مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

تاثیر واکنش پذیری مواد بر ویژگی های نسوز

تاثیر واکنش پذیری مواد بر ویژگی های نسوز

 

واکنش پذیری مواد خام و قابلیت پخت خوراک کوره ها در اثر تغییر ویژگی های فاز مایع، تعیین کننده پایداری کوتینگ بوده و در هنگام انتخاب آجرهای نسوز برای منطقه پخت، باید به میزان خورندگی و مخرب بودن این فاز که تعیین کننده نوع آجر نسوز مورد نیاز است توجه نموده و با یک برآورد اقتصادی جهت کاهش نسبی هزینه موفقترین نوع آجر را باید تعیین کرد.

واکنش پذیری(Reactivity) : سرعت انجام واکنش در شرایط و دمای مختلف

قابلیت پخت (Burnability) : بیان مشکلات مواد برای تبدیل در هر زمان و در شرایط دمایی فرآیند بعبارتی سهولت و یا سختی تبدیل مواد به کلینکرداخل کوره

قابلیت پخت:

قابلیت پخت با دو پارامتر سنجیده می شود:

  • اندیس پختBurnability Index
  • فاکتور پختBurnability Factor

 

 

فاکتور پخت(BF):

فاکتور پخت بر اساس 3 پیش فرض زیر تمامی عوامل موثر در پخت را مد نظر قرار میدهد:

  • با ثابت بودن مقدار منیزیم و آلکالی ها قابلیت پخت مواد با مقایسه LSF و SR (مدول سیلیس) صورت می پذیرد.
  • افزایش LSF و SR و یا کاهش منیزیم و آلکالی ها پخت مواد مشکلتر میسازد.
  • 1% تغییر در مقدار منیزیم و یا آلکالی ها به همان میزان در پخت مواد موثر است که 3% تغییر در مدول سیلیس می تواند موثر باشد.

تاثیر ترکیبات شیمیایی و مینرالی مواد:

میزان آهک ترکیبی یا درصد آهک آزاد تابعی از مدولهای LSF،SR و AR می باشد لذا افزایش آنها باعث کاهش میل به پخت مخلوط خام در شرایط مشابه بهره برداری میگردد. تاثیر این 3 فاکتور به شرح ذیل می باشد:

:LSF  رابطه نزدیکی با میزان آهک آزاد، C3S و C2S دارد. در صورت افزایش LSF با ثابت نگه داشتن آهک آزاد، C3S افزایش و C2S کاهش خواهد یافت . این امر موجب افزایش دمای پخت مواد و در نتیجه میزان مصرف سوخت خواهد شد.

- مدول سیلیس  (SR) : تعیین کننده رابطه بین سیلیکاتهای کلسیم و ساختمان حفره ای و مینرالی کلینکر می باشد. در صورت بالا رفتن آن، مجموع    C3S + C2S  هم افزایش و منجر به کاهش C3A + C4AF می شود. که این امر قابلیت پخت مواد را افزایش داده و روی دانه بندی کلینکر در منطقه پخت اثر منفی دارد. در نتیجه کلینکر نرمی تولید می شود که عمدتا داخل کوره تشکیل سیکل داده و سبب کاهش راندمان کولر می گردد. علاوه بر این باعث افزایش استهلاک انتقال دهنده های کلینکر می شود.

مدول سیلیس تعیین کننده میزان فاز مایع در منطقه پخت می باشد و طبیعت و دانه بندی آنها نقش مهمی در فرآیند پخت دارد.

- مدول آلومینیم (AR) : ترکیب و ویسکوزیته فاز مایع را کنترل می کند و بر دمای پخت و دانه بندی کلینکر تاثیر دارد. افزایش مدول آلومین باعث افزایش مینرالهای آلومینات و ویسکوزیته فاز مایع شده و اشکالاتی در پدیده نفوذ ایجاد می نماید. به همین دلیل افزایش این مدول درجه ترکیب Cao در منطقه پخت را کاهش می دهد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد