مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

پنجره

 

پنجره

پنجره ها در ساختمان آجری در واشنگتن

پانل لکه ی شیشه ای از کلیسایی تاریخی در اسکاتلند

پنحره های اشتراکی (جفت)

 

   پنجره شیء است شفاف که دردیوار باز می شود(یا در اجسام مکعبی شکل یا سطح غیرشفاف)که نور می تواند از آن عبور کند،صدا و هوا نشانه ی باز بودن پنجره است.پنجره ها معمولاً سطحی براق هستند یا پوشیده شده از بقیه مواد شفاف و نیمه شفاف هستند.پنجره ها به وسیله ی قالب در جایگاهش نگاه داشته می شود که از فروریختن آن جلوگیری می کند.

ریشه شناسی

کلمه ی پنجره (window) از اسکاندیناوی قدیم "vindauga","vindr – wind"," eye’, i.eauga –" سرچشمه گرفته است . در نروژ زبان نروژی و ایسلندی که از اسکاندیناویان قدیم برای گذراندن روزها (در زبان ایسلندی کمتر از مترادف های "gluggi"استفاده می شود)،هرچند که سوئدی ها آن را در بیشتر از لهجه هایشان نگه داشته اند .دانمارکی ها از کلمه ی "vindue" و نروژی های اهل مطالعه "vindu" هرچند پیوند مستقیم به کلمه "eye"گم کرده اند شبیه به کلمه "window" است. اهالی دانمارک(به جز کسانی که اهل مطالعه هستند)کلمه شبیه به "window" تلفظ می شود.

پنجره از اولین وسایلی است که در اوایل قرن سیزدهم نگاشته شده و در اصل اشاره می کند به لعاب زدایی سوراخ در سقف.کلمه "window" جایگزین شده "eagþyrl" درزبان انگلیسی قدیم است که معنی اصلی آن "روزنه" است، در بسیاری از زبان های آلمانی هرچند از کلمه ی "fenestra"(کلمه لاتینی)برای نشان دادن پنجره با شیشه ، ازقبیل در زبان سوئدی " "fönsterیا در زبان آلمانی "Fenster" است.استفاده از کلمه "window" در زبان انگلیسی شاید به علت اثر زبان اسکاندیناوی در زبان انگلیسی به وسیله معانی واژه های بیگانه در طول عصر جنگجویان اسکاندیناوی است. در زبان انگلیسی از کلمه       ""Fenster به عنوان خط موازی تا میانه ی ده ی1700 استفاده می شئ و از کلمه ی"fenestration" که هنوز هم مورد استفاده است برای توصیف نحوه ی قرارگیری پنجره در نمای خارجی است .

انواع پنجره ها

چشم اندازی از یک پنجره در فورت سام هاستون، تکزاس

پنجره بافته شده که در آن از چای استفاده شده، اینویاما

مدل های در دسترس شامل :

قاب های دولایه دور پنجره

این نوع پنجره ها از مدل های سنتی پنجره در ایالات متحده ی آمریکا و در بسیاری از مکان های دیگر که قبلاً توسط بریتانیای سابق مورد استعمار قرارگرفته اند است، که دارای دو قسمت (لایه) که رویهم قرار دارند و به طرف پایین (درون قاب) می لغزد. دو لبه لزوماً در یک انداه ی مشابه نیستند. امروزه بسیاری از پنجره دو لایه ی جدید برای تعادل فنری برای پشتیبانی لایه ها استفاده می کنند، امّا در قدیم هریک از دوتا طرف پنجره ها به وسیله وزنه های تعادل در جعبه ها مورد استفاده می شد.پنجره های دولایه اغلب در اندازه های خاص در قدیم بودند.پنجره های قاب دار به وسیله لولاهای ساده در اندازه معین قرار میگیردکه می توان پنجره را از یک طرف لولا قفل کرد،و با یک طناب جدا که در طرف دیگر قراردارد، می توان پنجره را برای پاک کردن باز کرد.

پنجره ی یک لایه

یک طرف از لایه ها قابل حرک است (معمولاً لایه ی پایینی و طرف دیگر ثابت است). این یکی از قالبهای نزدیک به قابهای پنجره ای که بر روی هم می لغزند، و واضح است که ارزان تر است.

قاب دور پنجره به صورت افقی

دارای دو لایه یا بیشتر که رویهم افتاده اند امّا سطح افقی آن در داخل قالب است . در بریتانیای قدیم این نوع پنجره ها را با نام"Yorkshire" از یاد می برند . احتمالاً به علت استفاده در قدیم ازآن ها در این کشور است.

پنجره ی دارای روزنه

پنجره ای است که دارای لایه های  لولایی است که قابل چرخیدن است و شامل یکی از دو لولا است.لولای بالایی(اغلب به عنوان "awning window " از آن یاد می کنند؛) یا بعضی اوقات لولای پایینی لایه یا ترکیبی از این نوع، بعضی اوقات دارای یک صفحه ثابت در یک طرف یا بیشتر است. در ایالات متّحده ی آمریکا این نوع پنجره ها معمولاً به وسیله یک محور باز می شوند.

 

پنجره ی قیفی

پنجره ی قیفی یکی از پنجره های روزنه دار است که شبیه به کشیدن پل به طورخاصی در بیرون باز می شود.

کج و لغزنده

یک پنجره (معمولاً در سایز مشابه در)که قاب درون آن به صورت کج در قسمت بالا قرار دارد و یک لایه لغزنده به صورت افقی در پشت چهارگوش که ثابت است قرار دارد.

کج و چرخش

پنجره ای که می توان هریک از دولایه را به طرف بالای پنجره کج کرد، یا می توان به وسیله ی یک لولا که در یک طرف پنجره قرار دارد آن را باز کرد.

پنجره ی بالای در

پنجره های بالای در؛ اگر در بیرون باشد پنجره های بالای در اغلب ثابت است، و اگر در داخل باشد می توان آن را به وسیله ی لولاهایی که در بالا یا پایین قرار دارد آن را باز کرد، یا می توان آن را در وسط لولاها چرخاند و می توان به وسیله ی هوای گرم و سرد هوای درون اتاق را تهویه کرد. پنجره های بالای در به عنوان پنجره های نیم گرد شناخته شده است بخصوص در جزایر کوچک بریتانیا.

پنجره ی جالوسی

این نوع پنجره ها به عنوان پنجره های هواکش شناخته شده است که شامل شیشه ها و تخته های موازی یا از اسید اکریلیک ساخته شده که شبیه پنجره های کرکره با استفاده از یک دیلم یا اهرم باز و بسته می شود. این نوع پنجره ها در معماری بسیاری از مناطق گرمسیری استفاده می کردند.در جالوسی یک نوع در همراه با پنچره است.

پنجره ی بام

یک نوع پنجره عمودی است که در سقف ساختمان ها یا در ارتفاع زیاد در دیوارها قرار دارد، از این پنجره برای روشنایی منزل در روز استفاده می شود.

پنجره ی نورگیر

یک نوع پنجره ی مسطح یا دارای شیب است که برای روشنایی منازل در روز استفاده می شود و در سقف منازل ساخته می شود به طوری که غیر قابل دسترس باشد.

پنجره ی سقفی

یک نوع پنجره ی شیب دار که برای روشنایی منازل در روز استفاده می شود و در سقف منازل ساخته می شود به طوری که در دسترس باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد