفته است بایستی که مورد پایش و ارزیابی قرار گیرند، فرمت این پایش نیز در جدول شماره 18 را می توان مشاهده و به انجام رسانید.

گروه کار فنی بایستی مسئولیت هر یک از پایش و ارزیابی ها را بر عهده گیرد که عموماً این اقدامات بایستی سالیانه انجام پذیرد؛ استفاده از شاخص های خلاصه و کوتاه شده در جهت سنجش و پایش مجموعه اقدامات با گسترده ی عظیم ریسک پذیری امکان پذیر نخواهد بود. در برخی از نمونه ها پایش بایستی که بر اساس یک سری بررسی های درونی و ذهنی عینیت پیدا کند تا اینکه متوجه یکسری ضوابط و مقررات موجود در داخل جداول شوند.

        :CDS پایش و آیند  

پایش باید در برگیرنده:

بسط و گسترش مشارکت ذی نفعان و مردم در برنامه ریزی توسعه استراتژیک شهری

حمایت و مشارکت ذی نفعان و نمایندگان

آنان در هر گروه و تشکلی

موفقیت و کامروایی در ایجاد ظرفیت و نهادینه کردن آن در سطح جامعه

بسط و گسترش مشارکت در ورای مشاور و مشورت، که افزایش تاثیر گذاری آن بایستی در ورای یک مسئولیت اجرایی در قالب یک فرآیند عینیت پیدا کند.

تعریف و تشریح مکانیزم های باز خوردها:

این مکانیزم یا ساز و کار در برگیرنده ی اطلاعات مفید و مناسبی پیرامون فرآیند  ؟؟/ و استراتژی ها می باشد که فرصت بازبینی و بازنگری آینده را برای ما فراهم می سازند، گستره ی این ساز و کار و مکانیزم عبارتست از:

تعریف و تدوین دور نمایی از عملکردها که به

اندازه گیری و سنجش ارتباط فی ما بین اقدامات و چشم انداز های مرتبط با شهر و یا مشغله ها و عوامل کارکردی دارای اولویت در شهرها می باشد.جمع آوری اطلاعات پایه ای

محاسبه شاخص های عملکردی

سنجه های عملکردی در جهت فراهم سازی یکسری استاندارد ها و یا منابع که شهرها یا استفاده از آنان بتوانند به اندازه گیری و قضاوت پیرامون عملکردهای خویش در مقایسه با عملکردهای گذشته بپردازند.

بررسی شاخص های عملکردی و تعریف و تشریع دلایلی که موجب واگرایی و دوری از اهداف گردیده است.

تعریف یکسری سنجه ها و شاخص های قابل اندازه گیری در جهت تنظیم کردن استراتژی ها با اهداف کلان و خرد، چشم انداز و اقدامات و...

پیشنهادات پیرامون بازبینی استراتژی هایی که از مسیر اصلی خارج شده و نمی توان آنان را تصحیح و در مسیر اصلی اهداف قرار داد.

تصویر 5 خلاصه ای است از فرایند باز خوردگیری

کادر شماره 4: پایش اهداف

شاخص

تعداد خانوارهایی که در زاغه ها با مالکیت مشروع در پایان دوره گزارش موچودیت پیدا کرده اند تقسیم بر تعداد آنان در ابتدای دوره تهیه برنامه.

سنجه

تعداد خانوارهای زاغه ها با مالکیت مشروع

اهداف

توجه به مالکیت مشروع و قانونی خانوارهای ساکن در زاغه ها از ابتدای شروع طرح و برنامه

برای هریک از محتوای مطروحه:

تقسیم کردن تعداد خانوارها در سکونتگاههای غیر رسمی که در پایان دوره طرح از تاسیسات بهره مند شده و راضی می باشد بر تعداد ساکنین سکونتگاه غیر رسمی در دوره ابتدای طرح و برنامه.

تعداد خانوارهای موجود در سکونتگاههای غیر رسمی با:

انشعاب فردی استفاده از آب

بهره وری فردی از امتیاز برق

دسترسی به آب آشامیدنی لوله کشی

مراکز بهداشتی- درمانی

دسترسی به سیستم های تصفیه فاضلاب

دسترسی به تاسیسات بهداشتی همگانی و مشترک

سیستم جمع آوری فاضلاب شهری

دسترسی پیدا کردن به هسته های اولیه و ابتدایی سلامت

شاخص ها:

برای هر یک از محتوای مطروحه:

تقسیم کردن تعداد خانوار در مناطق محروم که در پایان دوره طرح از تاسیسات و زیر ساختهای موجود استفاده برده و راضی می باشند بر تعدادساکنین مناطق محروم در دوره ابتدایی شروع طرح و برنامه

سنجه:

تعداد خانوارهای ساکنی که در نواحی محروم با  

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد